Pe relatia CEFTA, importurile de carne sunt taxate in vama romaneasca cu 28%. Exceptie face marfa de provenienta ungureasca. Conform unei hotarari de guvern din iunie 1999, taxa vamala valabila pentru importurile de carne din Ungaria este de 45%, egala cu cea valabila pentru restul partenerilor comerciali ai Romaniei, nesemnatari ai acordului CEFTA. Bariera tarifara are ca termen de expirare luna iulie a acestui an si este rezultatul lobby-ului Uniunii Interprofesionale pentru Agricultura si Ali
Pe relatia CEFTA, importurile de carne sunt taxate in vama romaneasca cu 28%. Exceptie face marfa de provenienta ungureasca. Conform unei hotarari de guvern din iunie 1999, taxa vamala valabila pentru importurile de carne din Ungaria este de 45%, egala cu cea valabila pentru restul partenerilor comerciali ai Romaniei, nesemnatari ai acordului CEFTA. Bariera tarifara are ca termen de expirare luna iulie a acestui an si este rezultatul lobby-ului Uniunii Interprofesionale pentru Agricultura si Alimentatie, ai carei membri, procesatori si producatori de carne, isi simt afacerile sugrumate de invazia de materie prima si produse din Ungaria. La trei ani de la intrarea in vigoare a acordului CEFTA, roadele pe care le culegem sunt putrede: facuta praf, zootehnia nu poate aproviziona piata interna, iar ministerul, prins intre presiunea intereselor economice ale oamenilor de afaceri din industria carnii si propria-i incompetenta in materie de politici agricole, gaseste ca este mai simplu sa aplice taxe de salvgardare ce contravin acordurilor internationale semnate.
Ungaria pune la colt tarile CEFTA
Conform acordului GATT, la care Romania este semnatara, tarile in curs de dezvoltare ce isi vad amenintate de importuri anumite ramuri ale economiei nationale, pot recurge la doua categorii de masuri de politici comerciale. Una dintre acestea consta in modificarea sau retragerea concesiilor tarifare acordate unui anumit partener comercial, cea de-a doua fiind adoptarea unor masuri necompatibile cu prevederile GATT, ca o derogare de la aceste prevederi. Statisticile justifica adoptarea ambelor masuri, in ceea ce priveste importul carnii de pasare si porc.
Pe fondul scaderii productiei interne de porcine, de la 12 milioane de capete in 1990 la 5,9 milioane de capete in 1999 (din care poate fi procesat industrial doar un milion de capete, restul, crescut de populatie, neintrunind conditiile calitative obligatorii) si ca urmare a majorarii preturilor materiei prime, importurile au crescut in pas alergator. Peste jumatate provin din Ungaria. Explicatia este simpla: ungurii si-au liberalizat agricultura inca dinainte de 1989 si au o strategie clara: statul acopera in proportie de 40% cheltuielile de productie ale fermierilor si acorda subventii de 300-400 USD pe tona de carne exportata. Numai in cursul anului trecut 49% din carnea taiata, 83% din preparatele din carne si 24% din conservele importate au provenit din Ungaria. Romania nu este un caz singular, ceilalti parteneri CEFTA uitandu-se si ei chioras la unguri, din aceleasi motive. Astfel se explica si lipsa de reactie a acestora in momentul in care romanii au decis sa puna stavila importurilor din tara vecina prin introducerea taxei de salvgardare. Pentru ca, normal, o reactie ar fi trebuit sa fie, avand in vedere ca o asemenea taxa nu poate fi aplicata decat cu consultarea tuturor membrilor GATT, printre care se numara si Ungaria. Consultarea nu a avut loc, dovada fiind reactia dura a acestei tari.
Un lobby bine facut coboara barierele vamale
Taxa de salvgardare, aplicata singular, ca unica modalitate prin care MAA a inteles sa protejeze producatorii interni a bagat zazanie intre producatorii de materie prima si mezelari. Cei dintai au crescut rapid preturile (de la 14.000 lei la 26.000 lei carcasa), sperand intr-un profit imediat. Mezelarii s-au suparat intr-atat incat Asociatia Romana a Carnii (ARC) s-a autosuspendat din Uniunea Interprofesionala pentru Agricultura si Alimentatie. In plus, cer Ministerului Comertului hataruri personale: negocierea unui contingent de carne cu Ungaria de 5-10.000 t carne la nivelul taxelor normale CEFTA pe perioada care a mai ramas pana la expirarea celei de salvgardare si un contingent de 10 50.000 t carne de porc si vita din UE, cu taxe vamale minime sau zero. Toate aceste cantitati ar urma sa fie administrate de ARC. Chestie de lobby, pentru ca, normal, administrarea contingentelor este fieful Ministerului Comertului. „Ne aparam interesele”, spune Mihai Visan, directorul executiv al ARC „si daca stim sa o facem cum trebuie, nimic nu este ilegal”. Nu de aceeasi parere sunt si distribuitorii. Daniela Radu, director comercial la Agroalim, pune sub semnul intrebarii corectitudinea ministerului in ceea ce priveste admistrarea acestor contingente. Producatorii de carne fac si ei presiuni pentru prelungirea taxei de salvgardare. Deocamdata, verdictul Ministerului Comertului nu este dat. Poate fi insa banuit, avand in vedere recentele promisuni facute de premierul Isarescu omologului sau maghiar nu mai departe de luna aprilie, respectiv revenirea la taxele vamale CEFTA cu incepere din cel de-al doilea semestru al anului in curs.
Tabloul mai sus descris ofera o imagine deloc favorabila Ministerului Agriculturii si Alimentatiei. Promisiunile generoase de genul anularii cotei de TVA pentru carne si renegocierea clauzelor ce dezavantajeaza Romania in cadrul acordului CEFTA s-au dovedit a fi vorbe goale. In acest moment, facilitatile, oricare ar fi ele, revin celor care au punga mai groasa si vocea mai sonora.