A terminat Academia de Teatru si Film, sectia operatorie, a lucrat in televiziune, unde a fost realizator de emisiuni, a trecut apoi in publicitate, unde spune ca a fost copywriter, art director, fotograf si regizor. In anul 2000 Eugen Ciocan a fost unul dintre cei care au creat campania electorala a lui Traian Basescu pentru functia de primar al Bucurestiului.
Acum este asociat la un atelier fotografic pe o strada din apropierea Bisericii Albe de pe Calea Victoriei, din centrul Bucurestiului. Chiar daca ateliere fotografice mai exista, cel condus Eugen Ciocan are ceva mai special. De ce? Pentru ca aici se pot face fotografii intr-o atmosfera specifica inceputului de secol XX. ,,Am tot cautat o varianta de a ma adaposti de valtoarea lumii si de a propune ceva de o anumita autenticitate. Portretul ramane o coproductie intre persoana, interiorul ei si fotograf,,, este de parere Eugen Ciocan. In perioada interbelica atelierele fotografice prosperau, fotografiatul fiind la mare moda in acea perioada. Dar afacerile fotografilor au devenit in ultimul timp tot mai putin profitabile. Acum unul dintre putinele motive care ar putea aduce clienti intr-un astfel de studio il reprezinta fotografia de nunta, iar asta in situatia in care mirii nu tocmesc un fotograf pentru a ,,executa,, pozele pe scara de la biserica. Lui Eugen Ciocan ideea deschiderii atelierului foto i-a venit in primavara anului trecut, cand a avut sansa de a o cunoaste pe proprietara spatiului. ,,Fara spatiul pus la dispozitie de asociata mea, Mihaela Marin, fotocabinetul nu ar putea exista din cauza chiriilor exorbitante din centru,,, explica Eugen Ciocan. Investitia a fost de aproximativ 10.000 de dolari si s-a materializat, in principal, in amenajari si costume de epoca. Nu au fost luate in calcul aici luminile si aparatele cu care Eugen Ciocan si asociata sa au venit de acasa. Deschiderea fotocabinetului s-a facut in luna noiembrie a anului trecut, cei doi actionari beneficiind de sansa ca, la lansare, sa participe Andrei Plesu. ,,Nu luasem in calcul foarte exact modul in care voi face publicitate. Nu prea mai aveam fonduri pentru asa ceva. Mi-am dat seama ca aveam bani doar pentru amenajari si pentru stocul de materiale care sa ne asigure functionarea,,, spune Eugen Ciocan. Oferta fotocabinetului este unica. Eugen Ciocan lucreaza practic dupa metodele traditionale, fotografiaza pe pelicula, developeaza manual intr-un laborator cum erau cele de pe timpuri, vireaza in sepia pentru ca ,,alb-negrul,, este prea existentialist pentru romantismul pe care el il propune si, optional, coloreaza manual fotografiile. Preturile variaza intre 200.000 si 1,5 milioane lei, in functie de dimensiunea fotografiei si complexitatea mizanscenei. ,,Portretul risca acum sa dispara si nu pot intelege acest lucru din moment ce in ziua de astazi cel mai important este individul. Omului de astazi ii este greu sa apara in fata camerei foto, prefera sa fie surprins de aparatul foto. Nu mai are constiinta de sine pentru a-si alcatui o atitudine,,, spune Eugen Ciocan. Ascutandu-l pe directorul fotocabinetului te intrebi ce l-a determinat pe acesta sa isi deschida un astfel de atelier. In prima luna de functionare au fost aproximativ zece comenzi. Chiar daca Eugen Ciocan stie ca afacerile nu trebuie discutate cu sentimente recunoaste ca el a facut-o. ,,Incerc sa recuperez un model cultural pe nedrept ingropat de tehnologie si superficialitate. Nu poti sa te fixezi pe un cash flow sau un profit in conditiile in care incerci sa intri intr-o zona atipita,,, explica Eugen Ciocan. Cei zece clienti care au venit in prima luna nu au acoperit costurile de functionare. Totusi o crestere lenta a numarului de clienti a existat de la o luna la alta. Acum, numarul mediu de comenzi lunare este de aproximativ 15-20, iar cifra de afaceri lunara este de aproximativ 15-20 milioane lei. ,,Aceste incasari nu acopera insa decat aproximativ 50-60% din costurile de functionare,,, spune fotograful. In plus, intre timp au inceput sa apara si alte variante de comenzi. Spre exemplu, a aparut posibilitatea de a inchiria studioul pentru realizarea unei emisiuni TV, sau, altadata, un restaurant a vrut sa isi decoreze spatiul cu niste naturi statice realizate in maniera FotoCabinet.
Priviti prin geamul ,,pravaliei,, din apropierea Caii Victoriei, potentialii clienti, care ar trebui sa calce pragul acesteia pentru a se lasa fotografiati intr-o maniera specifica inceputului de secol, par a fi atrasi tocmai de acest lucru. Multi oameni vin, vad si tresar. Multi par a intelege importanta unei fotografii de o anumita calitate, insa sunt destul de stingheri si inhibati de posibilitatea de a se arata in fata unui aparat foto. Desi subiectii sunt imbracati si aranjati ca in epoca, Eugen Ciocan tine insa sa precizeze ca el nu face fotografii de bal mascat, ci in conformitate cu canoanele clasice ale portretului. Pentru ca portretul este genul pe care e axat studioul, pe fatada este scris ca sunt acceptate si ,,eventual nunti,,. Modalitatea de lucru cu clientii este simplificata pentru ca in 99% din cazuri acestia se lasa pe mana fotografului care propune vestimentatia si atitudinea. Acesta spune ca pana acum s-a descurcat foarte bine cu garderoba pe care si-a compus-o. ,,Nu stiu de ce incep sa semene atat de mult lucrurile intre ele intr-o lume care doreste sa se personalizeze. Chiar daca vor mai aparea vreo cinci-sase ateliere ca al meu nu imi este frica de standardizare, pentru ca fotografia tine foarte mult de creatie. Din contra, cred ca aparitia mai multor ateliere care sa lucreze in maniera aceasta ar duce la formarea pietei,,, incheie Eugen Ciocan.