intre grupul de companii condus de Cristian Burci si noul holding media controlat, dupa mai multe tranzactii, de Asociatia Salariatilor Petrom, reprezentata de Liviu Luca, totodata si presedintele Federatiei Sindicatelor Libere Petrom. In ultimul an asociatia condusa de Luca a cumparat majoritatea actiunilor din grupul publicatiilor Ziua, Alfa TV, Radio Total si Realitatea TV. Care este motivul implicarii petrolistilor in afacerile media? Un raspuns greu de dat, pentru ca in urma cu cateva saptamani Liviu Luca a refuzat sa comenteze motivatiile achizitiei Realitatea TV. Surse din piata spun ca sfatuitorul lui Liviu Luca de a intra in businessul de media este Sorin Rosca Stanescu, actualul director al Global Grup, numele trustului controlat de salariatii Petrom.”Motivul acestei fuziuni este de natura economica, respectiv eficienta financiara. Intr-un grup media puternic scad cheltuielile de operare”, spune Sorin Rosca Stanescu. De cealalta parte, Cristian Burci declara ca propunerea de fuziune a venit din partea PAS Petrom si a acceptat-o fiind atras de forta financiara a petrolistilor si din nevoia de consolidare a grupului media pe care il conduce. Cu ce intra in aceasta afacere fiecare dintre parti? Media Grup (Cristian Burci) va aduce in viitorul trust posturile Prima TV, Kiss FM si Star FM. La randul sau, Global Grup pune la bataie grupul Ziua (cotidianul, tipografia, editura si societatea de distributie), Realitatea TV, Alfa TV, Radio Total si Telegraful de Prahova. In afara de acestea, Global Grup mai detine prin societatile sale cateva zeci de licente radio-TV, pe care inca nu le opereaza, dar care ar urma sa intareasca retelele Star si Kiss. Sorin Rosca Stanescu nu exclude posibilitatea ca salariatii Petrom sa cumpere, dupa Realitatea, si celelalte posturi din „gradina” lui Silviu Prigoana, respectiv Etno TV si TV Sport.Protocolul recent semnat intre Cristian Burci si PAS Petrom consemneaza doar optiunea ferma a partilor de a fuziona si de a avea la sfarsitul procesului o participare egala in trust. In urmatoarele trei luni, toate societatile vor fi supuse in paralel unor audituri financiare, juridice si operationale. „Dupa toate aceste evaluari si cand vom avea rapoartele financiare vor incepe negocierile. Intelegerea prevede un raport 50%-50% intre cele doua companii, astfel ca in situatia in care valoarea firmelor este diferita se va stabili aportul fiecareia pentru a ajunge la raportul dorit”, afirma Cristian Burci. Auditurile se vor incheia cel mai probabil in toamna, dupa care vor urma negocierile propriu-zise. Oricum, trebuie luat in calcul si ca, pentru a participa la fuziune, grupul condus de Cristian Burci trebuie sa aiba aprobarea partenerului SBS Broadcasting.Interesant este ca viitorul grup va pune sub aceeasi umbrela companii media cu politici editoriale pestrite: Prima TV (sub aripa lui Miron Mitrea), Realitatea TV (pro PSD si in special Adrian Nastase), Radio Total (un radio „care trage cu tunul” in PSD), Ziua (un cotidian inclinat spre Opozitie). Cum se vor armoniza aceste politici? Atat Burci cat si Stanescu spun ca nici unul dintre produsele media nu-si va pierde identitatea pentru ca este vorba de o afacere cu interese pur comerciale. „Cred ca nimeni nu are intentia de a crea o unitate politica a mesajului editorial. Independenta creste cand este vorba de un fond de investitii (cum este cel al salariatilor Petrom) cu mii de membri”, precizeaza Sorin Rosca Stanescu. Ca de obicei, pe piata media s-au lansat fel de fel de zvonuri si comentarii pe seama substratului acestei fuziuni. Cel mai frecvent s-a vehiculat numele omului de afaceri Sorin Ovidiu Vantu, posibilitate respinsa atat de Cristian Burci, cat si de Sorin Rosca Stanescu. Noul grup va deveni operational anul viitor (daca nu vor fi „accidente”) si va fi al treilea jucator puternic pe piata media, alaturi de Intact (Antena 1, Jurnalul National, Radio Romantic etc.) si Media Pro (Pro TV, Pro FM, Acasa TV, Ziarul Financiar etc.).