Pe nu mai puțin de 230.000 de metri pătrați, 1.098 de companii sosite din 35 de state de prin toate colțurile lumii au expus 159 de premiere, dintre care 70 au fost vehicule, iar restul componente și sisteme auto. Pentru mulți aceste cifre par impresionante, însă, în afara suprafeței, toate sunt sub cele de la edițiile precedente, din 2011 sau 2009. Acum patru ani, de exemplu, la IAA 2009, au fost 206 premiere mondiale dintre care 100 aparțineau producătorilor de mașini. Poate doar la capitolul vizitatori, care pare să fi crescut cu circa 15%, să mai avem de-a face cu o surpriză plăcută.

Prezent scump

Aspectul ascetic al majorității standurilor, eclipsate net de euforia și futurismul remarcate în hala Audi, a subliniat parcă situația precară în care se găsește piața care furnizează cea mai mare parte a clienților pentru mărcile prezente la Frankfurt, cea europeană. Prin comparație cu edițiile precedente ale IAA, în 2013 se observă clar numărul destul de mic de vehicule de serie noi, care sunt gata de a fi lansate pe piață, și „explozia“ de concepte. Asta, în parte, pentru că unele mărci au prezentat aceleași produse ca la Geneva Motor Show, în primăvară, în timp ce altele au mizat exclusiv pe expunerea unor idei despre mașinile viitorului. Atât prezentările oficialilor, cât și mapele de presă sau fișele tehnice ale mașinilor abundă de detalii privind conectivitatea. Mașina pare să fi devenit, asemeni telefoanelor mobile cu câțiva ani în urmă, un computer mobil de la care îți poți suna prietenii, îi poți contacta pe Twitter sau pe Facebook, care îți permite să asculți muzică, să rezervi o masă la restaurant sau să vezi prin Google Maps hotelul la care ai închiriat o cameră. Și dacă acestea sunt sisteme disponibile deja pe mașinile prezentului, zeci de alte echipamente prezentate la Frankfurt par rupte din filmele de science fiction.

Mașini care se descurcă singure în trafic, frânează automat la sesizarea unui pericol, comunică instantaneu cu alte vehicule, permit accesul în habitaclu doar dacă „aud“ vocea proprietarului sau chiar răspund prompt la comanda utilizatorului de a părăsi garajul și a veni să îl ia de la o anumită adresă. Rupte din viitor, aceste mașini iau ochii prin design și tehnologie, însă nu pot ascunde lipsa de soluții a producătorilor la problemele punctuale ale momentului. Cât despre „curentul electric“ în privința propulsiei… el există, este sublim, dar implică în prezent niște prețuri pe care doar câțiva clienți cu buzunare largi și pline și le pot permite.
Articol publicat în Suplimentul Auto Capital care a apărut împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 30 septembrie 2013