Afectate de blocajul din piaţa imobiliară, agenţiile mici pot opta pentru afilierea la reţelele deja active în România. Cu maximum 25.000 de euro, consultanţii mici pot spera că îşi vor salva afacerea.

În condiţiile în care piaţa imobiliară şi, în special, cea rezidenţială încă nu dau semne de revenire, agenţiile imobiliare, mai ales cele mici şi medii, au în faţă trei variante. Fie continuarea activităţii în condiţii de avarie, cu mai puţini angajaţi, cheltuielile diminuate la minimum posibil şi cu ţinte clare pe domenii încă valabile, precum închirierile, fie falimentul, fie, în cel de-al treilea caz, intrarea sub umbrela unui nume mare din domeniu. Practic, francizele imobiliare pătrunse pe piaţă încă din 2003 vor deveni din ce în ce mai atrăgătoare, cu condiţia ca cei interesaţi să posede sumele necesare intrării într-un astfel de lanţ de business.

Principalii jucători din acest sector sunt Century 21, RE/MAX, Coldwell Banker şi RealPro, iar valoarea francizelor cerute de aceştia este cuprinsă între 15.000 de euro şi 25.000 de euro. Unul dintre cei mai cunoscuţi francizaţi din imobiliarele autohtone este fostul fotbalist Gică Popescu, care anul trecut a intrat în reţeaua Century 21, compania condusă de acesta numindu-se Century 21 Primăverii. Century 21 îşi propunea, de altfel, să ajungă anul acesta la o cotă de piaţă de 10% în Capitală, planuri ce par acum destul de greu de atins.

Anul trecut, numărul de agenţii imobiliare trecea de 10.000, ceea ce înseamnă că pe piaţă activau minimum 50.000 de agenţi, dintre care sita crizei va cerne anul acesta cel puţin jumătate. „Foarte multe agenţii s-au înfiinţat în ultimii ani, când piaţa mergea foarte bine, şi oricine devenea repede agent imobiliar. Acest lucru a dăunat foarte mult breslei, care s-a bazat pe faptul că oricum se cumpăra orice“, spune Mihaela Alexandroiu, broker şi proprietar al firmei RE/MAX Bastion.

Maturizare forţată a pieţei

„Logica crizei actuale ar trebui să determine cât mai multe agenţii imobiliare mici, independente, să se alăture unei reţele, beneficiind astfel de toate atuurile acestui brand. Unii urmează această logică, alţii, din păcate, au tot încercat să supravieţuiască singuri până când şi-au cheltuit toate resursele. Pe noi ne interesează prima categorie, cei care ştiu să-şi evalueze resursele“, spune Adrian Şischin, director regional al RE/MAX, companie ce a adunat până în prezent 20 de francize în ţară. Evident că lanţurile de francize preferă să atragă companii deja existente pe piaţă, care dispun de potenţial atât financiar, cât şi uman. De altfel, e greu de crezut că în această perioadă, în care înfiinţarea unei noi agenţii, fie ea şi în franciză, pare o glumă din cauza lipsei tranzacţiilor şi, deci, a veniturilor, vor apărea firme noi. Costurile de lansare sunt de 50.000 de euro până la 100.000 de euro.

„Pe o piaţă de real-estate competitivă, societăţile de intermediere imobiliară trebuie să depăşească o masă critică de oferte pentru a fi relevante în ochii consumatorului, şi acest lucru îl pot obţine cel mai uşor prin afilierea la o reţea“, crede Norbert Hockl, vice president strategy, Coldwell Banker Affiliates of Romania. Compania americană intenţionează ca, în 2009, să atragă alături de cele nouă sucursale deja existente încă cel puţin zece parteneri locali, fapt ce, potrivit lui Hockl, va constitui o oportunitate de relansare într-un context plin de provocări.

Irepetabilul an 2007 nu trebuie luat ca referinţă

Avantajele ce rezidă din afilierea la o reţea de consultanţă imobiliară, apar, dincolo de umbrela brandului, şi din know how-ul importat către francizat, studiile de piaţă relevând în mod repetat gradul redus de pregătire al agenţilor imobiliari prezenţi pe piaţă. Costurile vin totuşi să aducă probleme, multe agenţii imobiliare mici, fiind departe de a putea plăti sumele necesare. „Nu ştiu dacă mi-aş permite să plătesc redevenţa. În plus, singur aş putea fi mai flexibil în afaceri decât sub impunerea unei companii mari”, spune Marius Barteş, administratorul unei mici agenţii din Ploieşti. Potrivit membrilor pieţei, veniturile firmelor de consultanţă imobiliară au scăzut comparativ cu 2007, cu 20%- 30%.

„Dar 2007 nu a fost un an normal pentru o piaţă imobiliară, deşi toţi cei din domeniul imobiliar ne-am dori ca acel an să se repete la infinit. E clar faptul că experienţa perioadei 2005 -2007 nu trebuie să fie un punct de referinţă al carierelor noastre, ci doar o etapă în evoluţia profesională pentru anii care vor veni“, explică Mihaela Alexandroiu.

Evident că intrarea într-un lanţ de francize nu scuteşte de griji nicio agenţie. „Birourile active în prezent plătesc la timp, cele care încalcă această regulă nu respectă o clauză contractuală, ceea ce conduce la rezilierea contractelor“, spune Adrian Şischin. „Nu luăm în calcul reducerea preţului francizei“, continuă acesta. Practic, toţi marii francizori imobiliari prezenţi pe piaţa internă mizează pe creşterea numărului de francizaţi, unul dintre motive fiind reprezentat de speranţa ca, în următoarele trei până la şase luni, piaţa se va descongestiona şi va permite reluarea tranzacţiilor. Însă, indiferent dacă imobiliarele îşi vor reveni în următoarele luni sau, după alte opinii, în circa 12 – 18 luni, trezitul de dimineaţă nu va mai fi condiţia suficientă ca un agent imobiliar să câştige bani.

144-25160-18_mihaelaalexandroiu_05.jpg«Foarte multe agenţii s-au înfiinţat în ultimii ani, când piaţa mergea foarte bine, şi oricine devenea repede agent imobiliar. Acest lucru a dăunat foarte mult breslei.»
Mihaela Alexandroiu, broker şi proprietar al RE/MAX Bastion

50.000
de euro reprezintă suma minimă care trebuie investită pentru înfiinţarea unei firme noi ataşată unei reţele de francize imobiliare. Cu toate acestea, în condiţiile actuale de piaţă se preferă afilierea la aceste lanţuri a unor firme deja existente

Cine sunt francizorii

Intrată pe piaţa internă în 2006, RE/MAX este prezentă cu birouri în toate ţările Europei. În 2008, 384 de noi sucursale s-au alăturat reţelei, dintre care zece din România. Compania deţine 20 de francize pe piaţa internă, în care activează 105 agenţi. Valoarea unei francize RE/MAX este, anul acesta, 25.000 de euro în oraşele reşedinţă de judeţ şi în Bucureşti, 15.000 de euro în municipii, iar în oraşele cu populaţie redusă nivelul acesteia este negociat în funcţie de potenţialul zonei.

Americanii de la Coldwell Banker, aflaţi în portofoliul Realogy Corporation, deţin în prezent nouă sucursale, dintre care cinci sunt în Bucureşti. Anul acesta compania intenţionează să mai adauge încă zece parteneri locali, continuându-şi planul de dezvoltare. Aflată pe piaţa de real estate de mai bine de o sută de ani, Coldwell Banker acoperă 47 de ţări cu 3.600 de sucursale şi 120.000 de brokeri.

Consultantul imobiliar Century 21 este prezent în 52 de ţări, deţinând 8.400 de agenţii unde activează 145.000 de brokeri. Compania, intrată pe piaţa internă în 2007, ţinteşte ca numărul agenţilor români să ajungă la aproximativ 75, iar cel al brokerilor la 25. La lansarea oficială, proiectele Century 21 propuneau ca numărul de agenţii membre ale reţelei să ajungă la 140 pånă în anul 2012.