Ioan şi Viorel Micula, fondatorii celui mai mare grup alimentar de pe piaţa românească, pregătesc un nou asalt asupra sectorului imobiliarelor, unde şi-au clădit în ultimii ani, cu discreţie, o prezenţă solidă. Planurile celor doi iau în calcul dezvoltarea unor proiecte majore pe terenurile deţinute în întreaga ţară.

„Căutăm spre angajare diriginţi de şantier în toate zonele ţării“. Acest anunţ putea fi citit, zilele trecute, în mai toate cotidianele centrale. Angajatorii sunt European Drinks, Scandic Distilleries şi European Foods. Cunoscuţi prin anvergura afacerilor lor, fraţii Micula par să dea, prin acest anunţ, semnalul că pregătesc o relansare în forţă pe piaţa de real-estate. „Noi deţinem foarte multe terenuri în aproape toată ţara. Avem, spre exemplu, peste 40.000 de metri pătraţi în zona hipermarketului Cora din Bucureşti. Valoarea de piaţă a terenurilor deţinute de noi trece de câteva sute de milioane de euro. Lejer“, spune, pentru Capital, Ioan Micula. „Vrem să valorificăm proprietăţile, dar aşteptăm momentul potrivit“, adaugă, enigmatic, omul de afaceri. Ce înseamnă asta? Păstrându-şi doza de realism, cei doi iau în calcul eventuala vânzare a unora dintre terenurile deţinute – care totalizează mai mult de 200 de hectare în toată ţara – în cazul în care ofertele pe care le vor primi vor fi irezistibil de atrăgătoare. Dar un lucru este cert: deşi zgârciţi cu amănuntele, fraţii Micula dezvăluie că intenţionează să construiască pe terenurile deţinute de la hoteluri şi mall-uri până la cartiere de locuinţe. Totul depinde de găsirea partenerului potrivit. „De când le-am cumpărat şi până acum, valoarea terenurilor a crescut foarte mult. Când ne-am interesat ultima oară, am aflat că preţurile vehiculate pentru zonele în care se găsesc unele dintre acestea depăşesc 2.000 de euro pe metrul pătrat. Nişte preţuri foarte mari. Şi asta pentru că terenurile sunt poziţionate foarte bine. Acum, aşteptăm ca preţurile să mai crească şi apoi vom vedea: ori găsim un cumpărător, ori un partener dispus să investească alături de noi“, explică Ioan Micula. De altfel, patronii European Drinks spun că au primit o ofertă financiară de cumpărare a uneia dintre diviziile holdingului. „Depinde de suma pe care o primeşti. Că aşa, nimic nu este de vânzare!“, crede Ioan Micula.

Afaceri de jumătate de miliard de euro

Cifra de afaceri la European Drinks s-a ridicat, anul trecut, la 322,7 milioane de euro, conform raportului preliminar, fiind însă preconizat un rezultat final mai ridicat. Pe ansamblu, cifra de afaceri a holdingului depăşeşte jumătate de miliard de euro, iar pentru anul trecut se estimează o majorare de 10%. Sectoarele care au adus cea mai mare creştere au fost băuturile răcoritoare carbogazoase, precum şi apele minerale. „Pentru anul 2007, estimăm o majorare semnificativă în sectorul apelor minerale şi still drink şi o menţinere în trendul ascendent pentru carbonatate“, preconizează reprezentanţii companiei Transilvania General Import Export. Potrivit lui Ioan Micula, în luna ianuarie a acestui an cifra de afaceri a fost mai mare cu 23% comparativ cu anul 2006. Planurile de dezvoltare ale grupului vor fi susţinute şi prin intermediul unui credit obţinut de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, în valoare de 250 de milioane de euro. Investiţiile care vor fi realizate cu această finanţare se vor concentra, aşa cum arată Viorel Micula, pe capacităţile de producţie de la Sudrigiu, Rieni şi Ştei, dar în acelaşi timp vor fi continuate şi investiţiile începute în anii anteriori. „Cea mai pesimistă estimare a noastră este că exporturile realizate de firmele grupului vor creşte cu 50% faţă de anul 2006“, estimează Viorel Micula. Până acum, valoarea exporturilor realizate de imperiul celor doi fraţi Micula se ridică la câteva milioane de euro. Cum îşi va realiza Micula obiectivul de a creşte livrările peste hotare? Intrând pe noi pieţe de export, precum Spania şi Bulgaria. Tot ca proiecte de viitor, grupul intenţionează să-şi extindă capacităţile de producţie în afara României, în fostele ţări CSI.

„Perla“ holdingului fraţilor Micula pare a fi, potrivit declaraţiilor celor doi, fabrica de bere de la Drăgăneşti, din Bihor. Odată cu finalizarea lucrărilor de retehnologizare, în această unitate vor fi produse mai bine de 6,5 milioane de hectolitri de bere anual. Potrivit estimărilor băncilor, valoarea activelor implicate în producţia de bere trece de 400 de milioane de euro.

De asemenea, anul acesta este preconizată punerea în funcţiune a liniei de fabricare a detergenţilor, a cărei lansare a fost amânată. Întârzierea este pusă pe seama furnizorilor, care nu au livrat la timp anumite produse. Un alt „big entry“ al anului 2007 pentru fraţii Micula, aşteptat de ceva vreme, este lansarea pe piaţa băuturilor energizante. 

Imperiul Micula

Avere Fraţii Micula au o avere evaluată de Capital Top 300 la 750-770 milioane de dolari.

Grupul este compus din firmele:
European Drinks, Scandic Distilleries, European Food şi Transilvania General Import Export.

Afaceri Cifra de afaceri anuală estimată pentru întregul grup depăşeşte jumătate de miliard de euro.

Mărci Între cele mai cunoscute branduri ale companiei se numără: Izvorul Minunilor, sosurile Regal, sucurile Fruttia, napolitanele Natty, berea Burger, Pălinca de Bihor.

Investiţii Pe lângă fabrica de bere, linia de detergenţi şi preconizata intrare pe producţia de băuturi energizante, compania deţine Centrul Naţional Media (CNM).
În structura acestuia se află posturile Naţional TV, N24, Naţional FM, Favorit TV şi ziarul Realitatea Românească.

Turism Hotelurile la care cei doi sunt acţionari se află în Mamaia (Unirea, Patria, Naţional), şi în Neptun–Olimp (Banat, Romanţa, Craiova, Terra, Bâlea, Clăbucet, Prahova, Slatina). De asemenea, grupul mai deţine un hotel la Stâna de Vale (Iadolina) şi vilele Izvorul Minunilor.