În timp ce în statele europene circa 20 de rafinării au închis definitiv sau temporar activitatea, din cauza marjelor în continuă scădere, de la 5,85 dolari/baril în 2008 la 0,56 dolari-baril în 2011, kazahii de la KazMunaiGas (KMG) au investit sute de milioane de dolari în rafinăria Petromidia, reuşind să majoreze capacitatea de rafinare de la 3,5 milioane de tone de ţiţei pe an la 5 milioane de tone pe an.

La finele lunii septembrie, Rompetrol Rafinare, compania care deţine rafinăria de la Marea Neagră, a inaugurat instalaţia de hidrocracare blândă, finalizând astfel proiectul cheie al pachetului de investiţii derulat de la preluarea grupului Rompetrol, august 2007, de la omul de afaceri Dinu Patriciu. Obiectivele pachetului de investiţii au vizat, aşa cum am menţionat mai sus, creşterea capacităţii operaţionale a rafinăriei până la 5 milioane de tone/an, fiind astfel cea mai mare rafinărie din România, spre comparaţie rafinăria OMV Petrom de la Ploieşti are o capacitate de 4,5 milioane de tone, în timp ce la Petrotel Lukoil – capacitatea este de numai 2,4 milioane de tone.

Un alt obiectiv al modernizării rafinăriei a prevăzut îndeplinirea standardelor UE privind calitatea carburanţilor Euro 5. Mai mult, investiţiile realizate la Petromidia permit companiei să majoreze producţia de motorină cu 8%, de la 37% la 45%. Totuşi, provocările acţionarilor sunt însă destul de mari, având în vedere că în ultimii şase ani Rompetrol Rafinare a înregistrat doar pierderi. “Petromidia ca şi multe alte rafinării europene înregistrează pierderi. Noi, ca acţionari, apelăm la mecanisme comune împreună cu Guvernul României pentru a nu mai avea probleme”, a spus Zhanat Tussupbekov, CEO-ul The Rompetrol Group, la inaugurarea instalaţiei de hidrocracare de la rafinărie, eveniment intitulat “Petromidia- a new begining”.

Continuă negocierile cu statul român

În ceea ce priveşte discuţiile cu autorităţile române pe tema obligaţiunilor convertibile din anul 2003 acordate de Ministerul Finanţelor şi care au avut ca termen de răscumpărare 30 septembrie 2010, reprezentanţii companiei Rometrol au menţionat că “Guvernul României deţine un pachet de 44,69% din acţiunile Rompetrol Rafinare, iar în urmă cu câteva luni au fost  creat un grup de lucru pe acest subiect”. Întru-un interviu acordat recent Agerpres, CEO-ul grupului Rompetrol a precizat că ei sunt deschişi continuării discuţiilor cu statul.  “Totuşi, dacă Guvernul României vrea să nu mai fie acţionar, Rompetrol este dispus să discute acest aspect”, a spus Tussupbekov.

CEO-ul grupului a adăugat că acţionarii companiei româneşti intenţionează să deruleze în următorii 3-5 ani un amplu program de dezvoltare pe partea de retail, şi anume deschiderea a nu mai puţin de 350 de noi staţii de carburanţi în România şi ţările din jurul Mării Negre, state în care este prezent grupul Rompetrol. Un număr de 150 de staţii vor fi construite pe teritoriul României, “piaţa noastră de bază, unde ţintim o cotă de piaţă de 35%”. În prezent, în România, sunt circa 430 de staţii de carburanţii Rompetrol, din care 131 staţii proprii, aproximativ 150 staţii partenere, iar 140 sunt staţii expres. Cu cele peste 400 de staţii, Rompetrol este al doilea mare jucător de pe piaţa românească, primul loc fiind deţinut de OMV Petrom.

380 milioane de dolari. La atât se ridică investiţia totală realizată la rafinăria Petromidia

2,5 mil. tone de motorină. Este producţia totală după realizarea investiţiei de la o producţie de 1,5 mil tone/an

5 mil tone/an. Este capacitatea de rafinare a Petromidiei după investiţiile realizate. Anterior, capacitatea era de 3,5 mil tone