Numărul reţelelor de franciză din România a ajuns, în 2007, la 350, în creştere cu peste 20% faţă de 2006. Cifra de afaceri a sectorului ar putea atinge în acest an 1,5 miliarde de euro, potrivit estimărilor CHR Consulting.
O reţetă de succes pentru dezvoltarea unei afaceri pare a fi cumpărarea unei francize; o dovedeşte numărul tot mai mare al conceptelor existente pe piaţa românească. Dacă la sfârşitul anului 2006 numărul lor era de 282, la sfârşitul anului tre
Numărul reţelelor de franciză din România a ajuns, în 2007, la 350, în creştere cu peste 20% faţă de 2006. Cifra de afaceri a sectorului ar putea atinge în acest an 1,5 miliarde de euro, potrivit estimărilor CHR Consulting.
O reţetă de succes pentru dezvoltarea unei afaceri pare a fi cumpărarea unei francize; o dovedeşte numărul tot mai mare al conceptelor existente pe piaţa românească. Dacă la sfârşitul anului 2006 numărul lor era de 282, la sfârşitul anului trecut s-a atins cifra de 350, cele mai mari ritmuri de creştere menţinându-se în zona de retail şi servicii. Procentual, creşterea a fost de peste 20%, iar conform companiei de consultanţă CHR Consulting, şi cifra de afaceri totală înregistrată de francize a urcat cu 20 de procente. „Ca număr total de branduri în franciză, România se situează în prezent aproape de ţări învecinate, precum Ungaria (360 concepte), Grecia (462), dar şi mai îndepărtate, precum Portugalia (350), Maroc (360), Suedia (350), piaţa francizei fiind în continuă formare“, a declarat Răzvan Blid, managing partner CHR Consulting.
Previziunile pentru anul acesta sunt moderate, din cauza lipsei de spaţii adecvate în retail, în ciuda faptului că sunt programate 20 de inaugurări de malluri în toată ţara. Prin urmare, pentru anul 2008 se estimează o uşoară încetinire a ritmului de creştere al cifrei de afaceri totale pe piaţa francizei cu circa 10% – 15%, care va caracteriza în principal franciza de retail. Acesta a fost domeniul care a înregistrat anul trecut cea mai mare expansiune, cu peste 20 de noi intrări pe piaţa românească. „Infuzia a peste 20 de noi branduri internaţionale traduce o investiţie de peste 3,5 milioane de euro şi peste 250 de noi locuri de muncă create“, explică Răzvan Blid.
Spaţiile de lux rămân marea problemă a francizaţilor
Numărul insuficient de spaţii comerciale propice pentru activitatea francizei de retail are drept cauză, pe de-o parte, faptul că anumite proiecte anunţate pentru anul 2008 sunt reportate pe 2009, ca urmare a existenţei unor probleme legate de constructii. Pe de altă parte, nu toate proiectele imobiliare de tip mall sunt considerate amplasamente „premium“ de către francizori şi francizaţi, care manifestă reticenţă în a intra în aceste spaţii. Aceeaşi opinie o are şi Gergana Diaconu, director general la Versace Jeans România, cea care a adus în ţară mărcile Versace şi Camel Active. „Nu se gândeşte nimeni la spaţiile comerciale pentru brandurile de lux“, explică ea. „Nu le dedică nimeni un mall sau spaţii stradale. Brandurile de lux nu intră în malluri unde sunt hipermarketuri“.
Previziunile de creştere, chiar dacă nu spectaculoase, se regăsesc şi în planurile de extindere ale oamenilor de afaceri. După ce şi-a reorganizat grupul, Octavian Radu, bossul RTC, creşte ponderea francizelor în propriile sale afaceri. „Franciza cu Debenhams a mers foarte bine şi sunt convins că, pe măsură ce România avansează economic şi devenim cosmopoliţi, sistemele şi ideile occidentale vor avea tot mai mare succes şi aici“, a declarat omul de afaceri, adăugând că vizează mai multe domenii pentru extindere: îmbrăcăminte, încălţăminte, modă de lux, restaurante, cafenele, magazine pentru copii, o agenţie de turism şi altele. Printre mărcile prezente pe piaţa locală în atragerea cărora a fost implicat Radu Octavian, se numără Women’Secret, Springfield şi Esprit.
În schimb, planurile de creştere ale Gerganei Diaconu sunt influenţate de mai mulţi factori: „Ne mai extindem, dar în momentul în care vom avea posibilitatea. Brandurile aşteaptă să le facem ofertele potrivite. Iar aici nu sunt condiţii potrivite“, spune ea, referindu-se din nou la lipsa de spaţii comerciale de calitate.
«Pentru 2008, se estimează o încetinire a ritmului de creştere pe piaţa francizei cu circa 10% – 15%, care va caracteriza în principal franciza de retail.»
Răzvan Blid, managing partner CHR Consulting