Majoritatea comerciantilor si furnizorilor de produse si servicii pe baza de contract sustin ca au depus formularele cu contractul standard la Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorilor(ANPC), pentru a obtine avizul acestei institutii. Conform prevederilor Legii nr. 193, controlul asupra respectarii prevederilor revine ANPC.
Contractele standard care se iregistreaza itre comerciantii furnizori de servicii care sunt monopol natural sau legal si consumator, pentru a produce efecte juridice vor fi avizate i prealabil de ANPC si Oficiul Concurentei. Aceasta prevedere a legii a provocat neclaritati pentru contractele-cadru elaborate de Autoritatea Nationala de Reglementare i domeniul Energiei (ANRE) si de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Gazele Naturale (ANRGN).
Practic, contractele-cadru elaborate de ANRE pentru furnizarea de energie electrica si energie termica beneficiaza de avizul Oficiului Concurentei si respecta cea mai mare parte a prevederilor Legii nr. 193. „Exista isa si situatii speciale, i care este evidenta tendinta de abuz din partea consumatorilor. Va pot da un exemplu i acest sens: furnizorul de energie electrica este chemat i instanta sa plateasca daune suferite de consumator, daune cauzate de fapt de un fenomen natural care a distrus partial reteaua electrica. Astfel de situatii le discutam cu reprezentantii ANPC, pentru a nu realiza un model de contract prin care furnizorul sa fie prejudiciat, dar care sa apere si interesele consumatorului”, afirma Alexandru Sandulescu, director i cadrul ANRE. Conform reprezentantilor ANRE, consumatorii de energie electrica isi pot proteja aparatura impotriva unor astfel de accidente naturale prin polite de asigurare.
in asigurari se schimba contractele
Nici societatile de asigurari nu au scapat neatinse de prevederile Legii nr. 193. intirzierile la plata unor facturi catre clientul asigurat se pot compensa cu prima de asigurare pe care clientul o plateste periodic catre societatea care a emis polita. Cele mai frecvente cazuri de abuz prin contract i domeniul asigurarilor au fost astfel elucidate. ANPC a primit multe sesizari cu referire la itirzierea platilor pe care firmele de asigurari trebuie sa le efectueze catre centrele de reparatii auto.
Astfel, i timp ce societatea de asigurari amina plata catre centrul de reparatii, asiguratul era obligat sa plateasca i continuare prima de asigurare pentru autoturism, desi acesta nu era reparat din lipsa de fonduri. Prin intrarea i vigoare a Legii nr. 193 se solicita ca i contract sa existe o clauza care sa permita compensarea. Asta iseamna ca asiguratul nu va mai fi obligat sa plateasca prima de asigurare pina cind societatea de asigurari nu achita facturile catre centrul de reparatii, ulterior fiind calculate diferentele ce trebuie achitate.
Surse din ANRGN sustin ca modelul de contract pe care societatile de distributie il vor icheia cu consumatorii se afla deja pe masa de lucru la ANPC, unde au suferit schimbari minore, comparativ cu varianta propusa de Autoritatea de Reglementare. Concret, Legea de ifiintare a ANRGN are i vedere si reglementarea relatiilor dintre furnizor si consumator, cu respectarea conditiilor impuse de Oficiul Concurentei si ANPC.
O situatie similara am itilnit si i cazul contractelor pregatite de ANRE pentru furnizarea de energie termica. Modelul de contract publicat i Monitorul Oficial nr. 633/decembrie 1999 include toate prevederile de eliminare a clauzelor abuzive cuprinse i Legea
nr. 193. Reprezentantii ANRE care au contribuit la elaborarea modelului de contract sustin ca eventualele modificari pe care le va aduce ANPC la acest contract vor fi de forma, si nu de fond. „Modificarea contractelor existente se poate face prin anexe la contract, vara a fi necesara schimbarea acestuia si obtinerea unor noi avize de la ANPC si Oficiul Concurentei”, sustin reprezentantii celor doua autoritati de reglementare.
Facturile contestate nu mai trebuie platite
Prin noile reglementari, abonatii la serviciile de telefonie fixa sau mobila nu mai sunt obligati sa achite o factura telefonica pe care o considera icarcata, iainte ca litigiul dintre client si comerciantul de servicii sa fie icheiat. Mai mult, daca linia telefonica nu a functionat din motive tehnice, clientul poate solicita furnizorului de servicii sa calculeze valoarea abonamentului la numarul de zile i care a beneficiat de serviciile acelei linii telefonice. La biroul de relatii publice al principalului furnizor de servicii de telefonie fixa – RomTelecom – am aflat ca i prezent se lucreaza la formula de contract ce trebuie icheiata cu clientii.
Ceva mai operativi au fost operatorii de telefonie mobila, care au depus deja formularele de contract la ANPC. „in prezent, purtam discutii cu reprezentantii ANPC i legatura cu o parte dintre prevederile din contractul pe care noi il oferim clientilor”, afirma Cristina Hanganu, director PR la Connex.
Ce trebuie urmarit la semnarea unui contract:
· sa nu existe clauze care sa ofere comerciantului posibilitatea sa modifice unilateral contractul, fara sa existe un motiv specificat i contract cu care ati fost de acord
· consumatorul sa nu fie obligat sa plateasca, daca furnizorul nu si-a ideplinit obligatiile contractuale
· consumatorul trebuie sa aiba dreptul sa pretinda despagubiri i cazul i care comerciantul nu-si ideplineste obligatiile prevazute i contract
· consumatorul nu trebuie sa plateasca penalizari pentru neideplinirea obligatiilor, mai mari decit valoarea pagubelor produse furnizorului
· consumatorul sa poata compensa o datorie catre comerciant cu o creanta pe care o are asupra comerciantului
· comerciantul sa nu poata obtine sume de bani de la consumator, i cazul neexecutarii contractului
· de dreptul de anulare unilaterala a contractului trebuie sa beneficieze atit furnizorul, cit si consumatorul.