Pe piaţa serviciilor medicale de laborator, poziţia marilor jucători de pe segmentul privat a început să se consolideze, mai ales în Capitală, astfel că tot mai mulţi sunt atraşi de oportunităţi de creştere prin extinderea reţelei în teritoriu.

Primele vizate pentru extinderea afacerilor sunt oraşele cu tradiţie în domeniul medical – Cluj, Craiova, Timişoara, Iaşi -, precum şi cele din zone cu potenţial economic şi demografic. Aici, sistemul public, din cauza fondurilor insuficiente, răspunde parţial solicitărilor, populaţia fiind nevoită să se reorienteze către sistemul privat. Competitivitatea pe acest segment s-a accentuat, anul trecut, şi prin investiţiile în tehnologie încurajate de Programul Naţional de Evaluare a Stării de Sănătate a Populaţiei (PNESSP), dar şi datorită eliminării unor bariere vamale şi fiscale, odată cu aderarea României la UE.

Synevo, divizia de laborator a grupului suedez Medicover, activează pe piaţa din România încă din 1995. În prezent, reţeaua numără şase laboratoare de spital şi patru independente, deschise în Bucureşti şi în judeţele Cluj, Constanţa, Iaşi, Satu Mare, Suceava şi Timiş. Valoarea totală a investiţiilor de până acum se ridică la 8,5 milioane de euro, iar cifra de afaceri a ajuns la 12 milioane de euro în 2007. La sfârşitul lunii martie, acestui lanţ i se va adăuga cel de-al 11-lea laborator, în Craiova, în urma unei investiţii de 500.000 de euro. Anul trecut, mai mult de un milion de pacienţi au beneficiat de serviciile Synevo, unde s-au efectuat peste 4,6 milioane de teste.

„Numărul jucătorilor puternici este redus, ceea ce denotă o imaturitate a pieţei acestor servicii, dominată de companii de dimensiuni mici şi mijlocii“, afirmă Virgil Ivan, director general Synevo România. „Etapa de concentrare a capitalului, prezentă în ţările Europei Occidentale, este, încă, un fenomen îndepărtat în România“, adaugă el.

MedLife, cu o cifră totală de afaceri de 12,7 milioane de euro anul trecut, deţine în acest moment trei laboratoare, toate în Bucureşti, în care se efectuează zilnic 8.000 de teste din portofoliul de investigaţii. Ciprian Ciobanu, directorul companiei, afirmă că MedLife este lider pe segmentul analizelor cu plată, „deoarece, spre deosebire de concurenţă, doar 10% din volumul activităţii de laborator este asigurat de contracte cu spitale de stat, restul fiind determinat de pacienţi plătitori, persoane fizice“.

Piaţă insuficient dezvoltată

Un alt operator important este Hiperdia, care în luna ianuarie a acestui an a pus în funcţiune un modern laborator în Cluj, acesta alăturându-se celor trei deschise anterior în Braşov, Bucureşti şi Timişoara. Dotarea cu aparatură de ultimă generaţie a acestor unităţi a presupus investiţii de peste două milioane de euro.
În oraşele amintite, Hiperdia atinge, prin punctele sale de recoltare, şi zonele limitrofe, inclusiv mediul rural. „Dezvoltarea centrelor noastre ţine cont de acoperirea unei palete de analize complete şi complexe, de necesităţile fiecărei zone deservite“, explică dr. Aurel Tudose, directorul medical al societăţii. „Piaţa românească este, considerăm noi, încă insuficient dezvoltată, nu numai din punct de vedere tehnic, ci şi ca dispunere la nivelul întregului teritoriu. Competiţia devine interesantă tocmai din necesitatea acoperirii acestor deficienţe“, menţionează dr. Aurel Tudose.

În opinia sa, trendul crescător al pieţei este facilitat de consolidarea prezenţei operatorilor privaţi consacraţi, de apariţia unora noi şi de impactul asigurărilor private de sănătate. Toate acestea favorizează competitivitatea, calitatea, apariţia de noi nişe de servicii, în vreme ce potenţialul pieţei specifice este încă foarte mare.

„Prin comparaţie, pentru a înţelege unde ne aflăm, cifra de afaceri a celui mai important laborator din Germania depăşeşte mărimea pieţei totale din România“, accentuează dr. Tudose.

Pacienţii au început să se familiarizeze cu faptul că există şi furnizori care, printre altele, pot să faciliteze transferul către alte ţări al probelor ce nu se pot prelucra în România. Unul dintre aceştia este grupul german Synlab, aflat într-un continuu proces de dezvoltare pe piaţa locală. Deocamdată, este prezent în România cu trei laboratoare, în Bucureşti, Craiova şi Arad, dar planurile de viitor pentru perioada 2008 – 2009 prevăd deschiderea, în teritoriu, a cel puţin încă şase unităţi.

În anul 2007, circa 3.000 de pacienţi au beneficiat de teste speciale, rare şi foarte rare, prelucrate în laboratoarele din Germania. De aceea, influenţa analizelor uzuale din cadrul PNESSP nu este atât de mare ca în cazul altor furnizori. „Legătura în plan medical cu Europa se poate realiza prin noi, acesta fiind de fapt şi motivul pentru care Synlab s-a implicat în piaţa laboratoarelor din România“, precizează dr. Ilarie Băilă, general manager Synlab Lab Services.

93-11557-20_ilariebaila_10_c.jpgÎn 2007, cifra de afaceri a grupului de laboratoare Synlab din România a crescut cu 250%, faţă de primele zece luni de activitate din anul precedent, la 1,2 milioane euro. Aceasta înseamnă peste 600.000 de analize medicale furnizate pacienţilor din România, respectiv 50.000 de teste lunar. 

«Cine îşi extinde activitatea pe baza competenţei îşi măreşte şansele în piaţă, atât la nivel naţional, cât şi internaţional.»
Dr. Ilarie Băilă, general manager Synlab Lab Services

Piaţa estimată

200 de milioane de euro este estimarea pieţei serviciilor medicale de laborator, doar 30% din această valoare revenind segmentului privat