În ultimele luni, cel puțin 100 de locuitori ai Aradului au fost victime ale unor fraude bancare. Oamenii au pierdut sume semnificative de bani.
Victimele sunt contactate telefonic de către indivizi care pretind că fac parte din instituții ale statului. Ei se dau ca fiind angajați ai Poliției sau Banca Națională.
Hoții au ajuns să folosească metode atât de sofisticate, încât pe ecranele dispozitivelor apar chiar titulaturile oficiale ale instituțiilor. De multe ori, acești escroci sunt dificil de identificat sau chiar imposibil de găsit.
O femeie a fost la un pas să piardă peste 17.000 de lei
Una dintre victime, o femeie, relatează că era la un pas să piardă peste 17.000 de lei. Ea a fost contactată telefonic de o persoană care i-a comunicat că a fost solicitat un credit bancar online în numele ei. Victima a povestit că a considerat inițial situația ca fiind una de fraudă și a fost informată că va fi contactată de cineva pentru a rezolva problema.
Ulterior, a fost contactată de o persoană de sex masculin care pretindea că este de la Poliție. De asemenea, a mai fost sunată de o altă persoană de sex masculin care s-a prezentat ca fiind de la Banca Națională. Aceasta i-a indicat că pentru a închide contul, trebuie să creeze un cont de siguranță pentru a retrage banii și a-i transfera în acel cont.
„Am zis că e vorba de o fraudă și mi-a zis că voi fi sunată de cineva să rezolvăm problema și am fost sunată de o persoană de sex masculin care s-a prezentat fiind de la Poliție.
Am fost sunată tot de o persoană de sex masculin care a zis că este de la Banca Națională și mi-a zis că pentru a putea fi închis contul trebuie să fac un cont de siguranță să retrag banii și să-i bag în contul respectiv”, a povestit acesta.
Cum operează hoții
Femeia a căzut în plasa presupusului angajat al BNR. Ea a scos banii din cont, peste 17.000 de lei. Ea a mers să îi depună într-un cont sigur. Acesta a povestit a ajuns la aparatul unde trebuia să introduc banii, fără să știe ce tip de aparat este.
„Era un aparat bit coin mi s-a dat un cod QR și l-am scanat și am depus banii în numerar. Suma a fost de 17.460 lei și mi-am dat seama atunci că ceva nu este în regulă, dar nu mai puteam face nimic”, a dezvăluit victima.
Cu toate acestea, femeia din Arad a avut noroc. Cei care monitorizau bancomatul au observat că ceva nu era în regulă. Ei și-au dat seama că ar putea fi o fraudă și au blocat tranzacția. Astfel, victima a recuperat banii, ceea ce a provocat frustrarea escrocilor. Ea a povestit că, ulterior, a fost contactată insistent de către persoana care pretindea că reprezintă Banca Națională. Acesta i-a cerut actul de identitate, dar femeia a refuzat.
„A insistat, a început să se poarte urât, să înjure și a zis că mă dă în judecată pentru calomniere”, a mai spus acesta, conform știrileprotv.
Autoritățile atrag atenția asupra noi metode de fraudă
Alina Giurgiu, subcomisar SIC la IPJ Arad, a declarat că urmărirea traseului monedelor virtuale este extrem de dificilă. Asta pentru că ele nu rămân într-un singur portofel virtual, ci sunt transferate rapid în altele. Persoanele cele mai expuse sunt în special cele în vârstă și care nu sunt familiarizate cu utilizarea aplicațiilor sau a bancomatelor în general. Ultimul caz înregistrat a implicat o victimă în vârstă de 90 de ani.
IPJ Arad a inițiat o acțiune de prevenire, care include distribuirea de flyere care vor fi atașate cupoanelor de pensii.
Claudia Iuga, purtătorul de cuvânt al IPJ Arad, a subliniat că instituțiile bancare din România nu vor solicita niciodată furnizarea de date referitoare la cont, codul PIN sau alte informații similare. Recomandarea este să se închidă apelul telefonic. Ulterior, trebuie să se contacteze instituția bancară folosind canalele oficiale furnizate pe paginile oficiale de internet ale acestora.
În prezent, polițiștii din Arad se confruntă cu soluționarea a 100 de plângeri penale legate de fraude online.