Modelele produse la Craiova vor intra pe segmentul de automobile cu preţuri între 10.000 şi 20.000 de euro. Instalarea constructorului american în România poate duce la reconfigurarea pieţei auto româneşti. Ford şi Dacia ar putea ajunge să deţină împreună 50% din vânzările locale.
Ne despart doar câteva luni de momentul în care John Fleming, preşedinte şi CEO al Ford Europa, declara că circa 90% din producţia uzinei preluate din Craiova va fi destinată exportului. Venită într-un moment de euforie, odată cu semnarea contractului de achiziţionare a fabricii ex-Daewoo, declaraţia acestuia a fost trecută uşor cu vederea. Între timp însă, afirmaţia s-a decantat şi poate fi privită într-o nouă lumină. Este greu de crezut că un producător de talia Ford se instalează într-o ţară pentru a vinde pe respectiva piaţă numai 10% din producţie. Cu atât mai mult cu cât acea piaţă se bucură de o creştere constantă şi impresionantă cum este cea din România. În plus, costurile pentru a exporta 90% din producţie sunt considerabile şi nu ar putea fi acoperite din vânzările interne.
Acest raţionament este întru totul împărtăşit de preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe, care nu se lasă păcălit de o simplă declaraţie. „Ideea de a exporta 90% din producţia Ford de la Craiova este o poveste frumoasă. Atât. Ce producător credeţi că vine într-o ţară să vândă doar 10% din producţie? Eu cred că Ford se va bate pentru cel puţin 25% din piaţa autohtonă“, a declarat Stroe pentru Capital. Cu toate acestea, directorul general al Romcar, importatorul Ford în România, Cătălin Gavra, continuă să considere că americanii vor ajunge în următorii ani „la o cotă de piaţă de 10% din totalul vânzărilor de automobile noi, adică un nivel înregistrat de companie, în medie, în Europa“. Cum Romcar gestionează vânzările mărcii Ford pe piaţa locală şi, ca atare, cunoaşte bine comportamentul clienţilor săi, o asemenea declaraţie stă în picioare. Însă, nici raţionamentul lui Constantin Stroe nu este fără acoperire. Dacă luăm în calcul experienţa Dacia şi cotele de piaţă ale majorităţii producătorilor în ţările în care au facilităţi de producţie, ajungem la concluzia că o „felie“ de 20%-25% din piaţa românească poate fi la îndemâna Ford. Oricum, preşedintele ACAROM este cu mult mai optimist decât competitorii de la Ford. „Văd în viitor o creştere semnificativă a pieţei auto româneşti faţă de 2007, bazată pe începerea producţiei la Craiova. Pot spune că Dacia şi Ford vor deţine 50% din piaţa auto din România“, previzionează Stroe.
«Ce producător credeţi că vine într-o ţară să vândă doar 10% din producţie?»
Constantin Stroe, preşedinte ACAROM
Actualii importatori vor fi tinta
Luând în calcul declaraţiile vicepreşedintelui Automobile Dacia, ajungem la concluzia că, în timp ce cota Ford va urca de la 6,7% la 25%, cea a producătorului din Mioveni va scădea de la 27,8% la circa 25% în următorii ani. Chiar dacă producătorul pe care îl reprezintă va înregistra un recul al vânzărilor, Stroe consideră că nu Ford va fi cauza. „În mod sigur, Ford va lua un bun segment de piaţă al actualilor importatori. Mai ales din zona maşinilor între 10.000 de euro şi 20.000 de euro“. Cum în această zonă a pieţei sunt prezente marea majoritate a mărcilor de import este de aşteptat ca Renault, Skoda, Opel, Volkswagen, Hyundai, Peugeot sau Fiat să fie concurenţii direcţi ai modelelor produse la Craiova. Ford a încheiat, anul trecut, contractul pentru cumpărarea acţiunilor deţinute de stat la Automobile Craiova – reprezentând 72,4% din capital – pentru 57 milioane de euro, producătorul american angajându-se la investiţii directe de 675 milioane euro, pentru modernizarea fabricii, şi la suplimentarea numărului de angajaţi. Guvernul a mandatat, săptămâna trecută, Comisia de privatizare a Automobile Craiova să prelungească până la 21 martie, respectiv cu şapte zile, valabilitatea ofertei de vânzare, necesară pentru finalizarea tranzacţiei cu grupul american.
Capital – Editia nr.11, data 19 martie 2008