„Dacă va fi adoptată, legea va fi extrem de nocivă pentru toate administrațiile portuare din România, precum și pentru bugetul de stat al României, conducând, numai în cazul Portului Constanța, la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro”, menționează comunicatul citat.

„Potrivit prevederilor proiectul de lege, nivelul chiriei pentru terenul portuar și infrastructura utilizate de operatori care refuză să încheie contracte de închiriere, va fi plafonat pentru o perioadă de 10 ani la nivelul plătit în prezent pe baza contractelor pentru aşa-zisa utilizare a domeniului portuar (“UDP”), care spre exemplu în Portul Constanța, variază între 0,22 RON şi 0,36 RON pe metru pătrat pe lună”, se mai arată în document.

Conform comunicatului FP, cele mai multe dintre aceste contracte au fost încheiate acum 10-15 ani, fără licitație publică, în circumstanțe lipsite de transparență, iar valorile plătite au rămas în mare parte neschimbate de atunci. Comparativ, terenul disponibil pentru activități logistice și industriale în zone semnificativ mai puțin atractive și cu acces mai redus la infrastructură din jurul marilor orașe ale României este închiriat la prețuri de câteva ori mai mari decât cele care ar urma să fie plătite în Portul Constanța, dacă legea ar intra în vigoare.

„Înghețarea chiriilor la prețul minim din prezent pentru următorii 10 ani va conduce la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro doar în cazul Portului Constanța, reprezentând de asemenea un precedent periculos prin faptul că o lege stabilește în mod direct prețurile contractuale între două entități juridice. Acești bani ar putea fi folosiți mult mai bine pentru proiectele de investiţii ale porturilor României decât să creeze beneficii nejustificate unor operatori privaţi”, declară Greg Konieczny, CEO al Fondulului Proprietatea și Manager de Portofoliu.

În opinia reprezentanților FP, această lege va conduce la o încetinire a procesului de dezvoltare a porturilor. Aceasta din cauza faptului că mulţi dintre actualii operatori – care nu doresc sau nu au puterea financiară să investească în noi facilități sau pentru recondiționarea celeor existente – vor avea și mai puține motive să renunțe la terenul pe care îl ocupă momentan în baza unor chirii extrem de mici în zone foarte atractive ale porturilor, oprind astfel accesul în porturi a altor operatori, care dețin mijloacele prin care ar putea să dezvolte porturile mai repede.

 

„În plus, în forma declarată neconstituțională de către Curtea Constituțională, legea stabilește înființarea un Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurenței, care ar urma să fie responsabil de toate tarifele practicate de către porturile din România și care ar trebui, de asemenea, să medieze toate neînţelegerile dintre administrațiile portuare și operatorii portuari. Acest fapt ar duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administrațiilor portuare şi a instanţelor de judecată către acest organism nou-creat, ale cărui responsabilități și atribuții nu sunt însă clar definite în proiectul de lege”, informează comunicatul Fondului Proprietatea.

Acordarea prin lege a dreptului de a emite decizii cu caracter obligatoriu fără a determina ce tip de decizii se pot lua de către Consiliul de Supraveghere sau fără a specifica procedura prin care aceste decizii se pot ataca, ar putea duce la emiterea unor reglementări neclare sau la depăşirea cadrului legal de către o asemenea instituție. Consiliul de Supraveghere va lua decizii şi, concomintent, va avea competenţa de a judeca toate plângerile depuse împotriva acelorași decizii, bucurându-se astfel de puteri discreționare.

Nu în ultimul rând, proiectul de lege pare să favorizeze operatorii portuari privați, oferindu-le acestora drepturi excesive precum:

  • instituirea unei obligații pentru administrațiile portuare de a negocia contracte cadru cu asociaţiile patronale şi profesionale;
  • controlul anumitor activităţi ale administraţiilor portuare de către aşa-zişi “specialişti externi” din cadrul asociaţiilor patronale şi profesionale.

Toate aceste reglementări noi vor aduce incertitudine și vor deschide ușa abuzurilor cu privire la administrarea porturilor.

Fondul Proprietatea cere Camerei Deputaților să respingă această lege,

„Dacă va fi adoptată, legea va fi extrem de nocivă pentru toate administrațiile portuare din România, precum și pentru bugetul de stat al României, conducând, numai în cazul Portului Constanța, la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro”, menționează comunicatul citat.

 

„Potrivit prevederilor proiectul de lege, nivelul chiriei pentru terenul portuar și infrastructura utilizate de operatori care refuză să încheie contracte de închiriere, va fi plafonat pentru o perioadă de 10 ani la nivelul plătit în prezent pe baza contractelor pentru aşa-zisa utilizare a domeniului portuar (“UDP”), care spre exemplu în Portul Constanța, variază între 0,22 RON şi 0,36 RON pe metru pătrat pe lună”, se mai arată în document.

Conform comunicatului FP, cele mai multe dintre aceste contracte au fost încheiate acum 10-15 ani, fără licitație publică, în circumstanțe lipsite de transparență, iar valorile plătite au rămas în mare parte neschimbate de atunci. Comparativ, terenul disponibil pentru activități logistice și industriale în zone semnificativ mai puțin atractive și cu acces mai redus la infrastructură din jurul marilor orașe ale României este închiriat la prețuri de câteva ori mai mari decât cele care ar urma să fie plătite în Portul Constanța, dacă legea ar intra în vigoare.

„Înghețarea chiriilor la prețul minim din prezent pentru următorii 10 ani va conduce la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro doar în cazul Portului Constanța, reprezentând de asemenea un precedent periculos prin faptul că o lege stabilește în mod direct prețurile contractuale între două entități juridice. Acești bani ar putea fi folosiți mult mai bine pentru proiectele de investiţii ale porturilor României decât să creeze beneficii nejustificate unor operatori privaţi”, declară Greg Konieczny, CEO al Fondulului Proprietatea și Manager de Portofoliu.

În opinia reprezentanților FP, această lege va conduce la o încetinire a procesului de dezvoltare a porturilor. Aceasta din cauza faptului că mulţi dintre actualii operatori – care nu doresc sau nu au puterea financiară să investească în noi facilități sau pentru recondiționarea celeor existente – vor avea și mai puține motive să renunțe la terenul pe care îl ocupă momentan în baza unor chirii extrem de mici în zone foarte atractive ale porturilor, oprind astfel accesul în porturi a altor operatori, care dețin mijloacele prin care ar putea să dezvolte porturile mai repede.

 

„În plus, în forma declarată neconstituțională de către Curtea Constituțională, legea stabilește înființarea un Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurenței, care ar urma să fie responsabil de toate tarifele practicate de către porturile din România și care ar trebui, de asemenea, să medieze toate neînţelegerile dintre administrațiile portuare și operatorii portuari. Acest fapt ar duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administrațiilor portuare şi a instanţelor de judecată către acest organism nou-creat, ale cărui responsabilități și atribuții nu sunt însă clar definite în proiectul de lege”, informează comunicatul Fondului Proprietatea.

Acordarea prin lege a dreptului de a emite decizii cu caracter obligatoriu fără a determina ce tip de decizii se pot lua de către Consiliul de Supraveghere sau fără a specifica procedura prin care aceste decizii se pot ataca, ar putea duce la emiterea unor reglementări neclare sau la depăşirea cadrului legal de către o asemenea instituție. Consiliul de Supraveghere va lua decizii şi, concomintent, va avea competenţa de a judeca toate plângerile depuse împotriva acelorași decizii, bucurându-se astfel de puteri discreționare.

Nu în ultimul rând, proiectul de lege pare să favorizeze operatorii portuari privați, oferindu-le acestora drepturi excesive precum:

  • instituirea unei obligații pentru administrațiile portuare de a negocia contracte cadru cu asociaţiile patronale şi profesionale;
  • controlul anumitor activităţi ale administraţiilor portuare de către aşa-zişi “specialişti externi” din cadrul asociaţiilor patronale şi profesionale.

Toate aceste reglementări noi vor aduce incertitudine și vor deschide ușa abuzurilor cu privire la administrarea porturilor.

Fondul Proprietatea cere Camerei Deputaților să respingă această lege,

„Dacă va fi adoptată, legea va fi extrem de nocivă pentru toate administrațiile portuare din România, precum și pentru bugetul de stat al României, conducând, numai în cazul Portului Constanța, la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro”, menționează comunicatul citat.

„Potrivit prevederilor proiectul de lege, nivelul chiriei pentru terenul portuar și infrastructura utilizate de operatori care refuză să încheie contracte de închiriere, va fi plafonat pentru o perioadă de 10 ani la nivelul plătit în prezent pe baza contractelor pentru aşa-zisa utilizare a domeniului portuar (“UDP”), care spre exemplu în Portul Constanța, variază între 0,22 RON şi 0,36 RON pe metru pătrat pe lună”, se mai arată în document.

 

Conform comunicatului FP, cele mai multe dintre aceste contracte au fost încheiate acum 10-15 ani, fără licitație publică, în circumstanțe lipsite de transparență, iar valorile plătite au rămas în mare parte neschimbate de atunci. Comparativ, terenul disponibil pentru activități logistice și industriale în zone semnificativ mai puțin atractive și cu acces mai redus la infrastructură din jurul marilor orașe ale României este închiriat la prețuri de câteva ori mai mari decât cele care ar urma să fie plătite în Portul Constanța, dacă legea ar intra în vigoare.

„Înghețarea chiriilor la prețul minim din prezent pentru următorii 10 ani va conduce la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro doar în cazul Portului Constanța, reprezentând de asemenea un precedent periculos prin faptul că o lege stabilește în mod direct prețurile contractuale între două entități juridice. Acești bani ar putea fi folosiți mult mai bine pentru proiectele de investiţii ale porturilor României decât să creeze beneficii nejustificate unor operatori privaţi”, declară Greg Konieczny, CEO al Fondulului Proprietatea și Manager de Portofoliu.

În opinia reprezentanților FP, această lege va conduce la o încetinire a procesului de dezvoltare a porturilor. Aceasta din cauza faptului că mulţi dintre actualii operatori – care nu doresc sau nu au puterea financiară să investească în noi facilități sau pentru recondiționarea celeor existente – vor avea și mai puține motive să renunțe la terenul pe care îl ocupă momentan în baza unor chirii extrem de mici în zone foarte atractive ale porturilor, oprind astfel accesul în porturi a altor operatori, care dețin mijloacele prin care ar putea să dezvolte porturile mai repede.

 

 

„În plus, în forma declarată neconstituțională de către Curtea Constituțională, legea stabilește înființarea un Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurenței, care ar urma să fie responsabil de toate tarifele practicate de către porturile din România și care ar trebui, de asemenea, să medieze toate neînţelegerile dintre administrațiile portuare și operatorii portuari. Acest fapt ar duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administrațiilor portuare şi a instanţelor de judecată către acest organism nou-creat, ale cărui responsabilități și atribuții nu sunt însă clar definite în proiectul de lege”, informează comunicatul Fondului Proprietatea.

Acordarea prin lege a dreptului de a emite decizii cu caracter obligatoriu fără a determina ce tip de decizii se pot lua de către Consiliul de Supraveghere sau fără a specifica procedura prin care aceste decizii se pot ataca, ar putea duce la emiterea unor reglementări neclare sau la depăşirea cadrului legal de către o asemenea instituție. Consiliul de Supraveghere va lua decizii şi, concomintent, va avea competenţa de a judeca toate plângerile depuse împotriva acelorași decizii, bucurându-se astfel de puteri discreționare.

Nu în ultimul rând, proiectul de lege pare să favorizeze operatorii portuari privați, oferindu-le acestora drepturi excesive precum:

  • instituirea unei obligații pentru administrațiile portuare de a negocia contracte cadru cu asociaţiile patronale şi profesionale;
  • controlul anumitor activităţi ale administraţiilor portuare de către aşa-zişi “specialişti externi” din cadrul asociaţiilor patronale şi profesionale.

Toate aceste reglementări noi vor aduce incertitudine și vor deschide ușa abuzurilor cu privire la administrarea porturilor.

Fondul Proprietatea cere Camerei Deputaților să respingă această lege, „ţinând seamă de impactul negativ asupra bugetului de stat şi activelor României, de prevederile anticonstituţionale pe care le conţine, precum şi de consecințele pe care le va genera asupra administrațiilor portuare, cărora li se va nega dreptul să perceapă chirii sau alte tarife pe baza regulilor unei economii de piaţă libere”, precizeaz[ comunicatul citat.

ţinând seamă de impactul negativ asupra bugetului de stat şi activelor României, de prevederile anticonstituţionale pe care le conţine, precum şi de consecințele pe care le va genera asupra administrațiilor portuare, cărora li se va nega dreptul să perceapă chirii sau alte tarife pe baza regulilor unei economii de piaţă libere.

ţinând seamă de impactul negativ asupra bugetului de stat şi activelor României, de prevederile anticonstituţionale pe care le conţine, precum şi de consecințele pe care le va genera asupra administrațiilor portuare, cărora li se va nega dreptul să perceapă chirii sau alte tarife pe baza regulilor unei economii de piaţă libere.