Franţuzoaice de familie bună

Vedetele din segmentul mediu superior, Volkswagen Passat şi Ford Mondeo, au, din acest an, concurenţi redutabili veniţi din Hexagon. Preţurile nou venitelor Citroën C5 şi Renault Laguna ar putea fi un important element de departajare. Între Lisabona şi Sibiu nu pot fi găsite, la prima vedere, prea multe asemănări, însă cu câteva zile în urmă, ambele oraşe europene au fost gazdele lansării unor modele care pot schimba raporturile de forţe de pe piaţa românească.

Vedetele din segmentul mediu superior, Volkswagen Passat şi Ford Mondeo, au, din acest an, concurenţi redutabili veniţi din Hexagon. Preţurile nou venitelor Citroën C5 şi Renault Laguna ar putea fi un important element de departajare.

Între Lisabona şi Sibiu nu pot fi găsite, la prima vedere, prea multe asemănări, însă cu câteva zile în urmă, ambele oraşe europene au fost gazdele lansării unor modele care pot schimba raporturile de forţe de pe piaţa românească. În frumosul oraş portughez, francezii de la Citroën  au pus la dispoziţia presei internaţionale noul C5, în timp ce, la Sibiu, conaţionalii lor de la Renault demonstrau jurnaliştilor români capacităţile unuia dintre cele mai importante vehicule din istoria grupului, Laguna III.

Designul nu e totul

Pe şoseaua de coastă a Atlanticului, Citroën C5 s-a arătat a fi un vehicul demn de toată lauda. Comportamentul rutier, atât în varianta cu suspensie metalică, cât şi în cea dotată cu lăudatul sistem Hydractive 3, ne-a lăsat o impresie bună. În ciuda dimensiunilor şi a greutăţii destul de mari a vehiculului, care dădeau naştere unui balans nu foarte plăcut pe viraje, maşina păstrează traiectoria impusă de şofer fără a crea emoţii. Din întreaga gamă de propulsoare, care include trei motoare pe benzină şi patru dieseluri, am ales varianta HDi de 1.997 cmc, care dezvoltă 138 CP, considerând că este îmbinarea aproape perfectă a performanţelor cu economia de combustibil. Această uzină de forţă, cuplată la o cutie manuală cu şase rapoarte, şi-a demonstrat din plin calităţile pe parcursul a câteva sute de kilometri. Conform producătorului, viteza maximă este de 204 km/h, iar consumul mediu atinge 6l/100 km. Deşi nu am reuşit să atingem performanţele specificate de cei de la Citroën, nici la capitolul viteză şi nici la consum, nu ne rămâne decât să îi credem pe cuvânt. Preferând o utilizare ceva mai sportivă, cu schimbări rapide de treaptă şi cu accelerări şi frânări succesive, am reuşit să înregistrăm un consum de aproximativ 8l/100 km.

Habitaclul noului C5 este fără doar şi poate reuşit. Asta, dacă luăm în calcul numai aspectul, lăsând deoparte utilitatea. Materialele folosite de inginerii de la Citroën au o calitate şi un feeling peste medie, iar mulţimea de sisteme de comandă şi control te ajută să conduci fără un efort major. Din nefericire, întreaga alăturare de elemente de design şi de comutatoare pentru diferite funcţii poate fi un handicap destul de greu de depăşit. Fără a le număra, putem spune, fără teama de a greşi, că pe volan sunt prezente cel puţin zece butoane, iar consola centrală este complet tapetată cu elemente asemănătoare. Încercând să manevrăm în timpul mersului radioul, sistemul GPS sau climatizarea, nu am reuşit decât să ne încurcăm complet, fiind nevoiţi să tragem pe dreapta pentru a ne lămuri. Poate că în timp, după ce te obişnuieşti cu comenzile, manevrarea sistemelor să fie uşor de făcut, însă ideea designerilor francezi de a umple bordul cu butoane nu ni se pare foarte fericită.

Lăsând deoparte elementele mai puţin plăcute, trebuie să remarcăm că, în materie de design exterior, noul C5 este o adevărată încântare. Liniile caroseriei, blocurile optice şi suprafeţele vitrate alcătuiesc un tot care nu poate decât să fie lăudat.

Schimbare de macaz

A treia generaţie a modelului Laguna beneficiază de o atenţie deosebită în cadrul grupului Renault. Carlos Ghosn consideră că modelul poate intra acum în topul calităţii de la clasa D, însă, în goana după calitate, boss-ul Renault pare să fi uitat să discute şi cu designerul-şef. În ciuda unei creşteri vizibile la capitolele materiale folosite, îmbinări, confort şi manevrabilitate, noua vedetă a francezilor nu poate emite pretenţii în privinţa aspectului. O parte frontală prea ascuţită, care aduce cu un vechi model Citroën, un spate fără prea multe veleităţi artistice, cu stopuri prea subţiri pentru dimensiunile maşinii şi o linie a caroseriei care nu dă deloc impresia de maşină exclusivistă. Cam atât se poate spune despre designul exterior al maşinii care ar trebui să se ia de piept cu Passatul celor de la Volkswagen şi cu redutabilul Ford Mondeo.

Dacă faci însă efortul de a trece cu vederea caroseria şi urci la bord, impresia de vehicul alcătuit din părţi tăiate de la alte maşini se schimbă brusc. Un bord elegant şi scaune comode, materiale îmbinate fără cusur şi o linişte care nu este deranjată nici măcar de un motor diesel aflat la turaţie ridicată, sunt doar primele impresii care pe care le ai odată intrat în habitaclu. Motorizarea aleasă de noi, 2.0 dCi de 150 CP, credem că este cea mai indicată pentru un vehicul de asemenea dimensiuni şi o greutate de două tone. Graţie acestui propulsor, Laguna poate ajunge la 100 km/h în circa 9,6 secunde şi atinge 210 km/h consumând în medie 6 litri/100 km.

De la „altfel“ la „serenitate“

Cele două franţuzoaice care au ca ţintă intrarea în topul vânzărilor la clasa medie superioară, luând din clienţii unor concurenţi ca VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis sau Peugeot 407, nu au deloc o sarcină uşoară. Dacă bătrânul lider al clasamentului, Passat, pare să fi epuizat toată cutia cu farduri, cu noul Mondeo va fi mult mai dificil. Şi dacă cei de la Citroën mizează pe sentimentul de exclusivitate dat de designul noului C5 îndemnându-şi clienţii să se „distingă“, pentru Laguna, Renault a ales să pună accent pe calitate şi „serenitate“ în lupta cu concurenţii. În această primăvară, doritorii de maşini de familie bună vor trebui să se orienteze către „serenitate“, dat fiind faptul că Laguna este deja în vânzare, în timp ce exclusiviştii vor putea accede la idealul lor abia din septembrie, când Citroën C5 va debuta pe şoselele româneşti.

Segment important

16.893 de maşini din clasa D au fost comercializate în 2007, în creştere cu 23,9% faţă de anul anterior.

Passat si restul

Conform raportului APIA, cel mai vândut model al clasei D a fost anul trecut Volkswagen Passat, în timp ce franţuzoaicele Laguna şi C5 nu au intrat nici măcar în top 10. Alţi concurenţi puternici sunt Toyota Avensis, Peugeot 407, Skoda Superb şi Opel Vectra.

Volkswagen Passat 4.765 unităţi
Ford Mondeo 1.484 unităţi
Renault Laguna II 517 unităţi
Citroën  C5 200 unităţi

 

Capital – Editia nr.12, data 26 martie 2008