În plină criză, nu prea îţi poţi cumpăra maşină sport cu sute de cai putere. Cu puţină imaginaţie şi curaj, poţi ajunge totuşi să te plimbi cu un Aston Martin, Porsche sau Ferrari.
Un francez a introdus conceptul de „co-proprietate” pentru automobile de lux şi nu duce lipsă de clienţi. Sistemul este simplu: vii cu o sumă de minimum 40.000 de euro şi, alături de alti doi sau trei norocosi, poţi deveni co-proprietar al acelei maşini.
Modelul de co-proprietate exista deja pentru ambarcaţiuni de lux, avioane private sau chiar cai de curse, însă în domeniul auto este ceva inedit. Maşinile sunt toate recente, în perfectă stare tehnica şi estetică. Co-proprietarul are avantajul că împarte toate cheltuielile, ştiindu-se că o revizie mai serioasă pentru astfel de maşini ajunge şi la 10.000 de euro pe an, iar maşina nu „doarme” câteva luni pe an într-un garaj, devalorizându-se.
Site-ul GT For Two, un fel de „anunţuri matrimoniale”, numai că în domeniul auto, alege clienţii şi îi pune în legătură unii cu ceilalţi, pentru a putea obţine maşina dorită. Te înscrii, iar apoi echipa din spatele site-ului alege un alt doritor dintr-o zonă cât mai apropiată de primul, pentru a putea fi cât mai bine pentru toată lumea. Tot GT For Two se ocupă de eventualele conflicte, stabileşte un calendar strict cu acordul tuturor părţilor şi veghează ca maşina să nu ajungă în paragină sau să fie abuzată. Totul pentru suma de 9.000 de euro. Maşinile sunt noi sau aproape noi, beneficiază de garanţie de până la 24 de luni şi sunt modele de top. Contractul este valabil timp de doi ani, după care maşina poate fi revândută sau răscumpărată de unul dintre co-proprietari, la preţul pieţei.
Un sistem similar există în Marea Britanie, pus la punct de fostul pilot Damon Hill: clubul utilizatorilor. Plăteşti numai atât timp cât foloseşti maşina, dar nu eşti proprietar. Avantajul este că faci parte dintr-un club select şi poţi folosi oricare dintre maşinile înscrise în club. Taxa de membru este de 2.765 de euro pe an, la care se adaugă diverse niveluri de drepturi: 4.800 de euro pentru cardul „Red”, dotat cu 100 de puncte, până la 24.000 de euro pentru cardul „Carbon”, cu 900 de puncte. Fiecare maşină, precum şi perioada de utilizare au alocat un număr de puncte. De exemplu, un Maserati Quattroporte Sport GT „costă” 6 puncte pe zi, în plin sezon, în timp ce un Lamborghini Gallardo sau un Ferrari F430 F1 – 12 puncte. Când îţi expiră cardul, cumperi unul nou, cu câte puncte doreşti.
Cu toate acestea, sistemul de co-proprietate costă de trei ori mai puţin decât închirierea maşinii, indiferent de felul în care aceasta se face (închiriere clasică sau club). În plus, co-proprietarii au grijă de maşină ca şi cum ar fi a lor şi au tot interesul să o păstreze într-o stare cât mai bună.
SURSA: Liberation