De la inceputul războiului în Ucraina, Occidentul a ajutat-o să facă faţă invaziei impunându-şi, de fiecară data, linii roşii care în principiu nu ar fi trebuit depăşite. Fiecare dintre acestea a fost însă trecută odată cu amplificarea conflictului.
Prima revoluţie majoră a fost livrarea tancurilor grele, ceea ce parea de neconceput in urma cu doar câteva luni. Dar in ceea ce priveşte avioanele, desi informatii s-au scurs la Paris de ceva timp, părea o decizie imposibil de atins. Iata insa ca si de aceasta data linie roşie este depăşită, în pregătirea ofensivei de primăvară care se anunţă extrem de violentă.
Si asteptandu-se decizia politica, timp de o lună și jumătate, aproximativ treizeci de piloți ucraineni au fost instruiți în Franța pe acest tip de avion de luptă, conform cotidianului Le Figaro, care face parte din grupul Dassault, fabricantul avionului Mirage.
Mirage 2000 patrulează peste Estonia înca din martie 2022. Si dacă se ia decizia politică, Franța ar putea livra o duzină de avioane de luptă armatei ucrainene.
De la începutul războiului, Franța a fost adesea criticată de aliații săi europeni pentru ambiguitatea politicii sale in conflictul ruso-ucrainian. Cu toate acestea, a fost în fruntea asistenței militare pentru Ucraina de mai multe ori, mai întâi prin furnizarea de arme Caesar și apoi tancuri AMX. Acesta din urmă a deschis calea pentru livrarea de tancuri grele occidentale, inclusiv faimosul Leopard proiectat de germani, foarte numeroase în parcurile armatelor europene.
Franţa este din nou in prima linie prin instruirea soldaților ucraineni în avioanele de luptă Mirage 2000, proiectate de Dassault Aviation. De mai bine de o lună și jumătate, aproximativ 30 dintre ei au fost instruiți accelerat asupra bombardierelor de vânătoare franceze la bazele aeriene Mont-de-Marsan și Nancy.
Potrivit Departamentului Apărării Naționale, instruirea piloților nu a început, ci doar a „personalului aerian militar”.
Decizia a fost luată înainte ca Volodimir Zelenski să viziteze Parisul pe 8 februarie. Franța se alătură Statelor Unite, care oferă, de asemenea, instruire pentru piloții ucraineni pe F-16s. Și Regatul Unit, care la începutul lunii februarie și-a anunțat intenția de a lua, de asemenea, această nouă etapă a războiului.
Franta poate livra avioanele Mirage 2000 imediat
Dar, în timp ce Casa Albă a reafirmat săptămâna trecută că o posibilă livrare de avioane de luptă nu este încă „pe masă”, Parisul ar putea, la timp, să livreze o duzină de avioane la Kiev.
„Nu exclud absolut nimic”, a spus Emmanuel Macron, pe 23 februarie, chiar dacă el crede că ar trebui să acordăm prioritate livrării materialelor „cele mai utile” și „rapide”.
În acest sens, Parisul nu are tabuuri. Dacă se va lua vreodată o decizie politică, piloții vor trebui să fie instruiți”, a declarat o sursă apropiată cazului.
Pentru ucraineni, care au pierdut aproximativ 60 de avioane de la începutul războiului, o astfel de inițiativă a Franței ar fi cu atât mai interesantă, cu cât multe țări, în special din Asia, sunt echipate cu Mirage.
Dati-ne aripi!
Întrucât Franța „a început să pompeze tancuri occidentale”, potrivit unui oficial, prin decizia de a trimite vehicule blindate ușoare AMX în Ucraina în ianuarie, Polonia și Slovacia au deschis calea pentru avioane, hotărând săptămâna trecută să livreze bombardiere MiG armatei ucrainene.
Din producția sovietică, avioanele pe care Polonia și Slovacia s-au angajat să le transfere sunt imediat operaționale.
În sine, nici livrarea avioanelor de vânătoare sovietice MiG și nici livrarea avioanelor de vânătoare franceze, dacă se va lua decizia politică, nu vor duce la o turnură strategică determinantă în Ucraina.
Pentru acțiuni profunde, focul de artilerie este mai eficient. Mirage 2000, care nu mai este produs în Franța și nu mai are muniție, nu va permite ucrainenilor să sa faca zboruri de anduranţă, dar poate susţine avansul tancurilor în cadrul ofensivei sau contraofensivei.
Este vorba de a evita ceea ce, pentru o sursă apropiată cazului, ar fi „cel mai rău scenariu”: prăbușirea buzunarului Bakhmut, care ar permite forțelor ruse și milițienilor Wagner să se „răspândească” mai departe pe teritoriul ucrainean. Mai presus de toate, ele pot ajuta țara să se apere și să efectueze lovituri specifice.
Încet, dar sigur, occidentalii se pregătesc să facă un nou pas, de data aceasta pe calea aerului, în angajarea lor cu Kievul. Liderii ucraineni cer de luni de zile avioane de luptă din Occident.
„Dați-ne aripi pentru a ne apăra libertatea”, au argumentat ei la Bruxelles în fața aliaților lor europeni.
Temându-se de reacția Moscovei, dar și a Chinei, care ar fi amenințat că va înarma Rusia ca răspuns, liderii occidentali au fost până acum reticenți. Dar, ca și în cazul tancurilor, această reticență scade în timp. Chiar și Olanda se gândește să livreze F-16 Ucrainei.
În timp ce fronturile amenință să se calcifieze în estul țării, occidentalii încearcă să ofere Ucrainei „un mediu sigur”, în așteptarea contraofensivei de primăvară.