Principalele criterii pe care trebuie sa le aiba in vedere un client cand alege banca la care isi va deschide un cont sunt: nivelul dobanzii oferite, nivelul comisioanelor percepute de banca pentru operarea in cont, gradul de accesibilitate la banii depusi, precum si posibilitatea de a efectua plati direct din cont. Cu toate acestea, accesul la banii din cont este destul de greoi, in unele cazuri fiind posibil doar de la sucursala unde a fost constituit contul. Reprezentantii bancilor justifica acest dezavantaj prin masurile de siguranta pe care trebuie sa le ia impotriva eventualelor tentative de frauda. Toate bancile comerciale care lucreaza cu persoanele fizice pun la dispozitia clientilor acest instrument de economisire si efectuare a platilor.
Statul garanteaza
conturile de la CEC
Casa de Economii si Consemnatiuni deschide conturi curente pentru clienti inca din 1958. Ca toate instrumentele de economisire puse la dispozitie de CEC, si contul curent personal beneficiaza de garantia totala a statului. Operarea in cont este insa posibila doar de la unitatea la care acesta a fost constituit si alte doua unitati pe care clientul trebuie sa le nominalizeze la deschidere si care pot fi schimbate la cerere. Pe langa titular, mai pot avea acces la banii din cont alte doua persoane, care pot face plati sau lichida contul. La constituire, titularul si cei doi imputerniciti trebuie sa completeze trei formulare cu specimen de semnatura. Doua dintre acestea vor fi trimise la celelalte doua unitati la care clientul doreste sa faca operatiuni in cont. Extragerea de numerar din cont, de la unitatile alese de titular, se face pe loc, indiferent de suma. „Clientul sau imputernicitul vine cu fila CEC si un act de identitate, completeaza datele personale, numarul contului, suma dorita si semneaza. Functionarul compara semnatura cu specimenul primit la constituirea contului, apoi, telefonic, se face confirmarea de sold. Totul dureaza maximum zece minute”, afirma Michaela Lascar, director la Directia persoane fizice din cadrul CEC. Pensionarii care isi primesc banii in contul curent personal trebuie sa faca in fiecare luna dovada ca nu au murit. Pentru aceasta, titularul trebuie ori sa faca o extragere de numerar, ori sa semneze un extras de cont care este trimis prin mandat postal la domiciliu. Dobanda la conturile curente ale CEC este, in prezent, de 9%. Deocamdata, operatiunile nu sunt taxate, dar in scurt timp se vor percepe comisioane. Certificatele de depozit ale CEC nu pot fi rascumparate decat la unitatea emitenta. Exceptie fac certificatele cu valori de 10 si 25 milioane, ale caror sisteme de siguranta foarte sofisticate permit rascumpararea la orice unitate.
Banca Internationala a Religiilor ofera, la conturile curente personale in lei, o dobanda de 10% pe an. Pentru medici si persoanele care lucreaza in invatamant au fost create instrumente de economisire speciale, tip cont curent, la care dobanda este de 22%. La conturile curente in valuta, dobanda este de 4%. Comisioanele la extragerea de valuta din cont este de 0,5% pentru sume sub 10.000 dolari. Comisionul pentru extragerile din conturile in lei este de 0,2%. „Operarea in cont se poate face de la orice unitate BIR si dureaza maximum zece minute. Clientul completeaza o cerere de efectuare a operatiunii. Este legitimat apoi de catre lucratorul bancar, care confirma autenticitatea identitatii. Cererea este trimisa prin fax la unitatea unde a fost constituit contul si se verifica soldul.”, afirma Florin Coman, director economic la sucursala Plevnei a BIR.
Certificatele de depozit emise de BIR se rascumpara doar la unitatile emitente. Daca posesorul se prezinta la scadenta, plata se face pe loc. Daca nu vine in ziua scadentei, este necesara progamare.
Clientii Bancii Comerciale Romane isi pot ridica banii din conturile curente in lei, de la orice unitate a bancii. Valuta poate fi ridicata din contul curent doar de la sucursala unde a fost constituit depozitul. Comisionul de deschidere a contului este de 10.000 lei. Comisionul la retragere este 0,3%, la care se adauga 6.000 lei in cazul in care retragerea nu se face de la unitatea unde este deschis contul. La ridicarea de valuta, comisionul este 1% din suma, minimum 1 dolar, maximum 1.000 dolari. Pentru sumele de peste 1.000 dolari, banca trebuie anuntata inainte cu o zi. Certificatele de depozit pot fi rascumparate de la orice unitate. In cazul in care extragerea nu se face de la unitatea emitenta, se va plati un comision de 10.000 lei. Dobanda la contul la vedere in lei este de 10% pe an , iar la valuta, de 4% pe an.
Telefonul poate fi platit direct din cont
Banc Post ofera posibilitatea economisirii banilor (lei sau valuta) in conturi curente sau pe certificate de depozit. In afara de client, in cont pot opera doi imputerniciti ai acestuia. La deschidere, clientul si imputernicitii trebuie sa semneze un specimen de semnatura care va ramane la banca.
Restituirile de numerar nu se pot face decat la unitatea unde a fost deschis contul. Dobanda la contul in lei este de 10 %. Clientii pot incheia o conventie cu RomTelecom, prin care pot plati factura telefonica direct din contul curent de la Banc Post. Debitarea contului RomTelecom din contul clientului Banc Post se face automat, in fiecare luna.
Plata pensiilor se poate realiza direct in contul curent al clientului. Acesta trebuie sa reinnoiasca procura din sase in sase luni, pentru ca cei de la oficiul de pensie sa se asigure ca, in cazul decesului titularului, imputernicitii nu continua sa-i ridice pensia de la banca.
„Banc Post emite si certificate de depozit, nominale sau nenominale. In cazul celor nenominale, daca acestea sunt pierdute sau furate, banca nu are nici o responsabilitate. La cele nominale, dobanda este mai mica cu 2%, dar banii nu pot fi ridicati decat de titular. Rascumpararea certificatelor se poate face doar la unitatea emitenta”, spune Georgeta Tuta, Director Reprezentanta Bucuresti la Banc Post.
Frica de hoti limiteaza accesul la conturi
25 noiembrie 1999, 12:00
Ultima modificare în 25 noiembrie 1999, 14:00
Principalele criterii pe care trebuie sa le aiba in vedere un client cand alege banca la care isi va deschide un cont sunt: nivelul dobanzii oferite, nivelul comisioanelor percepute de banca pentru operarea in cont, gradul de accesibilitate la banii depusi, precum si posibilitatea de a efectua plati direct din cont. Cu toate acestea, accesul la banii din cont este destul de greoi, in unele cazuri fiind posibil doar de la sucursala unde a fost constituit contul. Reprezentantii bancilor justifica
Etichete: arhiva,
cont
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook