În luna mai, Fincantieri a convenit preluare a două treimi din acţiunile STX pentru 79,5 milioane de euro, după ce anterior a ajuns la un acord în acest sens cu fostul guvern al preşedintelui francez Francois Hollande. Şantierul naval a fost scos la vânzare după colapsul firmei mamă, grupul sud-coreean STX Offshore and Shipbuilding, însă oferta italienilor de la Fincantieri a dat naştere la îngrijorări că ar putea duce la pierderea de locuri de muncă la Saint-Nazaire şi, de asemenea, ar prejudicia interesele Franţei. 

Imediat după câştigarea alegerilor prezidenţiale, Emmanuel Macron a decis să revizuiască termenii acordului prin care Fincantieri urma să achiziţioneze pachetul majoritar de acţiuni la STX France şi a propus constructorului italian să se limiteze la o participaţie de 50% în acest şantier naval care are 2.600 de angajaţi. 

Autorităţile de la Roma au acuzat Franţa că a revenit asupra condiţiilor convenite anterior şi au respins propunerea Parisului. În plus, atât directorul general de la Fincantieri, Giuseppe Bono cât şi ministrul italian al Industriei, Carlo Calenda, au evocat perspectiva ca Fincantieri să renunţe la preluarea STX dacă Guvernul francez nu respectă condiţiile convenite anterior. 

"Vreau să vă reamintesc faptul că, anterior, pachetul majoritar de acţiuni la STX France a fost dat coreenilor… Suntem italieni şi europeni şi nu putem accepta să fim trataţi mai rău decât coreenii", a spus Bono. 

În schimb, ministrul italian al Economiei, Pier Carlo Padoan, a adoptat un ton mai conciliant precizând că Italia este deschisă la solicitările guvernului francez de a modifica termenii tranzacţiei referitoare la preluarea STX France, dar a subliniat că firma italiană Fincantieri trebuie să păstreze controlul. 

Statul francez, care deţine o participaţie minoritară, şi-a exercitat dreptul de preempţiune achiziţionând acţiuni, obţinând astfel timpul necesar pentru a găsi o altă soluţie. 

"Această decizie este în concordanţă cu actuala strategie economică. Vrem să eliberăm capacităţile productive excepţionale ale Franţei şi să ne protejăm interesele strategice", a afirmat Bruno Le Maire. 

Acesta a dat asigurări că naţionalizarea temporară nu încalcă reglementările UE. 

În luna mai, Emmanuel Macron a câştigat alegerile prezidenţiale din Franţa cu promisiunea de a stimula creşterea economică prin înlăturarea barierelor care stau în calea companiilor, iar ulterior guvernul său a promis că va privatiza activele non-strategice aflate în posesia statului şi că va relaxa reglementările pe piaţa muncii. 

Pe de altă parte, Macron a făcut un apel la producătorii auto Renault şi PSA Peugeot Citroen, la care statul francez are participaţii, să ajute un producător de componente auto dintr-o regiunea Franţei unde şomajul este ridicat.

AGERPRES