Franţa se opune recalibrării alianţei Renault – Nissan

Guvernul de la Paris se opune oricărei recalibrări a acţionariatului alianţei dintre Renault şi Nissan, a avertizat, marţi, ministrul francez al Economiei, Emmanuel Macron, transmite Reuters.

'Vrem să menţinem echilibrul acestei alianţe', le-a declarat jurnaliştilor Emmanuel Macron, reafirmându-şi angajamentul de a reduce la 15% participaţia Guvernului la Renault. 

'Alianţa nu trebuie destabilizată de schimbări, ajustări sau schimbări de guvernanţă, care ar putea duce de asemenea la conflicte de interese', a afirmat ministrul francez al Economiei. 

Declaraţiile sale vin după ce mai multe surse guvernamentale, dar şi din apropierea celor două companii, au declarat pentru Reuters că Nissan a propus modificarea termenilor alianţei cu Renault printr-o majorare a participaţiei sale deţinută la producătorul auto francez. 

Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault. Cu toate acestea, Nissan nu are în prezent drepturi de vot la Renault, în timp ce statul francez, care în aprilie şi-a majorat participaţia deţinută la Renault de la 15% la 19,7%, a reuşit să-şi dubleze drepturile de vot la Renault. La acea dată, atât Renault, cât şi Nissan, s-au opus fără succes majorării drepturilor de vot ale statului francez, apreciind că aceasta ar putea afecta alianţa. 

Într-un document de trei pagini remis la începutul lunii septembrie Guvernului francez, grupul auto japonez cere modificări de amploare în cadrul alianţei Renault-Nissan prin activarea drepturilor de vot deţinute de Nissan la Renault, precum şi prin diminuarea participaţiei deţinute de Renault la Nissan sub pragul de 40%, ceea ce ar permite o echilibrare a relaţiei dintre cei doi parteneri. De asemenea, grupul japonez cere drepturi de vot egale la Renault-Nissan BV, structura care guvernează alianţa, precum şi o majorare a participaţiei sale la Renault, astfel încât cei doi parteneri să deţină, în mod ideal, între 25 şi 35% din acţiunile fiecăruia. 

O sursă guvernamentală franceză a estimat însă că un astfel de proiect ar duce la o 'inversare clară a balanţei de putere în alianţă, în detrimentul Renault'. 

Următorul pas, în conformitate cu propunerea Nissan, ar fi o cerere oficială către boardul Renault, care se reuneşte în luna decembrie pentru a modifica acordul de parteneriat. Nissan vrea, în prezent, un parteneriat între egali, stipulat în contract, pentru a proteja compania japoneză de interferenţa Parisului via Renault. 

Revendicările formulate de Nissan marchează un nou moment de criză în relaţia dintre directorul general de la Renault-Nissan, Carlos Ghosn, şi Guvernul francez şi, de asemenea, pune sub semnul întrebării viitorul unei alianţe considerată unul din rarele exemple de parteneriate de succes din industria auto. 
În dorinţa de a garanta locurile de muncă şi investiţiile din Franţa, Guvernul francez este hotărât să-şi menţină influenţa la Renault-Nissan şi, potrivit unei surse guvernamentale, ar susţine o fuziune deplină între Renault şi Nissan, cu condiţia ca statul francez să rămână cel mai mare acţionar. În schimb, Ghosn a tratat şi în trecut Nissan ca un partener egal cu Renault şi a încercat să echilibreze balanţa de putere în cadrul alianţei la noile realităţi economice. Anul trecut, Nissan a vândut un număr de două ori mai mare de autovehicule decât Renault şi a contribuit cu cea mai mare parte, 1,56 miliarde de euro, la profitul total de 1,9 miliarde de euro realizat de Renault. 

AGERPRES