Incheierea unui contract de francizare este precedata de investigatii serioase din partea ambelor parti. De aceea, pregatirea terenului pentru o astfel de colaborare este adeseori un proces de lunga durata. Inainte de a se implica in afacere, persoana interesata va trebui sa-si faca o serioasa analiza a potentialului personal si profesional.
O alegere potrivita nu inseamna doar achitarea unei sume de bani in schimbul achizitionarii unui sistem economic verificat si eficient. Administrarea unei astfel de afaceri implica o serie intreaga de aptitudini speciale pe care, de regula, francizorii le cerceteaza cu meticulozitate.
In afara de bani, experienta in afaceri, timp disponibil si foarte multa vointa, o conditie esentiala pentru succesul in aceasta activitate este interesul special pentru munca desfasurata. Nu este suficienta doar placerea de a manca pizza, de a lucra in aer liber sau de a face gimnastica, de exemplu, pentru a reusi.
Cu exceptia francizelor hoteliere, unde conducerea afacerii este incredintata, de cele mai multe ori, unei echipe manageriale, in toate celelalte domenii cumparatorii licentei se implica activ si isi dedica majoritatea timpului activitatii respective. Acest aspect implica, pe de o parte, disponibilitatea de a invata, iar pe de alta, de a fi receptivi la ordine si indicatii din partea francizorului. In plus, un potential investitor in aceasta afacere trebuie sa aiba reale disponibilitati de a lucra cu oamenii, in program prelungit si in conditii de stres continuu (cel putin la debutul actiunii).
Pentru a va putea aprecia mai exact aptitudinile de a deveni francizat, va sugeram sa efectuati cu atentie urmatorul test care este cuprins in volumul Ponturi & trucuri in afacerea ta de succes, de Joseph R. Mancuso, editura Nemira, 1998.     

Conteaza reputatia in afaceri
Dan Ardeleanu, director de
franchising, McDonald’s Romania
„Deocamdata, activitatea a inceput in mod efectiv la Brasov cu un francizat care a trecut cu bine toate etapele de selectie. Procesul de cautare a altor intreprinzatori de succes este in plina desfasurare. Acestia trebuie sa se bucure de o reputatie deosebita in comunitatea din care provin, deoarece imaginea lor personala se va rasfrange in viitor asupra afacerii cu McDonald’s. Noi nu suntem interesati de oameni care considera ca daca dispun de bani nu trebuie sa se mai osteneasca sa dea cu carpa pe jos, si nici de cei care sunt obisnuiti cu castiguri mari in timp scurt sau care nu dovedesc o totala corectitudine in relatiile cu autoritatile .”

Un plan bun este o garantie
Nicolae Badea, presedintele
grupului Computerland
„Primele contacte si planul de afaceri au fost facute de partenerii nostri americani din cadrul grupului Computerland. In urma cu cinci ani si jumatate, pe piata romaneasca nu erau prezente nici McDonald’s, nici Pizza Hut. Alegerea trebuia facuta nu numai in functie de relatiile pe care le aveam noi pe plan international, ci si de ceea ce era nevoie aici. Dupa aceea, am selectionat membrii grupului de proiect care urmau sa lucreze pe aceasta relatie. Nu am facut intai compania, ca dupa aceea sa proiectam afacerea. In continuare, echipa a fost asistata si sustinuta de cei care au vrut sa investeasca pentru a dobandi dreptul de franciza.”

Fiecare angajat este important
Gabriel Galeteanu, director general, Aviroms Rent a Car
„Competentele care se cer unui manager sunt destul de putine, dar esentiale: trebuie sa stie ce vrea sa faca, sa fie perseverent, sa nu se grabeasca si sa analizeze de mai multe ori inainte de a lua o decizie, iar atunci cand a luat-o, sa o puna de indata in aplicare. Primul lucru pe care l-am facut, acum doua luni, cand am devenit directorul general al acestei firme care a primit licenta de la compania Avis Europa, a fost sa cunosc indeaproape toti oamenii din subordinea mea. Daca nu reusesti sa-l intelegi pe fiecare in parte si sa-l asezi in tiparul potrivit comportamentului si aptitudinilor personale, este foarte greu sa lucrezi eficient.”

Desi este cel mai cunoscut exemplu in materie de franciza, McDonald’s nu este singura companie care dezvolta acest gen de activitate in Romania. Stilul de selectie a candidatilor este insa cel mai elocvent pentru identificarea aptitudinilor necesare in abordarea unei afaceri cu aceasta particularitate.

Etapele de selectie si recrutare
A. Preselectia
1. intalnire cu caracter general de informare asupra afacerii;
2. prezentarea unei brosuri cu informatii detaliate despre franchising si completarea unui chestionar cu date personale.
Caracteristici apreciate:
– experienta intr-o afacere de succes; disponibilitatea de a-si dedica tot timpul numai noii afaceri; incredere mare in parteneriatul ce s-ar putea forma; receptivitate pentru a invata; rezistenta la efort pe termen lung; abilitati de lucru cu oamenii; capacitatea de a comunica; putere de analiza si sinteza; lipsa prejudecatii ca patronul nu trebuie sa lucreze cot la cot cu angajatii.
3. interviu cu directorul de franchising;
4. interviu cu directorul de operatiuni;
5. cinci zile de lucru efectiv in restaurant;
6. interviu cu directorul financiar (verificarea financiara a candidatului);
7. interviu cu directorul general.

B. Selectia
Candidatul va efectua o pregatire complexa in domeniul managementului, marketingului, finantelor, contabilitatii, relatiilor cu publicul s.a., in tara si strainatate, pe parcursul a noua pana la paisprezece luni.

Echipa de management a companiei care a castigat franciza pentru Pizza Hut si KFC a fost initial instruita in Polonia, direct de Pepsico. In acelasi plan de training au intrat apoi toti supervisorii si managerii. Fiecare dintre acestia participa la un program de pregatire teoretica si practica, timp de trei luni, la un interval de maximum un an. Pentru mentinerea standardelor de calitate si a criteriilor de performanta, compania asigura, pentru tot personalul de executie, cursuri de instruire, pe plan local. Acestea dureaza intre trei si sase saptamani pe an.
Criterii de recrutare: varsta – maximum 25 ani; studii – minimum liceale; sa nu detina experienta de lucru intr-o retea clasica de alimentatie publica; un nivel ridicat de cultura generala; capacitate ridicata de reactie in situatii inedite; motivatie puternica; prezenta fizica agreabila.
Personalul de conducere se recruteaza, de regula, din randul personalului de executie care dovedeste, in timp, competente si abilitati corespunzatoare evolutiei in cariera la niveluri superioare.
Criterii de selectie a personalului de conducere: potential de a asimila si respecta standardele stabilite; abilitati de conducere a unei afaceri cu profil gastronomic; flexibilitate in adoptarea celor mai bune solutii fara a incalca regulile generale stabilite; creativitate in dezvoltarea unor marci locale acceptate de francizori; capacitate de a se dedica in totalitate conducerii si dezvoltarii afacerii.
Dintre toate firmele care au dobandit dreptul de franciza, grupul Computerland a reusit performanta de a deschide trei locatii in Bucuresti pentru Pizza Hut si una pentru KFC. La Constanta, se afla in curs de finalizare o noua locatie in acelasi profil.

Numele firmei Aviroms Rent a Car este asociat, de cele mai multe ori, cu imaginea lui Ion Tiriac, dar in lume sistemul standardizat de rezervare si inchiriere a masinilor este recunoscut pentru merite care-l fac sa dureze de mai bine de o jumatate de secol. Toate firmele licentiate de Avis Europa lucreaza intr-o maniera in care nivelul serviciilor oferite clientilor este acelasi peste tot. Din aceasta cauza, selectia personalului este o conditie esentiala pentru mentinerea dreptului de functionare sub acest nume, care presupune o garantie speciala a calitatii.
Etapele de selectie si recrutare
A. Completarea si trimiterea unui curriculum vitae pe adresa firmei.
Caracteristici apreciate:r
o varsta adecvata activitatii continue cu clientii; o cultura generala bogata; o buna cunoastere a unei limbi straine de circulatie internationala; abilitati de lucru cu PC-ul.r
B. Interviul.r
Se desfasoara in prezenta directorului de marketing si vanzari si se urmareste identificarea trasaturilor speciale care fac din candidat un potential angajat al firmei Avis:r
1. capacitate de a invata incontinuu;r
2. consideratie deosebita fata de clienti;r
3. interes fata de aceast domeniu de activitate si receptivitate fata de tot ceea ce promoveaza compania in lume;r
4. disponibilitate de comunicare;r
5. flexibilitate si diplomatie in prestarea serviciilor potrivit dorintei si nevoilor clientului, fara a se incalca regulile sau depasi circumstantele legale;r
6. rezistenta (rabdare);r
7. prezenta fizica agreabila.r
Candidatul, o data admis, va beneficia de o instruire continua, corespunzatoare evolutiei si diversificarii serviciilor oferite de compania internationala.r