Cele doua companii de electronice, electrocasnice si IT&C isi incep mariajul cu rezultate pe minus Flamingo a incheiat, saptamana trecuta, inca o etapa in achizitia companiei Flanco International, cel de-al treilea retailer de electronice si electrocasnice de pe piata romaneasca. Se pare ca pentru Flamingo problemele abia acum incep. Tranzactia, care a fost semnata la inceputul lui ianuarie si care se ridica la o valoare totala de 37 de milioane de euro, este una dintre cel
Cele doua companii de electronice, electrocasnice si IT&C isi incep mariajul cu rezultate pe minus
Flamingo a incheiat, saptamana trecuta, inca o etapa in achizitia companiei Flanco International, cel de-al treilea retailer de electronice si electrocasnice de pe piata romaneasca. Se pare ca pentru Flamingo problemele abia acum incep.
Tranzactia, care a fost semnata la inceputul lui ianuarie si care se ridica la o valoare totala de 37 de milioane de euro, este una dintre cele mai complexe. Intr-o prima faza, Flamingo a operat o majorare de capital cu aproximativ 31,6 milioane de lei (peste noua milioane de euro). “Urmeaza, in paralel cu aprobarea tranzactiei de catre Consiliul Concurentei, emisiunea de drepturi de preferinta, subscrierea majorarii de capital si pe la inceputul lunii mai estimez ca achizitia se va finaliza complet”, spune Dragos Simion, vicepresedinte Flamingo. Cu banii obtinuti din majorarea de capital, compania a platit pentru achizitia Flanco. Actionarii acesteia din urma au subscris si ei la majorarea de capital, devenind, saptamana trecuta, actionari Flamingo.
Dar problemele ar putea sa inceapa abia acum. Chiar inainte de a bate palma pentru achizitie, Flamingo International si-a revizuit tinta de profit pe anul trecut, prevazand o scadere de 30% a profitului fata de 2004. Motivele invocate au fost inundatiile si normele de creditare ale BNR, care
i-ar fi afectat puternic vanzarile in rate. Dar, acelasi lucru poate fi invocat si de Flanco. In ultimii doi ani, retailerul a pierdut pe rand prima si a doua pozitie pe piata de profil, in fata Altex si Domo. “Intr-un fel, am profitat de aceasta situatie si am propus tranzactia”, explica Simion. “Altfel, nu stiu cum s-ar mai fi realizat. Pentru noi a fost o ocazie, pentru ca nu stiu cum am fi putut creste intr-atat prin mijloace proprii”, adauga el.
Nu cumva, insa, actionarii Flamingo si-au legat de gat o piatra de moara si nu o companie cu reale perspective de crestere? Anul 2004 a fost pentru Flanco unul de scadere, atat pe partea vanzarilor, cat si la nivelul ratei profitului. Cifra de afaceri a coborat cu peste 12%, pana la 390,1 milioane de lei (96,3 milioane de euro), in vreme ce profitul net a atins 13,3 milioane de lei (3,3 milioane de euro), comparativ cu 7,6 milioane de euro in 2003. Pentru anul trecut, compania nu a mai dat publicitatii datele financiare, insa surse de pe piata de retail au estimat pentru Capital ca veniturile companiei s-au situat sub cele realizate in 2004 si nu s-a mai inregistrat profit. Flanco este, practic, singurul dintre cei trei mari retaileri de electronice si electrocasnice a carui cifra de afaceri a scazut in ultimii ani. Astfel, Altex, liderul pietei, a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri (fara TVA) de 275 de milioane de euro si un profit net de 7,5 milioane de euro. Adica, o cifra de afaceri aproape dubla fata de valoarea de 146 de milioane de euro din 2004, an in care grupul a avut un profit de 6,9 milioane de euro.
La fel se intampla si in cazul Domo, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de peste 115 milioane de euro, in crestere cu 15% fata de 2004. Contactati de Capital, oficialii Flamingo nu au dorit sa comenteze rezultatele financiare. Dar motivul principal pentru care Flanco a scazut e ca nu a anticipat ca piata va merge spre IT si nu spre electrocasnice. “Au ramas mult in urma pe IT, am vazut ca lucrurile sunt vraiste acolo. Nu au anticipat ca electrocasnicele nu mai au cum sa creasca. Pe de alta parte, eu cred ca intentionat nu au apasat pe pedala pentru ca vroiau sa se vanda si atunci au fost atenti la costuri, nu la dezvoltare”, considera Dragos Simion. Nici pentru Flamingo lucrurile nu stau pe roze. Evolutia pretului titlurilor sale pe bursa nu a fost cea asteptata de actionari. Practic, la listare ele au fost cotate “foarte sus”, pentru a putea atrage cat mai multi bani. Chiar daca in prima faza listarea a parut un succes incontestabil, in timp lucrurile au aratat exact invers. Actiunile, suprasubscrise, nu prea au mai avut unde sa mai creasca, deci nu au mai fost atat de atractive pentru cumparatori. “Asa este, dar nu aveam cum sa stim atunci ce se va intampla. Noua ni s-a parut si asa o concesie destul de mare ca am coborat pretul de subscriere de la 24 la 23 de mii de lei pe actiune. Poate daca lasam si mai jos, satisfaceam mai multi traderi. Intotdeauna exista plusuri si minusuri. Am ales plusul, iar minusul a venit mai tarziu”, admite Dragos Simion. Ceea ce nu se stie inca, este cat de mult se va intinde acest minus. Doua minusuri adunate nu fac niciodata plus…
Evolutia pretului actiunilor Flamingo la bursa
Actiunile Flamingo nu au reusit sa ofere investitorilor castigurile pe care acestia le asteptau, cel mai mare pret de inchidere fiind cu doar 23,39% peste cel din oferta publica initiala. Anuntul fuziunii cu Flanco n-a dus nici el la o crestere semnificativa.
*) Majorarea de capital operata la 28 septembrie 2005 a facut ca pretul unei actiuni sa scada, capitalizarea ramanand insa la un nivel asemanator, chiar putin mai mare, datorita numarului mai ridicat de actiuni existente.