Mașini electrice și hibride, un crossover și un produs care tinde spre zona premium a pieței sunt doar câteva dintre vehiculele cu care Ford are în plan să susțină ofensiva de recucerire a pieței europene. Preocupată de echilibrarea producției cu cererea, compania americană a fost nevoită, recent, să anunțe stopări ale producției, inclusiv în România. Prezentă la expoziția auto de la Frankfurt (IAA 2013), Barb Samardzich, COO al Ford Europe, a stat de vorbă cu Capital despre intrarea pe piață a micului SUV EcoSport și strategia companiei sale în privința „electrificării“ vehiculelor. De asemenea, Gaetano Thorel, vicepreședinte al Ford pe probleme de marketing, ne-a explicat în ce constă conceptul Vignale și cui se adresează acesta.
Mașinile electrice: infrastructură deficitară și preț ridicat
Puțini sunt cei care știu că Ford comercializează, pe anumite piețe din Europa,  un Focus electric. Chiar mai puțini au avut ocazia să îl testeze și să afle că marele producător american ocupă locul doi în lume la vânzări de mașini electrice, după Toyota. „Dezvoltăm modele alimentate cu energie electrică de foarte mult timp. În privința pieței europene, am intrat destul de recent cu acest tip de propulsie prin noul Focus. Vom aduce în curând, chiar anul viitor, și noul C-MAX Energi, care este un plug-in hybrid, urmat destul de repede de un Mondeo“, a declarat, pentru Capital, Barb Samardzich.  Conform acesteia, Ford a ales să aducă abia acum în Europa modelele sale „verzi“ din cauza lipsei infrastructurii necesare. „Pentru mașinile complet electrice, infrastructura  încă este o problemă. Fără aceasta, clienții nu se pot simți confortabil atunci când cumpără un astfel de vehicul. Eu trăiesc în Köln și chiar dacă vreau să mă deplasez cu un Ford Focus Electric, nu am unde să îl încarc. O problemă similară este vizibilă în toate orașele europene“, consideră șeful operațional al Ford Europa, care adaugă și că prețul acestei tehnologii nu este, deocamdată, ușor de acceptat de clienți.  „Nu este deloc ieftin un astfel de vehicul. Ce nu știu clienții este că o mare parte din acest preț este generată de costurile bateriei. Cu cât încerci să faci un astfel de model să aibă o autonomie mai mare, cu atât prețul lui crește, pentru că trebuie să echipat cu mai multe baterii. Cum recuperezi, ca producător, prețul pe care îl plătești furnizorului de baterii este o adevărată provocare. Mașinile electrice din prezent costă între 25.000 și 40.000 de euro, o sumă prea mare pentru mulți oameni“, menționează Barb Samaradzich.
Oficialul Ford ne-a explicat și că micul SUV EcoSport, care va sosi în această toamnă pe piețele europene, este un produs care, în curând, ar putea fi produs local. Dar numai dacă vânzările vor justifica asta. „Ne străduim acum să aducem suficiente mașini în Europa pentru a susține cererea. Pentru că în India (n.n. – acolo unde este produs EcoSport pentru Europa) în doar câteva săptămâni au fost primite comenzi care acoperă producția uzinei pentru cel puțin 13 luni. Cred că segmentul acestor SUV-uri mici crește mai repede decât pot producătorii să aducă mașini“, consideră COO-ul Ford Europa.
Vignale, mașina de bani
Tot la Frankfurt, vicepreședintele Ford pe probleme de marketing, Gaetano Thorel, a explicat pentru Capital ce rol are conceptul Vignale în strategia companiei sale. „Întrebarea de la care a plecat ideea Vignale a fost dacă «putem avea un Ford în zona cu profituri mari a pieței».  Și am decis că se poate, dacă oferim un mix de produs, execuție și servicii, toate de top. Dacă te uiți la modelele noastre ST din zona sport a pieței, îți poți da seama de asemănarea dintre concepte. Totul pe modelele ST este direcționat exclusiv către sportivitate. Majoritatea clienților care cumpără un astfel de model sportiv nu cumpără doar Ford Focus ST sau Fiesta ST. Ei cumpără conceptul. Vignale este exact același lucru, dar direcționat către zona de lux a pieței“, a declarat Thorel.
Deși susține că viitoarele modele de top Vignale nu vor intra în concurență cu vehicule similare din gama Audi, BMW sau Mercedes-Benz, Gaetano Thorel acceptă că „unii clienți vor veni de la mărci premium. Alții, chiar de la Ford“. Este vorba despre clienții care vor un vehicul mai exclusivist decât actuala gamă Titanium. Interesant este însă că marca americană a mai avut, în trecut, o gamă de top numită Ghia, care „și-a piedut rezonanța“. Dacă vor reuși cei de la Ford  să nu repete cu Vignale greșelile făcute cu Ghia rămâne de văzut.

”În toate segmentele de piață, stratificarea în funcție de preț arată clar că în cele mai de sus 15-20 de procente nu găsești niciun Ford. Aici intră Vignale.”
Gaetano Thorel, vicepreședinte marketing, Ford of Europe
”Cred că segmentul SUV-urilor mici crește mai repede decât pot producătorii să aducă mașini pe piață. Nu am decis încă dacă vom produce EcoSport în Europa.”
Barb Samardzich, COO Ford of Europe.

 Acest articol a apărut în ediţia print numărul 40 a revistei Capital din săptămâna 7 – 13 octombrie 2013"