Fostului rugbist George Baltă nu i s-a permis îmbarcarea într-o aeronavă TAROM. Compania de zbor a oferit deja un punct de vedere cu privire la această situație.
George Baltă nu a fost lăsat la bordul unei nave TAROM
Fostul rugbist George Baltă, acum imobilizat într-un scaun cu rotile, a fost refuzat la îmbarcarea într-o aeronavă TAROM pentru un zbor București – Cluj-Napoca. Motivul invocat a fost „siguranța”.
”Adevărul este că de mult nu am mai simţit asta şi nu cred că îmi doream să-mi reamintească cineva despre, dar TAROM a reuşit să-mi arate că în 2023 încă se mai fac discriminări. Astăzi aveam zbor spre Cluj împreună cu @tedynecula unde eram invitaţi ca speakeri la un eveniment. Doar că asta nu s-a mai întâmplat pentru că TAROM mi-a refuzat mie îmbarcarea pe motiv de siguranţă”, a scris George Baltă.
Potrivit relatărilor acestuia, nu doar că i s-a refuzat îmbarcarea, dar rezervarea i-a fost anulată fără notificare prealabilă.
”Cu bilete cumpărate, asistenţă pentru persoane cu dizabilităţi confirmată, astăzi m-am trezit că mi s-a anulat biletul, fără să fiu anunţat, pe motiv că aeronava care zboară spre Cluj este un ATR şi nu ia la bord persoane cu mobilitate redusă. Rezolvarea: Vă dăm bilet la zborul de la ora 17. Practic zbori când vor ei, nu când ai tu nevoie.
În 2023 TAROM scrie pe site că este o companie modernă, dar foloseşte aeronave doar pentru o anumită categorie de oameni. Să nu mai spun că o persoană cu dizabilităţi nu poate selecta asistenţa şi tipul de dizabilitate direct de pe site. Trebuie să suni în call centre sau să mergi într-o agenţie a lor ca să fii evaluat”, a arătat fostul sportiv.
Reprezentanții TAROM au argumentat că opțiunea pentru persoanele cu dizabilități a fost bifată după rezervarea biletului și că însoțitorului lui George Baltă i s-a comunicat că reglementările de siguranță nu permit participarea la zborul respectiv, oferindu-i alternative.
George Baltă și-a exprimat frustrarea față de modul în care TAROM gestionează asistența pentru persoanele cu dizabilități, subliniind dificultatea în selectarea asistenței și tipului de dizabilitate direct de pe site-ul lor. El a descris situația ca fiind discriminatorie și a adus în discuție lipsa de comunicare eficientă.
Reacția TAROM
În replică, TAROM a susținut că solicitarea de asistență pentru mobilitate redusă a fost introdusă în sistem după emiterea biletului, iar sistemul nu a validat serviciul solicitat pe aeronava planificată. Au menționat că însoțitorului i s-au oferit alternative de zbor și că anularea rezervării s-a datorat lipsei de conformitate cu reglementările de siguranță.
”Din nefericire, la data de 6 decembrie, unul dintre pasagerii noştri, fostul celebru rugbist George Baltă, a fost expus unei situaţii pe care nicio persoană, cu atât mai puţin una cu mobilitate redusă, nu ar trebui să o traverseze. Achiziţia biletului, realizată prin intermediul unui site specializat, a fost făcută fără bifarea necesităţii de Wheel Chair Cabin. Această cerinţă a fost introdusă în sistem abia după emiterea biletului.
Odată bifată cerinţa, sistemul de rezervări nu i-a mai validat serviciul solicitat pe zborul spre Cluj (nici pe data de 2 decembrie, nici pe data de 3 decembrie, la a doua încercare) pentru că nu permitea zborul în siguranţă.
TAROM a fost informată de situaţia sa cu doar o zi înainte (5 decembrie) de către însoţitorul său, venit la aeroport, căruia i s-a comunicat şi personal faptul că reglementările în materie de siguranţă nu permit efectuarea cursei cu aeronava respectivă. TAROM i-a oferit acestuia alternative de zbor pe un alt tip de aeronavă, tot pentru data de 6 decembrie, şi a anulat rezervarea la cursa care nu permitea transportul pe motive de siguranţă.
Cu toate acestea, însoţitorul s-a prezentat cu domnul George Baltă la îmbarcare, deşi cunoştea situaţia la care îl expune pe acesta, ignorând toate informaţiile transmise”, au susţinut reprezentanţii TAROM.
Pașii care trebuie urmați de persoanele cu dizabilităţi/ mobilitate redusă
În continuarea mesajului oferit de TAROM, reprezentanții companiei de zbor au precizat ce trebuie să facă persoanele cu dizabilităţi sau cu mobilitate redusă pentru a putea circula cu avionul.
Agenția TAROM informează că, în cazul în care este necesară asistență la aeroport sau în cabina aeronavei, se solicită transmiterea acestei cereri către oricare agenție TAROM sau agent de turism, preferabil în momentul efectuării rezervării, dar nu mai târziu de 48 de ore înainte de data plecării. În cazul rezervărilor online, se recomandă contactarea Call Center-ului TAROM, însă nu mai târziu de 48 de ore înainte de momentul plecării.
În scopul asigurării securității pasagerilor cu dizabilități sau mobilitate redusă, li se poate solicita să fie însoțiți de o persoană desemnată cu rolul specific de a-i asista în situații de urgență sau în îndeplinirea nevoilor de bază, precum:
- utilizarea toaletelor aeronavei
- hrănirea
- administrarea de medicamente etc
Momentele când este necesar un însoțitor:
- ”Dacă pasagerul are o dizabilitate mintală gravă care îl împiedică să înţeleagă şi să aplice instrucţiunile de siguranţă
- Dacă pasagerul este fără vedere şi auz, acest lucru împiedicând comunicarea cu echipajul.
- Dacă pasagerul are nevoie de îngrijiri speciale sau de asistenţă medicală în timpul zborului.
- Dacă pasagerul nu poate să se hrănească sau să folosească toaleta aeronavei în mod independent, din cauza unei dizabilităţi.
- Dacă pasagerul nu este capabil fizic să participe singur la evacuarea unei aeronave. Însoţitorul trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe: Trebuie să aibă peste 18 ani. Trebuie să fie apt fizic şi mintal.Nu trebuie să aibă în grijă o altă persoană (de exemplu un copil, un sugar sau o altă persoană cu mobilitate redusă)”.
Număr limitat de locuri pentru persoanele cu mobilitate redusă
Se menționează că toate aeronavele companiei sunt dotate cu scaune echipate cu cotiere mobile. Cu toate acestea, se precizează că există un număr limitat de locuri special dedicate persoanelor cu mobilitate redusă. Se solicită verificarea disponibilității acestor locuri în momentul efectuării rezervărilor.
Se aduce la cunoștință că, în interesul securității lor, pasagerilor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă li se interzice să călătorească:
- pe un rând cu ieșiri de urgență
- pe un rând situat imediat în fața și în spatele unui rând cu ieșiri de urgență
Se informează că, din rațiuni de siguranță, numărul:
- pasagerilor imobilizați complet (WCHC)
- al celor care călătoresc pe targă este restricționat
Asta în funcție de tipul de aeronavă, conform informațiilor prezentate în tabelul disponibil pe site-ul TAROM.
Aeronavele companiei nu sunt echipate cu scaun cu rotile la bord.