Când ești un tânăr de-abia ieșit de pe băncile facultății și nu știi încotro s-o iei, dar ai dorința de a îți lansa propria afacere, una dintre soluții poate fi deschiderea unul magazin online. „Pentru tinerii abia ieșiți din facultate și fără prea mulți bani în buzunar de investit, o afacere online ar putea fi soluția perfectă. Aceștia fac parte din generația de «nativi digitali», deci conceptele și instrumentele vehiculate în acest mediu ar trebui să le fie cunoscute sau foarte ușor de înțeles și aplicat”, declară Doina Vîlceanu, director de marketing și dezvoltare la ContentSpeed, prima agenție de e-commerce din România.

 

Având o prezență pe piață de peste 16 ani, platforma ContentSpeed a lansat peste 600 de magazine online, atât pentru start-up-uri cât și pentru branduri renumite, precum Sephora, Diverta, Chicco, Zorile Store etc și a încheiat anul cu venituri de aproximativ 600.000 de euro.

Viitorul este acum

Este vizibil faptul că în viața reală a devenit un clișeu faptul că nu exiști dacă nu ai și o prezență online. Cu toate acestea, afacerile din retailul tradițional încă nu au mizat suficient pe acest canal de vanzare. Conform celor mai recente date, doar 7% dintre afaceril românești au și conținut online. De ce? Din cauza faptului că sub 5% din totalul comerțului este generat de vânzările online, iar magazinele fizice nu se simt încă presate de acest lucru. Dar, de asemenea, există numeroși giganți internaționali, cum ar fi Guess, Toys’r’us și Michael Kors, care anunță că urmează să închide sute de magazine fizice și să se concentreze pe mediul online.

Ritmul de creștere al acestei industrii se află printre cele mai accelerate din întreaga Uniune Europeană, susține Doina Vîlceanu. Iar România s-a clasat în top 5, în ultimii 10 ani. Deși comerțul online în sine este foarte dezvoltat în România comparativ cu alte țări din Europa, potențialul este încă uriaș. Indicatorii care susțin comerțul electronic arată că România este de cinci ori sub țările din Europa de Vest la PIB/locuitor. Cu toate acestea suntem în creștere, ne apropiem la 10.000 de euro, spre deosebire de 8.600 de euro anul trecut.

Câțiva pași

Ca și business-urile „offline”, nu poți da faliment dacă îți construiești magazinul pe o bază stabilă. „Magazinul online este doar un alt canal de vânzare pentru o afacere și trebuie tratat ca atare. Ai nevoie de un plan de afaceri cu investiții dimensionate conform etapei în care se află businessul și trebuie să dai o atenție deosebită diferențierii față de concurență, să folosești canalele de marketing potrivite, să încerci să îți fidelizezi clienții și să alegi platforma de eCommerce potrivită. În online, diferă doar «instrumentele» cu care lucrezi. În rest, un bun profesionist va avea succes indiferent dacă afacerea e online sau offline. ”, explică director de marketing și dezvoltare al ContentSpeed.

 

Cât te costă

Partea cea mai bună la deschiderea unui magazin online este faptul că nu este la fel de costisitor ca un magazin fizic. Cum am spus, pentru un tânăr care dorește sa se implice în ceva și nu are bani îndeajuns magazinul online este soluția. Ăsta este și unul dintre motivele pentru care comerțul electronic este într-o continuă ascensiune, diminuarea drastică a barierei de intrare în eCommerce. Față de 2017 când numărul magazinelor online era de 7.000, în 2018 numărul se poate dubla, este de părere că Doina Vîlceanu.

În general, oamenilor le este frică de schimbare și de lucruri noi. De aceea aleg să stagneze la un job care nu îi face fericiți. Dacă nu riști, nu câștigi, iar când pașii sunt extrem de simpli. Este aproape imposibil să dai greș cu un magazin online. Primii pași pentru a deschide un magazin în mediul online sunt crearea unei firme, identificarea produselor pe care vrei să le comercializezi, analiza pieței și promovarea potrivită.

În cât timp îți scoți banii investiți

„Și aici diferențele sunt foarte mari. Dacă vorbim despre un retailer tradițional, care lansează un startup în eCommerce, «breakeven-ul» se poate întâmpla și în două – trei luni. Pentru un startup care nu se rezumă doar la eCommerce, e ceva mai greu de estimat momentul în care afacerea intră «pe profit». În medie, cred că un an ar fi o previziune realistă. De atât timp ai nevoie ca să stabilizezi cât de cât un business, să vezi sezonalitatea produselor tale, să ajustezi relația cu furnizorii, să optimizezi canalele și campaniile de marketing”, explică oficialul ContentSpeed.

 

Mulți tineri au pornit de la o simplă idee, au pus-o în practică și au ajuns să aibă afaceri de sute de mii de euro. Dacă îți dorești ceva cu adevărat și lupți pentru acel lucru, cu siguranță vei avea succes. „Loc este pentru toată lumea! Sunt încă foarte multe nișe neexploatate suficient, fără un lider incontestabil. Cu o strategie de business și o poziționare adecvată, oricine poate lua o felie din cele 3,5 miliarde în vânzări previzionate”, încheie Doina Vîlceanu.

(Articol publicat în ediţia revistei Capital de luni, 27 august 2018. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)