Cand criza economica mondiala isi arata coltii, Formula 1 simte. Este vorba despre cea mai costisitoare forma de sport, ce inghite anual resurse impresionabile atat de la producatori cat si de la sponsori.
Mai exact, „jucatorii” din Formula 1 isi dau seama ca trebuie luate masuri urgente pentru ca imaginea unui sport unde nu exista limite de cheltuieli (iar orgoliile se masoara in zeci de milioane de dolari) nu face casa casa buna cu taierea bugetului, controlul costurilor si micsorarea salariilor pilotilor.
Vorbim de bani foarte multi. Echipele independente, precum Williams sau Toro Rosso (al carei „boss” este Gerhard Berger) au cheltuit in fiecare sezon 160 si respectiv 128 de millioane de dolari. La toate acestea se adauga faptul ca astfel de echipe mici au dezavantajul ca trebuie sa isi cumpere propulsoarele de la alti producatori, deci nu pot investi in dezvoltarea de tehnologii proprii care sa le garanteze succesul, cum fac „greii” McLaren sau Ferrari.
Lipsa de bani risca sa transforme Marele Circ in Micul Circ, unde numai producatorii consacrati, cu finante sanatoase vor mai putea concura, ucigand astfel spectacolul si adevarata concurenta. Nimeni nu si-ar dori sa vada o cursa in care alearga doar masinile a doi, cel mult trei echipe. Daca nu era de ajuns criza financiara, aflati ca echipa Toro Rosso, cu principalul sponsor Red Bull ar putea sa iasa complet din peisaj din 2010, daca nu va participa cu un monopost conceput si produs integral in propriile unitati de productie. Cum nu se arata prea multi cumparatori dornici de o astfel de investitie, vin vremuri grele pentru Toro Rosso, in conditiile in care conceperea unui monopost propriu costa incredibil de mult.
Nici Williams nu sta pe roze, dupa ce a divortat de BMW in 2005, iar in 2006 a debutat cu pierderi nete de 50 de milioane de dolari. In acelasi an, Hewlett Packard a terminat contractul de sponsorizare cu echipa de F1, o lovitura puternica pentru bugetul acesteia.
Prin lumea buna a F1 umbla deja vorba ca de anul viitor se vor taia drastic bugetele de publicitate, sponsorizari, activitati promotionale, marketing si chiar salariile mecanicilor si pilotilor. Cei care nu au un palmares cu o nota de trecere risca sa devina someri inca de a doua zi.
Ca sa va faceti o idee ce inseamna sa cheltuiesti mult, aflati ca, in 2006, numai echipele din Marea Britanie de F1 au cheltuit impreuna peste un miliard de dolari. Din acest motiv, reprezentantii echipelor mici vor sa le ceara oficialilor FIA sa puna o frana in calea celor care cheltuiesc anacronic in contextul economic global si rastoarna regulile jocului unde nu vor putea supravietui, in aceste conditii, decat cei mai bogati, nu neaparat si cei mai buni.
Sursa: CNN