Necazul unora, bucuria altora. Cam așa s-ar putea rezuma efectul iernii grele asupra afacerilor. Bilanțul tinde să fie totuși negativ pentru majoritatea, din cauza efectului de domino.
Cei mai afectați sunt de departe transportatorii de marfă şi de persoane, care au înregistrat pierderi cumulate de 600 de milioane de euro. „Dacă vremea mai continuă așa până în martie, nu mai vorbim de pierderi, ci de faliment în masă“, spune Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT). Potrivit lui, nu condițiile meteo au fost de vină pentru blocaj, ci mai ales intervenția întârziată a autorităților. „Pentru noi, și trei zile în care se stă sunt dezastruoase în bilanţul unei luni. Stai la coadă și arzi motorina, așteptând să se deschidă drumul“, spune Hagiu. Transportatorii rutieri estimează pierderi și mai mari, de circa 800 de milioane de euro, potrivit lui Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri Români (UNTRR). Dinescu crede că indicatorii macroeconomici ai României pe 2012 vor fi compromişi: „Creșterea economică mult așteptată pentru 2012 a fost anulată de zăpadă!“. Una dintre cele mai mari companii de transport persoane din țară, Dacos, a înregistrat, în cele două săptămâni de ninsori și viscol, pierderi financiare de 1,5 miliarde de lei.
Taximetriștii par a fi singurii transportatori care au câștigat de pe urma vremii rele. „Dacă într-o perioadă normală aveam 10.000 de clienți pe zi, acum avem 20.000. Practic, nu mai facem față comenzilor din Capitală“, spune Robert Meghesi, unul dintre proprietarii Taxi 2000. Zăpada a înghițit și tirajele publicațiilor, care nu au mai putut fi tipărite sau distribuite în regim normal. De pildă, revistele OK și Click! TV editate de Adevărul Holding nu au apărut o zi, pentru că transportul cu hârtie nu a putut să ajungă. „Activitatea noastră de distribuție a fost perturbată, pentru că ne-au crescut cu 50% costurile la carburanți“, spune Mihai Manea, director general al Manpres. Restaurantele și barurile au fost lovite pe două fronturi: blocajele rutiere le-au lăsat fără stocuri de marfă, iar vremea rea, fără clienți. „Obiceiurile de consum s-au modificat: lumea a intrat în rutina drumul serviciu-acasă“, spune Vali Vernea, managerul localului Curtea Berarilor, care a înregistrat pierderi de 25% în această perioadă. „Hipermarketurile nu rămân fără mâncare“, a fost mottoul Cora în această perioadă.
Magazinele și-au adaptat aprovizionarea pentru a preîntâmpina astfel de situații și sustin că pierderile vor fi compensate de vânzările de produse specifice. „În ultimele două săptămâni, vânzările de produse de încălzire au crescut cu peste 250% față de primele săptămâni din 2012. Față de aceeași perioadă a anului trecut, vânzările pe acest segment s-au triplat“, spune Violeta Luca, director de marketing la Flanco. La eMAG, s-au dublat vânzările pe segmentul aparatelor şi sistemelor de încălzire pentru locuinţe comparativ cu perioada similară din 2011. „Bugetul mediu pentru astfel de achiziţii a fost de 150 de lei, iar cererile au venit din toată ţara“, spune Alexandru Marin, manager eMAG. Pierzători ai acestei bătălii cu vremea rea sunt şi contribuabilii, care vor avea parte de facturi la încălzire cu 25% mai mari pentru luna februarie.
Efectul gerului asupra afacerilor
Transportatori rutieri- 30-50%
Baruri, restaurante – 25-30%
Retail produse antifrig + 60-70%
Taxiuri + 50%
Distribuție presă – 30%
Curierat – 10-15%