În România, frecvenţa accidentelor rutiere despăgubite în baza poliţelor RCA este, în medie, de peste 6%

Potrivit unui sondaj de opinie realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) pentru Uniunea Națională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), șapte din zece șoferi sunt conştienţi de faptul că numărul accidentelor rutiere şi valoarea despăgubirilor plătite, influenţează costul poliţei RCA, chiar dacă situaţia lor individuală este pozitivă, fără accidente. Rezultatul sondajului de opinie este cu paru puncte procentuale mai mare decât rezultatul înregistrat de acelaşi sondaj în 2022 (69%).

Potrivit sursei citate anterior, un număr impresionant de fraude ar putea fi evitat prin modificarea corespunzătoare a Legii 132/2017 privind asigurările RCA, în sprijinul păgubiţilor şi al tuturor şoferilor.

În România, cel puţin șase autovehicule înmatriculate în ţară din 100 produc anual accidente rutiere, soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese. În România, frecvenţa accidentelor rutiere despăgubite în baza poliţelor RCA este, în medie, de peste 6%, faţă de circa 4% cât este în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,8% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia.

România se află în topul accidentelor rutiere din Uniunea Europeană

Pe scurt, mai puţin de două maşini din 100 înmatriculate în Croaţia produc accidente rutiere de aproape patru ori mai puţin decât în România. Practic, România se află în topul accidentelor rutiere provocate, devansând majoritatea statelor din Uniunea Europeană (UE).

Chiar dacă în România frecvenţa medie a accidentelor rutiere este de circa 6%, în cazul autovehiculelor de transport marfă frecvenţa este şi mai mare, de peste 20%, iar în cazul autovehiculelor destinate transportului de călători frecvenţa este de aproape 19%.

Despre Legea 132/2017

Prezenta lege reglementează:

asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA;

domeniul de aplicare a asigurării RCA, respectiv persoanele care au obligația să încheie contracte RCA și excepțiile de la această obligație, limitele teritoriale de aplicare, limitele de răspundere, obligațiile asiguratului, obligațiile asigurătorului RCA, riscurile acoperite și excluderile, elementele privind stabilirea și plata despăgubirilor, verificarea asigurării RCA, facilitățile și penalizările aplicabile asiguraților și asigurătorilor;

organizarea și funcționarea Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, denumit în continuare BAAR.

Potrivit Art. 4, nu sunt obligate să încheie un contract RCA persoanele fizice și juridice care utilizează vehicule exclusiv în scopul antrenamentelor, curselor, întrecerilor sau raliurilor, organizate legal; pentru riscurile ce derivă din aceste activități, proprietarii de vehicule sau organizatorii competiției se pot asigura facultativ.