salariilor reduse in IT”, marturiseste Jean-Claude Silvestre, presedintele Kepler-Rominfo, companie recent aparuta pe piata romaneasca in urma fuziunii a doi furnizori de outsourcing.Incepand cu 1 mai, programatorii din tari precum Cehia, Polonia sau Ungaria, care sunt membre UE, vor deveni cu timpul mult mai scumpi decat romanii. Aceasta inseamna ca firmele romanesti ar putea fi si mai tentante (din perspectiva costurilor) pentru clientii vest-europeni.Oportunitatea a fost sesizata de catre doua companii din Romania care faceau outsourcing in special pentru Franta. Kepler Prodimpex si Romanian Data Soft (RDS) au fuzionat la sfarsitul lui aprilie, in urma tranzactiei rezultand o companie cu putere financiara mai mare, capabila sa castige contracte cu clienti mai mari. Kepler si RDS sunt, conform cifrelor din 2002, plasate pe locul doi si trei in topul companiilor independente care fac outsourcing. Pe langa companiile independente, detinute de actionari fie romani, fie straini, in Romania exista si centre de dezvoltare ale unor companii multinationale, precum Alcatel sau Siemens. „Sper ca fuziunea Kepler RDS sa devina un model si pentru alte companii. Daca vor si alte tranzactii, Romania va deveni mai atractiva pentru clientii straini. In general, companiile straine cauta parteneri cu anvergura comparabila”, spune Jean-Claude Silvestre. „Multe companii straine din Europa de Vest nici nu se uita la un furnizor de outsourcing cu mai putin de o suta de angajati. Ei cauta un partener mai puternic pe care sa se poata baza”, explica Genovel Iovu, fostul director de la RDS, actualmente director de vanzari al companiei nou infiintate. Kepler-Rominfo are 200 de angajati si va mai angaja 50 pana la sfarsitul anului.Una este sa faci afaceri cu un client occidental de mici dimensiuni si alta este sa ai acces la grupuri mari, gen Areva (proprietara Alstom) sau McDonald’s, cum este cazul companiei rezultate in urma fuziunii. In al doilea caz, veniturile si, implicit, profiturile sunt mai mari. Kepler-Rominfo estimeaza pentru 2004 venituri de 6,5-7 milioane de euro. In general, clientii straini prefera sa externalizeze anumite activitati IT din ratiuni de cost. Acestia au optiunea de a cumpara aplicatii gata facute sau sa apeleze la serviciile unor furnizori de outsourcing. Companiile straine au nevoie, in general, de software specific, suport, mentenanta si dezvoltare. Romanii nu sunt, neaparat, cei mai ieftini, insa exceleaza la raportul calitate pret, afirma presedintele de la Kepler-Rominfo. Pe langa indieni, Romania are de luptat si cu state din Vestul si Nordul Africii, precum Tunisia sau Maroc, in special pentru clientii din tarile europene francofone (Franta, Belgia, Luxemburg).Exportul Romaniei de software si servicii inseamna, in special, outsourcing. Peste 90% din exporturi, adica aproximativ 145 milioane de euro la nivelul anului 2003. Analistul pietei IT Mircea Vuici precizeaza ca exportul de servicii este mai avantajos decat industria software din trei puncte de vedere: exportatorii sunt mai profitabili, genereaza mai multa valoare adaugata si sunt mai productivi.Practic, fuziunea dintre Kepler si RDS dovedeste ca piata romaneasca de outsourcing a ajuns la maturitate. Pentru companiile romanesti nu mai e suficient sa gaseasca clienti cu orice pret, eficienta devenind prioritara.
Detaliile fuziunii Kepler Romanian Data Soft
· Kepler-Rominfo a rezultat din fuziunea dintre Kepler si Romanian Data Soft. In noua societate, actionar majoritar va fi compania franceza Kepler Software, ceilalti actionari fiind compania offshore Avinal (actionarul de la Romanian Data Soft) si managerii.
· Deocamdata structura actionariatului va fi cea impusa de legislatia romaneasca, conform rezultatelor contabile ale celor doua companii, structura finala urmand a fi negociata intre actionari.
· Presedintele Kepler-Rominfo, Jean-Claude Silvestre, spune ca intre cele doua companii nu a existat decat un schimb de actiuni. Noua societate face parte din grupul Kepler care estimeaza pe 2004 venituri de zece milioane de euro.
· Circa 80% din activitatile grupului se desfasoara in Romania. Kepler-Rominfo va avea in 2004 o cifra de afaceri de 6,5-7 milioane de euro, cu 30% mai mult fata de veniturile celor doua companii luate separat.