Franţa va continua singură demersurile pentru achiziţia unui nou avion de recunoaştere maritimă, au declarat joi autorităţile de la Paris, după ce cooperarea cu Germania s-a blocat, transmite dpa.
Parisul începe un nou program de avioane de recunoaștere
Producătorii francezi Airbus şi Dassault au primit o comandă comună de a dezvolta un nou avion de recunoaştere, a informat Ministerul Apărării francez.
Pe baza aeronavelor lor civile A320 neo şi, respectiv, 10X, companiile urmează să dezvolte un concept pentru un avion pe care marina militară franceză să îl poată folosi după anul 2030. Noul model este destinat să înlocuiască flota învechită de 22 avioane de recunoaştere.
Parisul rămâne deschis la cooperarea cu alți parteneri europeni, a subliniat ministerul francez.
Franţa şi Germania lucrau din 2017 la proiectul Sistemului de război maritim aeropurtat pentru a achiziţiona în comun un nou avion de recunoaştere, iar Emmanuel Macron și Angela Merkel au anunțat în acel an programul comun.
Dar în 2021, Germania a decis să achiziționeze cinci avioane P-8A Poseidon, produse de Boeing pentru 1,43 miliarde de euro, ca înlocuitor temporar pentru vechile aparate. Ministerul Apărării de la Berlin a descris însă această soluţie ca provizorie. Cu toate acestea, un an mai târziu, a anunțat că va achiziționa mai multe astfel de aparate, până la șapte.
Se așteaptă ca avioanele franceze de nouă generație să utilizeze o serie de tehnologii de ultimă generație, în special senzori, comunicații avansate, radare, tehnologii bazate pe inteligență artificială și noi arme.
Cele 22 de avioane, foste Atlantic 2, proiectate de Breguet în anii 1960 și încă în uz în Franța au intrat în serviciu în 1965. Optsprezece dintre acestea urmează să fie modernizate pentru a rămâne operaționale cel puțin până în 2030.
Franța primește primul avion de vânătoare Rafale nou după o pauză de patru ani
Pe de altă parte, Franța a primit primul avion de vânătoare Rafale nou din ultimii patru ani, a anunțat producătorul Dassault Aviation. Aeronava este inclusă în „Tranșa 4” a comenzii de 60 de avioane noi atribuită în 2009, dar care a fost apoi suspendată din motive bugetare.
În ultimii ani, Dassault și-a dedicat linia de producție a avioanelor Rafale exporturilor, deoarece națiuni precum Grecia, Indonezia și Emiratele Arabe Unite au plasat comenzi pentru acest avion de luptă.
Însă bugetul de apărare al Franței pentru anul 2023, publicat în septembrie anul trecut, includea planuri de a comanda 42 de noi avioane Rafale, ceea ce a semnalat sfârșitul întreruperii impuse de buget. Astfel, 30 de avioane vor fi livrate în cadrul viitoarei comenzi „Tranșa 5”, precum și 12 avioane suplimentare menite să le înlocuiască pe acelea pe care Franța le-a retras din forțele sale aeriene pentru a le vinde Croației, într-o tranzacție din 2021 în valoare estimată de aproape 1 miliard de euro.