Compania AAV Group, condusă de Vicenţiu Zorzolan şi în al cărei acţionariat figurează şi omul de afaceri Radu Octavian, fondatorul RTC Holding, a în sistem de franciză, lanţurile de magazine de vestimentaţie Esprit, Springfield şi Women’Secret. Pentru anul viitor, planurile companiei AAV prevăd inaugurarea a încă 12 magazine, iar cifra de afaceri aferentă este estimată la şapte-opt milioane de euro, faţă de trei milioane de euro, vânzările prognozate pentru acest an. Dar planurile nu se rezumă doar la cele trei nume. “Mai suntem în negocieri cu alte trei branduri. Unul de vestimentaţie pentru copii, altul de pantofi şi al treilea de accesorii, precum curele, cercei sau brăţări”, dezvaluie Zorzolan.
Dar poate o piaţă în care se fac printre cele mai importante mişcări în ceea ce priveşte afilierea la branduri internaţionale, este cea hotelieră. În fiecare din ultimii ani, la nivelul întregii ţări, apăreau unul, două sau maxim trei hoteluri de lanţ internaţional. De la jumătatea lui 2005 până acum s-au inaugurat peste zece unităţi cu nume de rezonanţă mondială. Acesta este doar începutul. În următorii doi ani se vor deschide mai mult de 20 de astfel de proprietăţi.
„Mai mult de 80% din traficul de afaceri care se realizează prin agenţii de turism oferă cazări în hoteluri de lanţ, restul fiind realizat de parteneri locali”, susţine Nicolae Demetriade, preşedintele Happy Tour, cea mai mare agenţie de turism din România, din punct de vedere al cifrei de afaceri. Acest lucru a fost înţeles de cei care lucrează în acest domeniu în România, şi afilierea la un lanţ internaţional începe să devină o tendinţă. Alături de Golden Tulip şi lanţul Ramada, intrat tot acum un an pe piaţă, vrea să se extindă puternic. În următorul an, alte trei hoteluri cu acest nume se vor deschide în România. Unul va fi la Sibiu, iar celelalte două în Bucureşti – fostul hotel Turist şi un hotel „green-field” Ramada Encore, care va fi inaugurat în cadrul proiectului rezidenţial Băneasa Investments. Înfiinţată anul trecut, compania românească Trend Hospitality a obţinut dreptul de a acorda franciză în România pentru brandurile lanţului Wyndham (Howard Johnson, Ramada, Days Inn, Wingate Inn, Trip Rewards, AmeriHost Inn, Knights Inn, Travellodge şi Super 8 Motel). „Intenţionăm ca în următorii zece ani să afiliem încă 30 de unităţi hoteliere la aceste nume”, îşi propune Tinu Sebeşanu, directorul general al Trend Hospitality. Nici Best Western nu va asista impasibil la înteţirea concurenţei „La sfârşitul acestui an vom inaugura un hotel de 100 de camere la Reşiţa, iar în maxim un an vom mai deschide un hotel în Bucureşti”, spune Malin Mălineanu, directorul companiei Concept Consult & Prospect. Lanţul Ibis, prezent deja cu trei hoteluri în România (două în Bucureşti şi unul la Constanţa) va mai deschide în următorii doi ani încă două hoteluri, luând în calcul Timişoara, Cluj şi Braşov.
„Marile lanţuri hoteliere privesc cu tot mai mult interes piaţa românească, în special a Capitalei. Radisson se pregăteşte să deruleze operaţiunile într-o proprietate de peste 400 de camere. Hyatt aşteaptă concretizarea unui hotel de circa 300 de camere în cadrul proiectului Damboviţa Center, iar Sheraton tatonează şi el piaţa locală”, afirmă Paul Mărăşoiu. El adaugă că, dintre lanţurile deja prezente în România, Marriott urmăreşte dezvoltarea portofoliului, iar Hilton evaluează intrarea cu alte marci în clase inferioare de confort. În plus, NH Hotels, care are deja două hoteluri în România, unul la Bucureşti şi celălalt la Timişoara, evaluează deja piaţa pentru a-şi lărgi portofoliul.
Spre deosebire de anii trecuţi, când investitorii români construiau un hotel sub un nume local şi, eventual, abia atunci când îşi dădeau seama că este destul de greu să funcţioneze izolat, apelau la o franciză, acum lucrurile se schimbă. În momentul în care se apucă să construiască hotelul, proprietarii încep deja să se gândească la numele mari din domeniu şi să negocieze viitoarea franciză.