Motivele eșecului negocierilor dintre Honda și Nissan

Fuziunea dintre Honda și Nissan, care ar fi inclus și Mitsubishi, avea potențialul de a crea al patrulea cel mai mare grup auto din lume, cu o valoare estimată la 60 de miliarde de dolari.

Negocierile au fost afectate de dezacordurile privind poziția Nissan în cadrul fuziunii. În timp ce Honda, aflată într-o poziție mai solidă pe piață, dorea să aibă un control majoritar, Nissan căuta o fuziune între egali.

Analistul Jesper Koll, de la Monex Group, a explicat că în Japonia există o presiune puternică pentru ca astfel de fuziuni să fie prezentate ca parteneriate egale, iar acceptarea unei ierarhii stricte ar fi fost dificilă pentru Nissan.

„Ar părea aproape ofensator pentru cealaltă parte”, a declarat Koll, potrivit BBC.

Problemele financiare și de management ale Nissan

Nissan s-a confruntat cu dificultăți financiare și probleme de conducere în ultimii ani, mai ales după scandalul care l-a implicat pe fostul director general Carlos Ghosn.

Arestat în 2018 sub acuzații de comportament financiar necorespunzător, Ghosn a fugit ulterior în Liban, într-un episod care a afectat grav imaginea și stabilitatea Nissan. De atunci, compania a implementat măsuri de reducere a costurilor, inclusiv eliminarea a 9.000 de locuri de muncă și reducerea salariului actualului director general.

Șeful Honda, Toshihiro Mibe, a subliniat că orice fuziune ar fi fost posibilă doar dacă Nissan își finaliza procesul de redresare.

dealer Nissan
SURSA FOTO: Dreamstime

Precedentele fuziuni eșuate din industria auto

Karl Brauer, analist la iSeeCars.com, a declarat că eșecul negocierilor nu este surprinzător, având în vedere istoricul fuziunilor nereușite din industria auto.

„O mulțime de fuziuni din industria auto nu au funcționat, iar aceasta a avut la fel de mult potențial de dezastru pe cât a avut de a ajuta ambele mărci”, a afirmat Brauer.

Impactul asupra industriei auto japoneze

Deși fuziunea nu s-a concretizat, Honda și Nissan au declarat că vor continua parteneriatul în domeniul vehiculelor electrice, unde concurența, mai ales din China, este din ce în ce mai agresivă.

Pentru Nissan, eșecul fuziunii înseamnă continuarea eforturilor de restructurare și redresare, în timp ce Honda își va menține poziția de lider independent în industria auto japoneză.

Jesper Koll a concluzionat că Honda ar fi avut cel mai mult de pierdut în urma unei fuziuni forțate.

„Luați o companie potențial mare și o impozitați pentru a salva o rățușcă urâtă”, a spus analistul.