Pentru clienţi, fuziunea celor două bănci va avea efecte „cu dus şi întors“. Va creşte calitatea serviciilor, dar, odată cu ea, şi costul mai multor produse bancare oferite de instituţia nou-creată, UniCredit Ţiriac Bank. Creditul ipotecar acordat de UniCredit era, până nu de mult, unul dintre cele mai ieftine din piaţă, chiar dacă dobânzile afişate apăreau mai mari decât ale celor mai agresive bănci din sistem. Acum, clienţii băncii italiene se pot aştep
Pentru clienţi, fuziunea celor două bănci va avea efecte „cu dus şi întors“. Va creşte calitatea serviciilor, dar, odată cu ea, şi costul mai multor produse bancare oferite de instituţia nou-creată, UniCredit Ţiriac Bank.
Creditul ipotecar acordat de UniCredit era, până nu de mult, unul dintre cele mai ieftine din piaţă, chiar dacă dobânzile afişate apăreau mai mari decât ale celor mai agresive bănci din sistem. Acum, clienţii băncii italiene se pot aştepta la „scumpiri“. În procesul de fuziune dintre HVB Ţiriac şi UniCredit, „produsele de economisire şi de creditare vor fi aliniate, în linii mari, la cele promovate de HVB Ţiriac, deoarece cercetările de piaţă ne-au demonstrat că acestea sunt mai competitive“, spune Adriana Tudorancea, directorul departamentului dezvoltare şi marketing al produselor UniCredit. Ea precizează că apropierea dintre produsele celor două bănci s-a realizat deja, chiar dacă mai e încă de lucru.
Cel mai puternic efect al „alinierii“ produselor va fi resimţit în cazul sistemului de comisionare. Dacă pentru creditele ipotecare şi pentru cele de nevoi personale garantate cu ipotecă UniCredit practica doar un comision fix lunar de administrare a contului, de acum încolo, comisionul va fi în jur de 0,5% pe lună aplicat la soldul creditului. La creditul auto, era aplicată doar dobânda şi un comision flat. După fuziune, rata de rambursare a unui credit auto va cuprinde la rândul ei şi comisionul de 0,5% pe lună, calculat la sold. Pentru client, schimbarea se traduce printr-o scumpire. Deoarece se aplică lunar la valoarea rămasă de rambursat (care scade abia spre sfârşitul perioadei de creditare), un comision la sold măreşte costul total al creditului, în ciuda dobânzilor de nivel mai mic.
Pentru creditul auto există, însă, şi un efect benefic. Clienţii se vor putea uita la maşini mai scumpe, suma maximă de creditare majorându-se de la 30.000 la 45.000 de euro. În privinţa creditelor sau depozitelor cu condiţii diferenţiate pe grupe de clienţi, practicate încă de UniCredit, Adriana Tudorancea spune că vor dispărea, dar treptat, tocmai pentru a minimiza impactul fuziunii băncilor asupra clienţilor.
Acestea vor fi practic viitoarele credite de retail ale UniCredit Ţiriac. Ceva mai neclar este însă viitorul produselor vechi, care au fost deja accesate de clienţi. „Teoretic, nu am vrea să intervenim asupra produselor vechi, dar nu pot să spun că nu există posibilitatea, din cauza unor aspecte legale şi tehnice, să apară acte adiţionale la vechile contracte de credit. Oricum, vom încerca să avem un impact minim asupra clientului sau, dacă vor apărea comisioane noi, să dovedim prin calitate sau servicii suplimentare că acestea merită plătite“, spune Adriana Tudorancea.
Chiar dacă toate aceste aspecte pot conduce la pierderea clienţilor unei bănci, oficialii UniCredit se arată optimişti. Răsvan Radu, preşedintele băncii, recunoaşte că după fuziunea HVB – Banca Ţiriac s-au înregistrat pierderi de clienţi (alinierea a fost făcută tot la produsele HVB), dar că acest lucru s-a datorat în mare parte închiderii conturilor prin care titularii nu au mai avut rulaj o perioadă de câteva luni (conturi „dormante“). Radu speră ca în cazul noii fuziuni pierderile de conturi vor fi ceva mai mici decât în primul caz, motivând că la Banca Ţiriac nu se operau închideri periodice ale unor astfel de conturi, pe când în noua entitate ele au fost operate. O parte din foştii clienţi ai Băncii Ţiriac au plecat, totuşi, şi din cauză că, în urma fuziunii cu HVB, a fost eliminat din ofertă unul dintre cele mai avantajoase produse existente la momentul respectiv în piaţă – „Contul Central“.
Fuziunea are, însă, şi multe efecte benefice. Viitoarea bancă va avea divizii speciale pentru toate categoriile de clienţi: companii mari (pe segmentul aparţinând clar vechii bănci HVB), companii medii (pe segmentul UniCredit) şi pe retail plus companii mici (segmentul Băncii Ţiriac). În plus, viitoarea UniCredit Leasing Corporate IFN va deveni cea mai mare societate de leasing din ţară. „Prin fuziune, volumul bunurilor finanţate în leasing depăşeşte jumătate de miliard de euro, valoare neatinsă de nici o altă companie din piaţă“, spune Septimiu Postelnicu, preşedintele societăţii. Celelalte divizii afiliate sau aparţinând viitorului grup UniCredit nu vor suferi modificări în urma fuziunii.
«Pierderi de conturi şi de clienţi au existat şi în cazul fuziunii HVB cu Banca Ţiriac şi vor exista şi la cea cu UniCredit, dar nu cred că vor avea un impact semnificativ asupra numărului total de clienţi ai băncii.»
Răsvan Radu, preşedinte UniCredit România
Fuziunea schimbă topurile pieţei bancare
Clasamentul grupurilor financiare în Europa Centrală şi de Est
TOP LOCAL După realizarea fuziunii HVB-UniCredit viitoarea bancă va ocupa, în România, locul patru din punct de vedere al activelor. În Europa Centrală şi de Est, noua instituţie creată va urca pe locul întâi, atât din punctul de vedere al activelor, cât şi al veniturilor.
TOP EUROPEAN Grupul UniCredit deţine poziţia a treia din punctul de vedere al capitalizării de piaţă în Europa. După activele totale, banca ocupă locul şapte între grupurile financiare europene şi locul patru din punctul de vedere al veniturilor totale.
UniCredit Ţiriac România
Număr angajaţi 2.700
Sucursale 134
Valoare credite 6,6 miliarde lei
Active totale 3,3 miliarde euro