„Întreabă praful“, ecranizarea romanului omonim al lui John Fante, e un film în care doi actori ai tinerei generaţii, Colin Farrell şi Salma Hayek, dau măsura calităţilor lor reale, de buni interpreţi ai unor roluri dramatice. John Fante, autorul lui „Întreabă praful“, roman care a cunoscut o posteritate celebră, însă abia în ultimii ani de viaţă ai prozatorului, a fost unul dintre „băieţii răi“ ai literaturii americane de dinainte de răz
„Întreabă praful“, ecranizarea romanului omonim al lui John Fante, e un film în care doi actori ai tinerei generaţii, Colin Farrell şi Salma Hayek, dau măsura calităţilor lor reale, de buni interpreţi ai unor roluri dramatice.
John Fante, autorul lui „Întreabă praful“, roman care a cunoscut o posteritate celebră, însă abia în ultimii ani de viaţă ai prozatorului, a fost unul dintre „băieţii răi“ ai literaturii americane de dinainte de război – deşi, cinstit vorbind, în toată viaţa lui a stårnit mult mai puţin scandal decåt burghezul Vladimir Nabokov, vreo 15 ani mai tårziu, cu o singură carte („Lolita“). Fante e considerat un precursor al aşa numitei „generaţii Beat“ – un grup eterogen de autori care a marcat profund literatura Statelor Unite şi care îi cuprinde, printre multe alte nume cu rezonanţă, pe Allen Ginsberg, Jack Kerouac şi William Burroughs. Incendiarul Charles Bukowski, ale cărui cărţi pendulează pe linia fină dintre pornografie crasă şi poezie brută, îl considera pe Fante un adevărat maestru spiritual.
„Ask the Dust“, roman semi-autobiografic, reflectă o criză tipică de adaptare a primelor generaţii de imigranţi pe tăråm nord-american; născut în statul Colorado, Fante nu era un dezrădăcinat autentic precum părinţii săi italieni; cartea sa, un melanj de relatare directă, adesea puternic colorată emoţional, şi autoironie a vieţii lui din vremea marii recesiuni economice dintre războaie, se referă atåt la mediul xenofob al Los Angeles-ului anilor ’30 (intolerant nu doar faţă de italieni, ci şi faţă de latino-americani, evrei, catolici sau asiatici), cåt şi la duritatea traiului unui scriitor aflat în pragul afirmării. Desigur, ne-am obişnuit cu filmele despre scriitori: personalităţi dereglate, bătånd obsesiv la maşina de scris, printre pahare pe jumătate goale şi munţi de mucuri de ţigară. „Întreabă praful“ nu face excepţie de la regulă, în schimb e salvat de personajele sale complicate, caractere în care se amestecă în doze egale måndria etnică, de imigrant, şi dispreţul de sine.
Doi expatriaţi – Colin Farrell şi Salma Hayek – reprezentau, prin urmare, alegerea ideală pentru o ecranizare. Povestea lui Arturo Bandini – alter ego al autorului, jucat cu aplomb de Farrell, actor cu resurse care depăşesc imaginea sa clişeizată de băiat frumuşel, şi a iubitei sale Camilla (Hayek, altă actriţă pe nedrept distribuită în roluri pur decorative, sau, şi mai rău, de fufă) rezistă graţie dinamicii dintre ei. Farrell se descurcă perfect în partitura sa – tånăr, măcinat de visuri de glorie literară, nesigur (în societate şi în pat) şi plin de ostilitate faţă de mai toată lumea. La fel, Hayek interpretează cu o intensitate controlată rolul de imigrantă analfabetă, aspirantă la un măritiş cu un american get-beget.
În ultimă instanţă, această dramă la scară redusă, simultan film de epocă şi poveste a unei iubiri eşuate, vorbeşte despre sărăcie, oboseală existenţială şi vieţi care se încheie înainte de a începe.
CINCI FILME
Regizorul Robert Towne nu a realizat, într-o carieră lungă de peste patru decenii, decåt cinci filme, printre care şi „Tequila Sunrise“. Towne este însă considerat unul dintre cei mai importanţi scenarişti de la Hollywood; a semnat, în trecut, scenariul unor filme-cult, precum „Bonnie şi Clyde“, „Chinatown“, „Shampoo“, dar şi primele două părţi din seria „Misiune Imposibilă“. De asemenea, a scris – fără a fi menţionat şi pe genericul filmului – o scenă crucială din „Naşul“, prima parte a trilogiei lui Francis Ford Coppola (cea din grădină, dintre Marlon Brando şi Al Pacino).
MILIONAR LA 30 DE ANI
Colin Farrell (32 de ani) a avut o ascensiune meteorică în råndul starurilor hollywoodiene. Primul său rol notabil datează de acum şapte ani, în „American Outlaws“. Un an mai tårziu, încasa un salariu de 2,5 milioane de dolari pentru rolul din „Minority Report“ (regizat de Steven Spielberg) şi tot 2,5 milioane pentru apariţia sa din „Hart’s War“ (alături de Bruce Willis şi Marcel Iureş). În 2006, rolurile din „Alexander“ şi „Miami Vice“ i-au adus în cont cåte zece milioane de dolari.
FRUMUSEŢE ŞI BUSINESS
Salma Hayek, una dintre frumuseţile cele mai admirate din Cetatea Filmului, provine dintr-o familie bună, tatăl ei fiind director într-o companie petrolieră, iar mama, cåntăreaţă de operă. Tatăl, Sami Hayek, este de origine libaneză şi a învăţat-o pe fiica sa araba; actriţa vorbeşte fluent patru limbi (spaniola, portugheza, engleza şi araba). Este logodită cu François-Henri Pinault, CEO al holdingului PPR, grup în al cărui portofoliu se află mai multe branduri de retail şi de lux, printre care Gucci, reţeaua de librării fnac şi 62% din acţiunile Puma.
Box office
Genul acesta de producţii – ecranizări dramatice după autori contemporani – nu doboară, în general, recorduri de încasări. În mod ciudat pentru un film făcut după o carte a unui autor italo-american, cu un subiect sensibil pentru mulţi dintre descendenţii marelui val de imigranţi de la începutul secolului XX (adaptarea la noua lor patrie adoptivă) şi cu două staruri în vogă pe afiş, „Întreabă praful“ a obţinut mai mult de pe pieţele externe decåt din cinematografele din SUA – aproape 70% din încasările totale. În total, încasările s-au ridicat, conform boxofficemojo.com, la 2,46 milioane de dolari. Este vorba de o situaţie rarisimă: filmul a avut încasări mai mari în Italia (845.000 de dolari) decåt în Statele Unite (744.000 de dolari).
Romånia
În ţara noastră, „Întreabă praful“ nu a avut, proporţional vorbind, încasări nici mai mari, nici mai mici decåt cele de pe alte pieţe (dacă ţinem cont şi de nivelul foarte scăzut al intrărilor la cinema şi, în consecinţă, al box-office-ului din Romånia): 42.600 de dolari, după cinci săptămåni de rulare.
Filmele de autor nu reprezintă, pentru publicul de la noi, o ofertă foarte atrăgătoare; tot în 2006, „Capote“ – cu un Oscar pentru rol principal! – n-a stråns nici măcar 20.000 de dolari, în timp ce la nivel mondial a adunat aproape 50 de milioane. La fel, „Transamerica“ – film premiat la råndul său cu un Glob de Aur pentru rol principal feminin – n-a trecut pragul de 13.000 de dolari.
Regia: Robert Towne
Scenariul: Robert Towne, după un roman de John Fante
Roluri principale: Colin Farrell (Arturo Bandini), Salma Hayek (Camilla), Donald Sutherland (Hellfrick), Eileen Atkins (doamna Hargraves)
Producator: Paramount Pictures, Cruise/Wagner Productions, Ascendant Pictures, Capitol Films, VIP 3 Medienfonds
Durata: 117 minute
Premiera oficiala: 10 martie 2006
Colin Farrell, actor de cinema