Fotbalul profesionist din România a generat în 2015 venituri totale de aproximativ 56 milioane de euro, cu 10 milioane de euro mai puţin decât în anul precedent.
Potrivit unui comunicat al Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), structura veniturilor din fotbalul profesionist este reprezentată de: bilete de intrare – 3%, sponsorizări şi publicitate – 19%, din care aproximativ 55% sunt venituri cu părţi afiliate, drepturi de difuzare – 40%, venituri UEFA – 9%, venituri/subvenţii de la autorităţi locale – 20%, alte venituri – 9%.
Cluburile care au înregistrat cele mai mari venituri, între 8 – 4,8 milioane de euro, sunt FC Steaua, urmată de CS Pandurii Tg. Jiu şi ASA Târgu Mureş (locurile 2 – 3 sunt în 2016 în insolvenţă după pierderea finanţatorilor), menţionează comunicatul.
Din punct de vedere al veniturilor înregistrate din vânzarea biletelor, topul cluburilor este reprezentat de FC Steaua, FC Dinamo şi FC Botoşani, în timp ce, în funcţie de veniturile din sponsorizări şi publicitate se diferenţiază FC Dinamo (peste 1.3 milioane de euro), FC Steaua (aproximativ 1.2 milioane de euro) şi Viitorul Constanţa (peste 780.000 de euro).
Cinci cluburi au înregistrat profit net în 2015: Viitorul Constanţa (1.2 milioane de euro), CS Gaz Metan Mediaş (520.000 de euro), FC Botoşani (125.000 de euro), CS Pandurii Tg. Jiu (89.000 de euro) şi Dinamo Bucureşti (profit din reducerea datoriilor în insolvenţă).
Fotbalul profesionist din România a generat în 2014 venituri totale de 66 milioane de euro. În acelaşi an, structura veniturilor a fost reprezentată de: 36% – drepturi de televizare, 18% – premii UEFA, 5% – vânzarea de bilete şi abonamente, 28% – sponsorizări şi activităţi comerciale, 13% – alte surse.
Campionatul intern, preferatul românilor
Canalele TV care au transmis meciurile din Liga 1 Orange, în sezonul 2015 – 2016, sunt TVR 1, TVR 2, Antena 1, Dolce Sport 1 şi 2 şi Digi Sport 1 şi 2.
Conform datelor, bărbaţii cu vârste cuprinse între 18 – 54 ani, din mediul urban sunt principala audienţă a meciurilor de fotbal. În funcţie de echipele care au jucat şi de postul TV care a transmis meciul, audienţa medie/meci este cuprinsă între 1,02% şi 11%.
În topul audienţelor se află partidele disputate de Steaua Bucureşti, Dinamo Bucureşti, FC Craiova şi Astra Giurgiu.
Fotbalul intern rămâne preferatul românilor, meciurile transmise din Bundesliga (Germania) având, de exemplu, o audienţă medie de 0,29%, cele din Il Calcio (Italia) de 0,45%, cele din Primera Division (Spania) de 0,8% iar cele din Premier League (Anglia) de 0,7%.
În România, şase stadioane sunt omologate în categoria IV, cea mai înaltă clasificare, conform normelor UEFA: Arena Naţională, Cluj Arena, stadionul CFR Cluj, stadionul Ceahlăul, stadionul Ilie Oana din Ploieşti şi stadionul Astra Giurgiu.
Până la finalul anului este programată deschiderea unui stadion modern cu 31.000 de locuri la Craiova, iar în 2017 unul la Târgu Jiu, cu aproximativ 12.500 de locuri, toate acoperite. Pentru perioada 2017 – 2020, există finanţare de la bugetul statului pentru modernizarea stadioanelor Steaua, Dinamo şi Rapid, în cadrul proiectului Euro 2020. Tot cu finanţare de stat se va finaliza şi stadionul UTA din Arad.
În campionatul 2015 – 2016, au fost prezenţi pe stadioane aproximativ 1 milion de români, cifră asemnănătoare cu cea din sezonul 2014 – 2015, campionat care s-a jucat în vechea formulă, cu mai multe meciuri.