Producatorul vestitelor croissante 7Days/Fantastic Star si Chipicao a ramas dupa aceasta preluare, practic, singurul jucator pe o piata in valoare de sapte milioane de dolari. Producatorul grec detine in momentul de fata 80% din asa-zisa piata a cornurilor, consumatorul roman fiind pus in situatia in care are de ales doar marcile unei singure companii.
Chipita a reusit sa ajunga lider pe piata romaneasca prin mai multe achizitii de marci ale concurentei, dar si prin preluarea unor capacitati de productie.
La inceputul anului 1999, Chipita a incheiat un contract de achizitie, pe o perioada de trei ani, a unei linii de productie de 28.000 de cutii (864.000 croissante) pe zi, care apartinea principalului concurent de la momentul respectiv, Star Foods. Odata cu respectiva capacitate de productie, Chipita a preluat si marcile de croissant 7Days/Fantastic Star si Olala, care detineau o pondere destul de importanta pe piata. Valoarea cu care Chipita a achizitionat linia de fabricatie de la Star Foods si dreptul de vanzare a celor doua marci a fost de cinci milioane de dolari.
„Cresterea continua a cifrei de afaceri, dar mai ales interesul aratat de consumatorul roman pentru aceasta categorie de produse alimentare ne-au facut sa credem ca afacerea noastra in Romania are viitor”, spun reprezentantii Chipita International.
Cel mai nou produs al companiei este croissantul Pokemon, lansat in luna mai, si despre care reprezentantii companiei spun ca are un succes enorm. „Campaniile publicitare au fost importante atat pentru cresterea semnificativa a vanzarilor, cat si pentru familiarizarea consumatorului roman cu acest tip de produs”.
Anul trecut, Chipita Romania a avut vanzari de 12,9 milioane de euro si un profit inainte de taxe de 1,2 milioane de euro, iar estimarile pentru 2001 prevad o crestere de peste 30%. Georgios Peristeropoulos, directorul general al Chipita Romania, spune ca investitiile realizate de compania greaca in Romania pana in prezent sunt de peste 14 milioane de euro. In afara achizitiei BestFoods, firma va investi anul acesta sapte milioane de dolari in constructia unei fabrici proprii, localizata in apropiere de Bucuresti, la Clinceni. In aceasta zona, Chipita a cumparat un teren de 50.000 mp. Chipita Romania a crescut in 2001 volumul exporturilor catre Moldova si Bulgaria, de la 15% (cat exprota anul trecut) la aproximativ 30% din productie.
„Nu trebuie uitat nici faptul ca, anul trecut, compania noastra a exportat o parte importanta din productie in Ungaria. Pentru acest an speram sa realizam exporturi in valoare de cinci milioane de dolari”, sustin reprezentantii companiei. Principalii actionari ai companiei grecesti sunt Chipita International, cu 51,33% din capitalul total, fondul Black Sea, cu 30,3% si Delta Food Holdings, cu 13,37% din actiuni. De asemenea, grupul Olayan detine 5% din actiunile Chipita.
Global Finance detine, prin intermediul fondului de investitii Black Sea Fund, 30% din Chipita East Europe, valoarea investitiei fiind de 15 milioane de dolari. Global Finance a intrat in afacerea din Romania a Chipita in 1999.
Capital: Domnule Randjack, fondul de investitii pe care il administrati in Romania detine 30,3% din actiunile Chipita Romania, unde ati investit deja 6 milioane de dolari. Cum evaluati aceasta afacere dupa doi ani?
Randjack: Chipita este de departe cea mai buna afacere a noastra. Pot spune ca indeplineste toate criteriile noastre de investitie, de la crestere a cifrei de afacere la managementul care asigura bunul mers al afacerii.
Capital: Totusi, o afacere care s-a cladit pe fuziuni si achizitii, mai intai Star Foods, iar acum Best Foods.
Randjack: Noi nu ne amestecam in planurile de afaceri ale actionarului majoritar. Preferam sa fim un fel de observatori, parteneri din umbra, daca vreti. Decizia de preluare a Best Foods apartine Chipita, iar noi am fost convinsi foarte usor ca este o investitie buna.
Capital: Preluarea Best Foods s-a facut fara nici un fel de publicitate.
Randjack: Mi se pare normal sa existe un anumit secretism in jurul unor negocieri. Daca faci valva, e posibil ca pretul tranzactiei sa creasca, ori Chipita nu cred ca si-a dorit acest lucru.
Capital: Dumneavoastra ce marci ale Chipita preferati: Pokemon sau Chipicao?
Randjack: Domnule, eu cred ca Chipita a adoptat o politica eleganta de marketing. Atragerea unei anumite categorii de consumatori, in speta copiii, a insemnat un succes enorm pentru Chipita. Exista chiar si o intamplare destul de interesanta in legatura cu Chipicao: la poarta fabricii Chipita din afara Bucurestiului a oprit anul trecut o masina de politie cu girofarurile pornite. Politistii au spus ca vor sa vorbeasca cu directorul. Ei bine, motivul acestei vizite era faptul ca fata unuia dintre politisti nu reusea sa gaseasca numerele 37 si 38 din colectia Chipicao si doreau neaparat sa le aiba.
Capital: Daca ar fi sa iesiti acum din aceasta afacere, cat ati cere pe pachetul de actiuni ?
Randjack: Nu ne punem deocamdata problema iesirii din actionariatul Chipita, asa ca nu exista o evaluare a cat ar trebui sa valoreze pachetul nostru de actiuni. Evaluarile aritmetice nu inseamna nimic pentru noi. Noi ne reevaluam portofoliul doar in momentul in care o tranzactie este confirmata. Iesim din afacere doar daca iesim in profit.
Compania mama sta bine cu profitul
Chipita a anuntat la inceputul lunii iunie ca preconizeaza o crestere de 30% a profitului brut pentru acest an, dupa ce, anterior, estimase, pentru aceeasi perioada, un profit cu 20% mai ridicat decat in anul precedent. De asemenea, compania a anuntat ca profiturile brute din prima jumatate a anului ar putea creste, la randul lor, cu 30%. „Dupa o majorare semnificativa a cifrei de afaceri pe piata externa, in prima jumatate a anului, si lansarea a doua noi produse in Grecia, castigurile companiei in ultimele sase luni ale anului se prefigureaza extrem de solide”, spun reprezentantii companiei.
Anul trecut, profitul net al Chipita a crescut cu 42,5%, ajungand pana la 7,6 milioane de dolari. In aceeasi perioada, profitul brut al grupului a totalizat 4,76 miliarde de drahme, in crestere cu 12% si la o cifra de afaceri de 42,303 miliarde de drahme.