FT: Şeful Ford Europa are dificultăţi în drumul către profit

Cu alura sa de fotbalist american şi frizura de student, Jim Farley are caracteristicile esenţiale ale unui director general american din industria auto, dar misiunea sa este să pună în ordine subsidiara Ford din Europa, se arată într-un articol apărut miercuri în publicaţia britanică 'Financial Times' (FT).

La începutul acestui an, directorul de marketing global, vânzări şi servicii, Jim Farley, a preluat funcţia de preşedinte pentru operaţiunile Ford din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA), urmând ca actualul deţinător al acestei poziţii, Stephen Odell, să ocupe postul lui Jim Farley. Atât Jim Farley, 52 de ani, cât şi Stephen Odell, 59 de ani, vor fi subordonaţi în continuare preşedintelui director general de la Ford, Mark Fields. Britanicul Stephen Odell a condus subsidiara Ford din Europa timp de patru ani, majoritatea fiind ani în care s-au înregistrat pierderi.

Jim Farley, văzut de unii analişti ca viitor director general al Ford, ar putea avea o primă săptămână satisfăcătoare: vineri, este posibil ca Ford să raporteze pentru anul trecut cea mai ridicată cotă de piaţă din Europa din 2011.

Totuşi, în ciuda acestui start încurajator, acesta se va confrunta cu dificultăţi în încercarea de a relansa subsidiara Ford din Europa, cea mai mare din afara SUA.

Ford se aşteaptă să înregistreze un profit înainte de taxe de aproximativ şase miliarde de dolari pentru 2014. Dar subsidiara din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, responsabilă pentru aproximativ o cincime din vânzările auto ale Ford, ar urma să înregistreze o nouă pierdere înainte de taxe, de 1,2 miliarde de dolari, pe lângă pierderile înainte de taxe de peste 3,5 miliarde de dolari în precedenţii trei ani.

Producătorii auto mondiali se luptă pentru majorarea vânzărilor în Europa – unde înmatriculările de maşini noi au atins 11,9 milioane de unităţi în 2013, cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani, după şase ani de declin consecutiv. Se estimează că, până în 2020, vânzările nu vor ajunge la nivelul de vârf înregistrat înaintea crizei – 15,5 milioane de vehicule.

'Ford nu operează într-un vid, nu contează cine va fi responsabil, va fi o muncă dificilă', a apreciat analistul Michelle Krebs, de la Autotrader.com.

Principalele branduri premium din Germania – Audi, BMW şi Daimler – şi-au revizuit strategia, lansând modele mai mici, mai convenabile, în timp ce Ford şi PSA Peugeot Citroën 'au rămas în urmă' faţă de brandurile din Coreea de Sud, Hyundai şi Kia, precum şi faţă de Renault, cu marca low-cost Dacia.

AGERPRES