Compania Ford a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de privatizare a Automobile Craiova, astfel că AVAS a iniţiat un proiect de hotărâre de guvern pentru constituirea unei comisii interministeriale care să negocieze cu constructorul auto.
Ford Motor a achiziţionat în septembrie 2007 un pachet reprezentând 72,4% din acţiunile Automobile Craiova, pentru 57 milioane euro.
Tranzacţia a fost analizată de Comisia Europeană, care a investigat condiţiile impuse de stat la privatizare. CE a concluzionat că Guvernul a acceptat un preţ de vânzare mai mic în schimbul asigurării de către compania americană a unui anumit nivel de producţie şi de ocupare a forţei de muncă.
Astfel, CE a considerat că România a acordat Ford un ajutor de stat ilegal în valoare de 27,56 milioane de euro şi a solicitat Guvernului să recupereze această sumă. După recuperarea integrală a ajutorului de stat, AVAS a rămas obligată să raporteze trimestrial stadiul îndeplinirii programului de restructurare.
Ulterior, Comisia a aprobat un ajutor de stat de 143 milioane de euro pentru un proiect de investiţii de 675 milioane de euro la uzina de la Craiova şi un ajutor de 57 milioane de euro pentru formarea profesională a angajaţilor.
Totodată, CE a aprobat acordarea unei garanţii de stat care să permită companiei Ford România să contracteze un împrumut de la BEI pentru a produce maşini ecologice.
AVAS arată, în nota de fundamentare a proiectului de HG, că „din cele prezentate mai sus, rezultă complexitatea tranzacţiei Ford, precum şi necesitatea realizării într-un timp foarte scurt, atât a programului de restructurare, cât şi a programului de investiţii asumate prin contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni. (…) În contextul crizei economice şi financiare globale, care a afectat dramatic economiile din ţările cele mai dezvoltate, cu efecte dramatice pe piaţa producătorilor din industria auto din întreaga lume, Ford a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni”.
Comisia va fi condusă de preşedintele AVAS, Aurelian Popa, instituţia asigurând, de asemenea, şi secretariatul comisiei. Din comisie mai fac parte câte un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Economiei, Ministerului Muncii şi al Secretariatului General al Guvernului.
La prima reuniune a comisiei de negociere, Ford va prezenta propuneri concrete de modificare a contractului, iar rezultatul negocierilor vor fi aprobate printr-un memorandum de către Guvern, iar apoi transmise pentru avizarea Comisiei Europene.
După avizul CE modificările contractului vor fi aprobate de Guvern printr-o lege sau ordonanţă.
Ford trebuie să-şi mărească producţia de peste 625 de ori
Potrivit contractului încheiat în septembrie 2007, Ford România trebuie să îşi mărească producţia de peste 625 de ori într-un interval de un an şi jumătate, astfel încât să ajungă la un volum de peste 250.000 de unităţi, în caz contrar compania americană urmând să plătească statului daune de până la 25% din valoarea achiziţiei Automobile Craiova.
La doi ani şi jumătate de la achiziţia uzinei din Craiova, Ford a asamblat aproximativ 400 de autovehicule, ceea ce însemnă că Ford România trebuie să mărească producţiea de 625 de ori într-un an şi jumătate.
Conform înţelegerii dintre cele două părţi, compania Ford va fi sancţionată cu până la 25% din preţul de cumpărare al societăţii dacă la Craiova se produc mai puţin de 200.000 de vehicule.
Nivelul sancţiunilor scade la 10% din valoarea contractului dacă se produc între 200.000 şi 225.000 de vehicule şi la 5% dacă se construiesc între 225.000 şi 250.000 unităţi.
La finele lunii aprilie, Ford România a început producţia la uzina de la Craiova, trecând astfel de la activitatea de asamblare a vehiculului comercial uşor Transit Connect la cea de fabricare. În acest an, la Craiova va începe şi producţia monovolumului de clasă mică B-Max.
Angajamentele Ford rămân neschimbate
Preşedintele AVAS, Aurelian Popa, a afirmat că singura solicitare venită până în prezent din partea Ford se referă la simplificarea prevederilor din contractul de privatizare legate de restructurararea companiei Automobile Craiova, prin care activele conexe trebuie predate statului român.
„Ford nu vrea să păstreze din ce a fost Automobile Craiova decât uzina, terenul din incintă, un bloc în Craiova şi un activ în Constanţa”, a spus Popa.
Conform prevederilor în vigoare, restructurarea presupune o fuziune urmată de o divizare, varianta propusă fiind transferul direct.
Activul cu valoarea cea mai ridicată este compania Mecatim SA Timişoara, fost producător al modelului Lăstun.
„În rest, ei au spus că toate angajamentele rămân neschimbate. Nu avem o scrisoare de intenţie privind subiectele pe care le va negocia respectiva comisie. După publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii privind înfiinţarea comisiei, ne vom întâlni cu reprezentanţii Ford să vedem care sunt solicitările”, a adăugat Popa.
Şeful AVAS a mai spus că, după părerea sa, constructorul american de maşini ar mai putea solicita unele modificări privind termenele asumate, nu şi de ordin valoric.
Reprezentanţii Ford au afirmat, la rândul lor, că angajamentele vor rămâne neschimbate.
„Angajamentul pe care Ford si l-a asumat fata de Craiova si Romania rămâne neschimbat. Astfel, planul nostru este acela de a îndeplini angajamentele asumate în privinţa locurilor de muncă, a investiţiei şi a capacităţii de producţie. Toate aceastea se întâmplă în pofida crizei economice fără precedent, care a început de când Ford a semnat contractul de privatizare”, a declarat Nadia Crişan, membru al Consiliului de Administraţie al Ford România.
SURSA: Mediafax