Cu numai câteva zile în urmă, o ştire greu de anticipat a făcut înconjurul lumii. Grupul Renault a reuşit să încheie un acord cu ruşii de la AvtoVAZ: francezii vor deţine o cotă de 25% dintr-un producător care poate scoate pe piaţă anual aproximativ un milion de maşini. Informaţia a fost privită la început cu neîncredere, dat fiind faptul că în cursa pentru acest contract se mai aflau americanii de la General Motors, italienii de la Fiat, nemţii de la Volkswagen, c
Cu numai câteva zile în urmă, o ştire greu de anticipat a făcut înconjurul lumii. Grupul Renault a reuşit să încheie un acord cu ruşii de la AvtoVAZ: francezii vor deţine o cotă de 25% dintr-un producător care poate scoate pe piaţă anual aproximativ un milion de maşini.
Informaţia a fost privită la început cu neîncredere, dat fiind faptul că în cursa pentru acest contract se mai aflau americanii de la General Motors, italienii de la Fiat, nemţii de la Volkswagen, concernul canadian Magna şi industriaşul rus Oleg Deripaska. Practic, nimeni nu dădea vreo şansă francezilor având în vedere că toţi ceilalţi competitori aveau deja legături cu gigantul rus. Se pare însă că arta de negociator a lui Carlos Ghosn, CEO al grupului Renault, s-a dovedit imbatabilă. Unii analişti spun chiar că rezultatul negocierilor ar fi fost influenţat de o altă tranzacţie importantă discutată chiar de preşedintele francez Nicolas Sarkozy cu omologul său rus Vladimir Putin, prin care Gazprom a ales compania Total ca partener pentru exploatarea imensului câmp petrolifer de la Shtokman.
Indiferent de presiunile politice exercitate în timpul negocierilor, Renault a devenit unul dintre liderii incontestabili ai producţiei auto în estul Europei. Graţie imensei capacităţi de producţie a AvtoVAZ, francezii vor avea în curând posibilitatea de a construi în zona Euromed, care reuneşte Algeria, Bulgaria, Maroc, România, Rusia, Turcia, Tunisia şi Ucraina, peste 1,5 milioane de maşini. Asta înseamnă că Renault va produce mai multe maşini în această parte a lumii decât în oricare alta, depăşind net capacitatea uzinelor din Franţa, unde au fost produse în 2006 peste un milion de unităţi. Mai mult chiar, oficialii AvtoVAZ au anunţat că, prin contract, Renault se obligă să sprijine creşterea producţiei de la un milion de maşini la peste 1,5 milioane, protejând şi chiar furnizând brandului Lada platforme, motoare şi cutii de viteză.
Practic, la uzinele AvtoVAZ vor fi produse, începând cu 2009, atât vehicule Lada, cât şi Renault sau Nissan, acestea adăugându-se celor 160.000 de unităţi Renault Logan produse la uzina Avtoframos din Moscova.
Piaţa rusă o va depăşi pe cea germană în câţiva ani
Motivul pentru care Renault a dus o luptă acerbă pentru încheierea contractului cu ruşii este explicat de Thierry Moulonguet, directorul financiar al Renault, prin estimările privind piaţa din această parte a lumii. Conform oficialului francez, piaţa rusă de automobile va atinge în 2015 nu mai puţin de patru milioane de unităţi, faţă de 2,7 milioane în 2007, depăşind astfel principala piaţă europeană, Germania. În privinţa preţului plătit pentru cele 25% din acţiuni, Moulonguet nu a vrut să dea detalii, însă a declarat că „ruşii ne-au oferit un preţ corect, aproape de valoarea de piaţă“. Dacă avem în vedere că valoarea totală a AvtoVAZ este estimată la patru miliarde de euro, este foarte probabil ca preţul plătit de Renault să fie de circa un miliard de euro.
Şefii Renault şi AvtoVAZ spun că, într-un viitor nu foarte îndepărtat, va apărea pe piaţa rusă un model de aproximativ 15.000 de euro, probabil o Lada. Alături de acesta, vor fi produse atât modele Renault, cât şi Nissan, iar Rusia va deveni cea mai mare piaţă pentru grupul francez.