Sistemul Intersection Priority Management (IPM) – ale cărui capabilități sunt demonstrate în această săptămână pe străzile din Milton Keynes (Marea Britanie) ca parte a programului UK Autodrive, finanțat de guvernul britanic – își dorește să fluidizeze traficul și să elimine opririle inutile la intersecții, îmbunătățind astfel siguranța și eficiența mașinilor.
„Știm că intersecțiile și semafoarele pot să fie un stres permanent pentru mulți șoferi”, spune Christian Ress, supervizor Driver Assist Technologies în cadrul Ford Research and Advanced Engineering. „Cu ajutorul tehnologiei care interconectează mașinile, demonstrată în această săptămână, putem să vizualizăm o lume a viitorului în care mașinile sunt mult mai conștiente de prezența celorlalte automobile din jur și de situația punctuală în care se află. Acest lucru permite o colaborare inteligentă între mașini pe șosele și în zonele intersecțiilor”.
Șoferii își petrec, în medie, două zile pe an așteptând culoarea verde la semafor. Și intersecțiile nu sunt doar frustrante: aici se petrec până la 60% dintre accidentele rutiere. Pe lângă faptul că economisește timp, evitarea opririi în intersecții poate să economisească și carburant în contextul în care șoferii nu mai frânează și accelerează în intersecții.
Sistemul IPM utilizează comunicațiile vehicul-vehicul (V2V) pentru a se coordona cu mașinile din imediata apropiere și sugerează vitezele optime care le permit autovehiculelor să treacă în siguranță prin intersecție fără să fie nevoie de oprire.
În cadrul testului, mașinile au fost echipate cu tehnologie de comunicație V2V, care permite partajarea unor informații precum localizarea exactă, direcția și viteza de rulare. Sistemele IMP de la bord sunt capabile să identifice intersecția care urmează pe traseu și traiectoria tuturor vehiculelor comunicante care se apropie de aceasta. În acest mod, sistemul este capabil să sugereze viteza optimă a unui vehicul atunci când acesta se află în imediata apropiere a intersecției, informație care îi permite astfel să traverseze în siguranță.
Vehiculele implicate în test au șoferi așezați la volan, însă viziunea de viitor arată că mașinile autonome vor beneficia la rândul lor de această tehnologie. Automatizarea modului în care vehiculele negociază intersecțiile comunicând între ele înseamnă că, într-o zi, mașinile vor putea să traverseze intersecțiile fără a mai fi nevoie de semne de circulație sau de semafoare. În timp ce mașinile autonome de astăzi operează independent cu ajutor unor senzori și unor hărți integrate, tehnologiile de comunicație vehicul-vehicul (V2V) și vehicul-mediu înconjurător (V2X) le vor oferi mașinilor autonome ale viitorului îmbunătățiri substanțiale.
Sistemul IPM suplimentează celelalte sisteme de conectivitate auto dezvoltate de Ford și de partenerii săi în cadrul UK Autodrive, un program guvernamental în care s-au investit 20 de milioane de lire și în care tehnologiile mașinilor autonome și conectate sunt transferate de pe circuitele de testare pe străzi și șosele.
Printre celelalte tehnologii demonstrate în cadrul programului care a durat doi ani și care în această săptămână ajunge la final se numără Intersection Collision Warning, care îi notifică pe șoferi în legătură cu potențialele accidente ce pot să aibă loc atunci când aceștia se apropie de intersecție, sau Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA), sistem care ajută vehiculele să se sincronizeze cu semafoarele din apropiere pentru a evita să ajungă la intersecție când semaforul indică culoarea roșie.
Lista sistemelor aflate în teste include Collaborative Parking – care construiește o hartă a locurilor de parcare libere și este generată cu ajutorul informațiilor venite dinspre șoferii celorlalte mașini din trafic – și Emergency Vehicle Warning, prin care șoferii sunt anunțați de prezența unei mașini de intervenție care se apropie, fiind informați permanent cu privire la localizarea exactă și distanța la care se află aceasta.