România şi Franţa îşi vor disputa cele trei puncte puse în joc la primul meci al Campionatului European de Fotbal Euro 2016. În spatele celor două echipe naţionale stau situaţii economice vizibil diferite.
Noroc că pe teren nu aleargă banii în locul jucătorilor, că atunci românii nu ar mai avea nicio şansă. Franţa are un Produs Intern Brut de 2.423 miliarde de dolari, potrivit estimărilor pentru 2015 publicate pe site-ul CIA. PIB raportat la puterea de cumpărare se ridică la 2.647 miliarde de dolari, nivel ce plasează Franţa pe locul 11 în lume la acest capitol.
România ocupă locul 43, cu un PIB-PPP (Purchasing Power Parity) de numai 440,5 miliarde de dolari, PIB cifrându-se la 177,6 miliarde de dolari, conform estimărilor pe anul trecut date publicităţii de acelaşi site.
Diferenţa de putere economică dintre cele două state se observă şi la nivel individual. Franţa, cu o populaţie de 66,5 milioane de locuitori, are un PIB-PPP pe locuitor de 41.400 de dolari, în timp ce România – de 22.100 de dolari, la o populaţie de 21,6 milioane de locuitori.
La câştigurile individuale stăm şi mai prost.
Francezii au avut în 2013 un salariu mediu net de peste 2.200 de euro, conform institutului francez de statistică. Salariul mediu net din România atingea, în martie anul acesta, 2.051 lei, adică 455 de euro, de 5 ori mai mic.
A fi francez e un privilegiu comparativ cu situaţia mai puţin fericită că te-ai născut în România. Potrivit datelor Eurostat pentru primul semestru din 2016, la ei salariul minim se ridică la 1.467 euro, iar la noi, acesta atinge 233 euro, fiind de peste 6 ori mai mic.
22,1% din populaţia României se află sub limita sărăciei, în timp ce numai 8,1% din francezi trăiesc o asemenea dramă.
Bogaţii noştri sunt mai puţini şi mai săraci decât ai lor. Cel mai bogat român, Ion Ţiriac, controlează o avere de 1,5 miliarde de euro (circa 1,6 mld. dolari) şi este singurul român care depăşeşte pragul de 1 miliard de dolari, conform Top 300 Capital 2015. Cea mai bogată franţuzoaică este Liliane Bettencourt, acţionarul principal al gigantului de cosmetice L'Oreal, cu o avere de 36,1 miliarde de dolari, potrivit Topului Forbes, care numără 39 de miliardari francezi.
România are un total al exporturilor de 54,5 miliarde de dolari, conform estimărilor pe 2015. Franţa ocupă locul 3 în clasamentul ţărilor de destinaţie, cu 6,9% din total. De partea cealaltă, Franţa exportă de 509 miliarde de dolari pe an, iar România nu se regăseşte nici în primele 7 ţări de destinaţie. Franţa se situează pe locul 7 în topul celor mai mari exportatori din lume, iar România pe 51.
România realizează importuri de numai 63 miliarde de dolari în 2015 (locul 42 mondial), Franţa fiind pe locul 4 în topul statelor de provenienţă a mărfurilor. Franţa importă de 539 miliarde de dolari anual, şi ocupă locul 7 mondial la acest criteriu.
Ei vând şi cumpără mai mult decât noi, au o activitate evident mai intensă la schimburile comerciale. În anul 2014, schimburile comerciale româno-franceze au ajuns la 6,884 miliarde de euro, în creştere cu 4,95% faţă de anul 2013, informează site-ul Ambasadei României în Franţa.
Exportul a totalizat 3,561 miliarde de euro, în creştere cu 6,15% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, iar importurile, în valoare de 3,322 miliarde de euro au înregistrat o creştere de 3,68% faţă de anul 2013. Ponderea comerţului cu Franţa în totalul comerţului exterior este de 6,20% (locul 3), respectiv: 6,79% la export (locul 3) şi 5,68% la import (locul 4).
Şi totuşi, acest capitol este singurul la care înregistrăm o "victorie" în faţa francezilor. Balanţa comercială a înregistrat un sold pozitiv de 239,14 milioane euro, în creştere cu 88,38 milioane euro faţă de cel înregistrat în 2013. Franţa se situează pe locul 13 în rândul partenerilor comerciali ai României cu care balanţa comercială este excedentară.
Banii lor ajută economia noastră. Potrivit datelor centralizate de BNR pentru sfârşitul anului 2014, Franţa ocupă locul 5 în topul ţărilor care au investit în România, cu un total de 4,1 miliarde de euro, reprezentând 6,8% din totalul investiţiilor străine directe.
Printre numele mari ale business-ului francez prezente în România se regăsesc Renault, Societe Generale, Carrefour, Auchan, Lafarge, Saint-Gobain, Alcatel.
Fotbalul înseamnă, pentru mulţi dintre iubitorii lui, bere. După ce ai strigat pentru echipă 90 de minute, trebuie să te răcoreşti cu o halbă, de bucurie sau de supărare. La acest capitol se pare că îi batem net pe francezi, potrivit unui studiu de specialitate cu date pe anul 2014. Noi ocupăm locul 12 în lume, cu 85,9 litri consumaţi anual pe cap de locuitor, în timp ce Franţa nici nu intră în Top 30.
Numai că francezii nu prea sunt amatori de bere, ci de vin. La consumul de vin pe locuitor, Franţa, cu 44,2 litri, se clasează pe locul 3 mondial, iar România nu intră în Top 10, conform Wine Institute.
Referindu-ne strict la fotbal, Franţa are o prezenţă mai consistentă la Campionatul European, pe care l-a câştigat în două rânduri, 1984 (când a fost ţara-gazdă) şi 2000. România putea să dea lovitura în 1972, când o victorie asupra Ungariei ar fi calificat-o între primele patru echipe ale continentului, dar a ratat ocazia după după două meciuri egale şi o înfrângere la baraj (1-2 la Belgrad).
De asemenea, Franţa câştigat o dată Campionatul Mondial, în 1998 din postura de ţară-gazdă şi a pierdut o finală, în 2006 în faţa Italiei. Cea mai bună performanţă a României la CM este calificarea în sferturile de finală din 1994, unde a fost eliminată de Suedia.