Ioan si Viorel Micula au plecat in Suedia, unde au pus pe picioare o firma de hardware. Au revenit in tara dupa 1990. De la industria informaticii au trecut la alcool si racoritoare. Afacerile au crescut rapid, in ultimii ani. Iar visul lor este sa continue in acelasi ritm ascensiunea. Nu au intrat in politica, dar recunosc ca sunt dispusi sa sponsorizeze un partid daca "politicile acestuia sunt benefice pentru dezvoltarea economica".Bauturi racoritoare si alcoolice, produse alimentare, apa mine
Ioan si Viorel Micula au plecat in Suedia, unde au pus pe picioare o firma de hardware. Au revenit in tara dupa 1990. De la industria informaticii au trecut la alcool si racoritoare. Afacerile au crescut rapid, in ultimii ani. Iar visul lor este sa continue in acelasi ritm ascensiunea. Nu au intrat in politica, dar recunosc ca sunt dispusi sa sponsorizeze un partid daca „politicile acestuia sunt benefice pentru dezvoltarea economica”.
Bauturi racoritoare si alcoolice, produse alimentare, apa minerala. Liniuta de unire intre aceste produse este pusa de fratii Ioan si Viorel Micula.
„Cred ca intr-un fel am fost in lumea afacerilor dintotdeauna. Inca de copii am muncit pentru bani si am considerat ca eu si fratele meu trebuie sa muncim pentru a ne asigura resursele”, spune Ioan Micula, presedinte al grupului European Drinks.
Astazi, Ioan si fratele sau Viorel troneaza peste un imperiu al apei minerale si bauturilor racoritoare carbogazoase. European Drinks, Scandic Distilleries, European Food, Transilvania General Import Export sunt producatorii din grup care au reusit sa-si impuna marcile pe piata romaneasca. Cifra de afaceri a firmelor din grupul gemenilor Micula a fost, in anul 2000, de 10.000 de miliarde de lei, iar la companiile pe care le detin lucreaza aproape 11.000 de oameni. Cand auzi numele Micula te gandesti la apa minerala si bauturi alcoolice. Dar, din iulie anul trecut, Micula a intrat si pe piata produselor alimentare.
Un studiu efectuat de institutul de cercetare a pietei AC Nielsen arata ca, in vara acestui an, European Drinks detinea, pentru bauturile racoritoare carbogazoase, o cota de piata in volum de 55,1%, iar la apa minerala imbuteliata PET, de 50,7%. Un studiu GfK ajunge la concluzia ca European Drinks are o cota de piata de 31,7% (martie – aprilie 2001), pentru produsele Ketchup si de 36,1%, pentru pasta de tomate (mai – iunie 2001). „Asumarea riscului si ceva fler” este secretul succesului in afaceri declarat de cei doi frati. „Pentru a izbandi, trebuie sa ne aducem aminte, intotdeauna, ca hotararea noastra de a reusi este mai importanta decat orice altceva”, spune Viorel Micula.
Succesul a fost pus si pe seama „sprijinului politic la cel mai inalt nivel” de care s-ar fi bucurat fratii Micula. La inceputul acestui an, mass-media a dezvaluit cateva nume ale unor angajati prezenti, in toamna anului 2000, pe listele electorale ale unor partide. Directorul European Drinks, Cornel Popa, a ajuns deputat PNL, Romulus Dascalu, directorul de la Scandic Distilleries, a candidat pe listele ApR. Ioan Micula spune: „Nu ascund faptul ca suntem dispusi sa sprijinim partidele politice, desigur in termenii oferiti de lege, daca noi consideram ca politica si politicile publice propuse de acestea sunt benefice pentru dezvoltarea economica”.
Au existat si acuzatii ca European Drinks ar fi fost favorizata la plata datoriilor catre stat, ca a beneficiat de esalonari de sute de miliarde de lei. Micula recunoaste ca a acumulat datorii catre bugetul de stat. El declara, recent, ca acestea au rezultat exclusiv din accizele la productia de alcool, care reprezinta 85% din valoarea produsului.
Primii bani i-au facut din reparat televizoare
„Este firesc pentru orice firma, mare sau mica, sa negocieze sistemul de plata catre furnizori, catre banci sau bugetul de stat, in functie de diverse probleme care pot aparea in decursul desfasurarii afacerilor. Nu am fost favorizati in nici un fel nici de Guvernul Romaniei, nici de Ministerul Finantelor. Valoarea penalitatilor, impreuna cu dobanzile impuse de Finante, depaseste cu mult orice dobanda ceruta de o banca. Trebuie sa se stie ca noi platim la buget peste 1.000 miliarde lei anual, adica aproape jumatate din impozitele si taxele judetului Bihor”, spune Ioan Micula.
Astazi, se vorbeste ca n-ar fi in gratiile actualei guvernari. „Daca intelegeti prin gratiile puterii faptul ca ti se fac inlesniri sau alte favoruri de catre autoritati, atunci sigur as putea sa va spun ca nu ne aflam in gratiile puterii si nu ne-am aflat in gratiile nici unei puteri. Este perfect adevarat ca dupa ce s-a instalat noua putere a fost un adevarat concurs national de controale pe la firmele noastre. Refuz insa sa cred ca actuala putere ar fi in spatele acestui entuziasm functionaresc”, ne-a declarat Ioan Micula.
Imediat dupa Revolutie, gemenii Micula s-au lansat, in Romania, in activitati de comert cu Transilvania General Import Export. Pana atunci, Ioan si Viorel Micula facusera afaceri in Suedia, unde au trait o buna bucata de vreme. Acolo pusesera pe picioare o firma de hardware si comert industrial. Pentru ei aceasta a insemnat debutul in afaceri. In Suedia au plecat cu experienta capatata in Romania, in anii comunismului. Atunci au invatat sa faca primii bani. Reparau televizoare sau munceau in vacante pe litoral.
La inceputul anilor 1990, au dezvoltat in Romania o retea de distributie care avea sa devina „una dintre cele mai performante din sud-estul Europei”, dupa cum sustin fratii Micula. Apoi s-au orientat spre productie, incepand cu bauturi racoritoare si alcoolice. In cativa ani, au construit doua platforme industriale, una de alcool si alta de bauturi racoritoare, in Rieni si Sudrigiu.
In 1995, European Drinks a lansat pe piata Frutti Fresh, devenit, in numai trei ani, cel mai popular produs de pe piata romaneasca, in domeniul racoritoarelor. Un an mai tarziu, a inceput productia si imbutelierea apei minerale, investindu-se 25 milioane de marci germane.
Micula si-a dezvoltat afacerile in functie de puterea de cumparare a romanilor. Produsele grupului sunt accesibile unei mase largi de consumatori. Acest lucru i-a asigurat, practic, si succesul.
In toamna anului 1999, au inceput investitiile pentru cea de a treia platforma de industrie alimentara, European Food, din Stei. Fratii Micula au evitat sa investeasca in sport, asa cum au facut alti oameni de afaceri romani, care si-au orientat profiturile in special in fotbal. „Multi s-au intrebat de ce nu am investit in fotbal. Nu am facut acest lucru, pentru ca aceasta zona are, deocamdata, in Romania o imagine destul de sifonata, pentru a nu spune mai mult”, declara Viorel Micula.
Gemenii Micula si-au dezvoltat afacerile rapid si si-au impus produsele pe piata intr-un ritm destul de alert. Ei spun ca aceeasi politica de dezvoltare o vor avea si in viitor. Vorbesc despre noi proiecte de investitii, dar isi rezerva dreptul de a le face publice in momentul in care vor fi gata sa porneasca.
Cartea de vizita a grupului European Drinks
Actionari principali ai grupului: Ioan si Viorel Micula
Numar angajati: 11.000
Cifra de afaceri in anul 2000: 10.000 miliarde de lei
Structura grupului: European Drinks (productie si imbuteliere bauturi racoritoare, apa minerala, plata si carbogazoasa), Scandic Distilleries (productie si imbuteliere bauturi alcoolice), European Food (produse alimentare), Transilvania General Import Export (principalul distribuitor al produselor din grup).