Aseară, la doar câteva ore după ce Capital scria că „Francezii par să fi găsit un înlocuitor pentru Ghosn la cârma Renault”, oficialii grupului care deține marca românească Dacia au anunțat că Ghosn își va menține posturile de președinte și CEO al Renault. În urma unei ședințe furtunoase, consiliul de administrație al producătorului francez a decis ca Ghosn să împartă conducerea grupului cu Thierry Bollore, fost director al operațiunilor și mâna dreaptă a președintelui Renault.
Vestea că Renault a decis să îl mențină pe Carlos Ghosn în funcția de președinte nu a fost primită deloc bine în Japonia, la partenerul de alianță Nissan. Acolo, Hiroto Saikawa, CEO al Nissan nu pare a accepta cu ușurință documentul de aseară în care oficialii francezi menționează că „în acest stadiu, consiliul de administrație nu este în măsură să comenteze dovezile aparent aduse împotriva domnului Ghosn de către Nissan și autoritățile judiciare japoneze”. De altfel, Renault a cerut partenerului Nissan și detalii despre dovezile existente împotriva lui Ghosn.
Graba cu care cei de la Nissan au anunțat că îl vor concedia pe Carlos Ghosn din funcțiua de președinte alimentează speculațiile privind un puci organizat de Hiroto Saikawa și alți oficiali niponi care nu sunt de acord cu o integrare mai puternică a celor două companii, Renault și Nissan. Încă de la începutul acestui an Saikawa s-a poziționat ca oponent al ideii ca Renault și Nissan să devină o companie unică, fapt ce i-a atras pe atunci reproșurile șefului său, Carlos Ghosn care considera că astfel de opinii separate pot afecta credibilitatea Alianței.
Este interesant de menționat că japonezul a ținut singur prima conferință de presă de după arestarea lui Carlos Ghosn și că, în cadrul aceluiași eveniment, a anunțat că Nissan verificase deja tranzacțiile financiare făcute de șeeful Alianței. Mai mult chiar, unii susțin că acțiunile împotriva lui Ghosn au plecat chiar din cadrul Nissan, oficiali ai companiei punând pe masa procurorilor mai multe documente care au dus la arestare. Nu trebuie uitate nici cuvintele dure ale lui Saikawa din timpul conferinței de presă: „Acesta este un act care nu poate fi tolerat de către compania noastră”, a menționat oficialul nipon argumentând că o concentrare excesivă de putere în mâinile lui Ghosn a creat un mediu propice pentru abateri.
În acest condiții, viitorul Alianței Renault – Nissan este în cumpănă, iar noile ședințe anunțate în această săptămână de cei doi constructori auto sunt așteptate cu teamă de întreaga industrie auto, dar mai ales de companiile aflate în subordine, Mitsubishi Motors, Samsung Motors, Automobile Dacia, Datsun și AvtoVaz. Nici partenerii precum Daimler sau Dongfeng nu pot sta liniștiți având în vedere că multe dintre proiectele comune ar putea eșua în lipsa artizanului acestora, Carlos Ghosn.