Cel mai mare perdant in aceasta competitie este Societatea Nationala a Tutunului Romanesc – SNTR – care a pierdut in fiecare an, in medie, cumparatori pentru aproximativ doua miliarde de tigari (100 de milioane de pachete de tigari).
Marcile de tigari produse de SNTR SA detin aproape jumatate din piata tigaretelor din Romania. Din cele 40 de miliarde de tigarete, cat reprezinta consumul anual in tara, 20,01 miliarde sunt fabricate de SNTR. Dar societatea nationala continua sa piarda teren in fata firmelor straine cu renume in domeniu, care si-au construit fabrici de tigarete in Romania. Ultimul venit, Papastratos, renumitul producator al tigarilor Assos, se pregateste sa invadeze piata cu 3,5 miliarde de tigari anual. Firma detine in prezent 40% din piata greceasca de tigari, este cotata la Bursa din Atena si a inregistrat in 1998 un volum de vanzari de 367 milioane dolari si un profit net de 41 milioane dolari. Investitia initiala, de zece milioane de dolari, realizata de Papastratos are deja asigurat un anumit segment din consumatorii de tutun. Importurile mai mult sau mai putin legale realizate de intermediarii romani cu produsele firmei grecesti au fost un bun test de piata pentru investitorul strain, care a avut posibilitatea sa estimeze consumul anual al produselor sale.
Tigari straine
fara taxe vamale
Investitia in sine nu reprezinta altceva decat o formula de economisire, prin eliminarea taxelor vamale de import, care nu au permis pana acum o competitie reala intre produsele Papastratos si tigarile fabricate in Romania de firmele concurente. Reprezentantii firmei grecesti sustin ca, pentru mentinerea calitatii produselor, toate materiile prime vor fi importate de la producatorii traditionali Papastratos.
Produsele firmei grecesti nu vor concura numai cu tigarile fabricate de SNTR. Papastratos reprezinta un concurent puternic si pentru Philip Morris, RJ Reynolds Tobacco sau British American Tobacco, firme care si-au lansat productia pentru piata romaneasca in urma cu unu-cinci ani. Segmentele de piata castigate de aceste firme in detrimentul SNTR (in special prin competitia intre marcile Monte Carlo, Viceroy, Bond si Record, competitie in care produsul de conceptie romaneasca a pierdut un mare segment de piata din cauza raportului calitate/pret) sunt acum amenintate de intrarea pe piata a unui produs – tigarile Assos – la un pret mai mic decat pana acum, ca urmare a eliminarii taxelor de import pentru produsul finit.
Dublarea accizelor a micsorat vanzarile cu 30%
intarirea concurentei pe piata producatorilor de tigari nu este singurul motiv pentru care reprezentantii firmelor de profil isi reanalizeaza strategia. Dublarea accizelor la tutun, impusa de Ministerul Finantelor, in octombrie 1998, a dus la scaderea volumului de vanzari cu 25-35%. Compania RJ Reynolds a inregistrat, in primele sase luni din 1999, o scadere a vanzarilor cu 30% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Astfel, productia realizata de RJ Reynolds Tobacco Romania SRL in primul semestru din acest an a fost de patru miliarde tigarete, desi capacitatea de productie permitea realizarea unui numar de cinci miliarde de tigarete. Din 1994, cand firma a inceput productia in Romania, au fost realizate investitii in valoare totala de 80 milioane de dolari. Compania conduce in topul producatorilor de profil, fiind recunoscuta ca cel mai important platitor de taxe si impozite la bugetul statului. in 1998, firma a achitat taxe si impozite in valoare de 130 milioane dolari, cu 30 de milioane mai mult decat SNTR.
De fapt, calculata in raport cu evolutia raportului leu/dolar, cifra de afaceri a Societatii Nationale a Tutunului Romanesc a stagnat la nivelul celei realizate in 1996, cand SNTR detinea 65% din piata interna a tigarilor.
Daca in 1996, cifra de afaceri a Societatii Nationale a Tutunului Romanesc a fost de 630 miliarde lei, in 1998 aceasta s-a ridicat la 2.400 miliarde lei, pe fondul unor modificari esentiale in structura productiei. SNTR a redus productia tigarilor fara filtru, care, in 1996, reprezentau 80% din productia totala, in favoarea unor noi marci de tigari cu filtru (Coloana, Golf, RT, Carpati cu filtru), produse care nu au avut insa un mare succes in randul fumatorilor.