Pentru a înțelege neliniștea presei de tip vechi și a Partidului Democrat față de preluarea de către Musk a Twitter, este important să înțelegem istoria oligopolistică a dominației din peisajul media din SUA.
Până în anii 1990, mai toți americanii se bazau doar pe cîteva surse importante: cele trei rețele TV, The New York Times, Washington Poste și altele asemenea. Un număr mare de americani se bazau pe ziarele locale, dar acestea se bazau, la rândul lor, pe agenții de presă precum AP, AFP, Reuters sau McClatchy.
Acest oligopol a însemnat atât cota de piață, cât și controlul narațiunii
Acest oligopol a însemnat atât cota de piață, cât și controlul narațiunii. Ascensiunea internetului a schimbat totul, spulberând dominația ziarelor și televiziunilor de tip vechi (sau mainstream) care dictau agenda politică. În primele etape ale ”noii media”, oamenii au accesat direct site-urile preferate. Au marcat aceste site-uri și au dat clic pe ele în fiecare dimineață.
Apoi au apărut principalele rețele de socializare, care au recentralizat mecanismele de distribuție a știrilor. În loc să marcheze 10 site-uri, oamenii au urmărit 10 conturi pe Twitter sau le-au adăugat în fluxurile lor de știri Facebook, potrivit NewsBusters.
Totul s-a schimbat când a fost ales Trump
Pentru o vreme, totul a fost bine și frumos. Pentrru că democrații și-au păstrat controlul politic, rețelele de socializare au fost lăudate pentru că apără principiile libertății de exprimare, iar utilizarea inteligentă a acestor servicii a fost considerată un lucru bun.
Când fostul președinte Donald Trump a fost ales, în 2016, instituțiile media tradiționale și Partidul Democrat au intrat în panică. Credeau că au făcut o coaliție electorală imbatabilă și că nu exista nicio posibilitate ca Hillary să piardă. Cineva trebuia să fie de vină. Răspunsul a fost evident: „dezinformarea” și „dezinformarea” de dreapta, răspândite de rețelele sociale!
Așa că a început cenzura și oligopolul media de stânga
Presa de tip vechi și prietenii ei, democrații, au început să dea vina pe Facebook și Twitter.
S-au făcut presiuni asupra rețelelor de socializare pentru a nu mai acționa ca platforme gratuite pentru diseminarea unei game largi de opinii; în schimb, platformele de social media, care monopolizaseră traficul de știri, puteau fi folosite pentru a restabili oligopolul media de stânga.
Stânga a folosit rețelele sociale pentru a restricționa fluxul de informații
Oamenii erau blocați pe aceste rețele pentru că spuneau ceea ce era evident: bărbații nu sunt femei; mascarea în masă nu a fost o soluție eficientă pentru transmiterea COVID-19; vaccinurile au fost ineficiente deoarece nu au oprit transmiterea virusului.
Pur și simplu, victimizându-se, Stânga a folosit rețelele sociale pentru a restricționa fluxul de informații.
Acesta este motivul pentru care i-au declarat război total lui Musk
Acesta este motivul pentru care achiziția Twitter de către Elon Musk prezintă o amenințare.
Se presupune că Musk va permite din nou libertatea cuvântului. Dar oligopolul nu poate permite asta, motiv pentru care i-au declarat război total lui Musk. Dar nu va funcționa.
Nu putem acum decât să sperăm că și alți șefi ai rețelelor sociale vor urma exemplul lui Musk și vor reveni la principiile care i-au determinat să-și întemeieze companiile, și nu să se facă preș la ordinul presei de tip vechi, manipulată de democrați.