Gabriel Bănică, director general al grupului de firme Europharm: ” Asigurăm peste 25 de tipuri de servicii logistice pentru cei mai mari producători de medicamente”

Europharm Distribuție este una dintre cele mai importante companii românești de distribuție farmaceutică și servicii logistice, cu o activitate de peste 27 de ani pe piața locală.

La întrebările noastre pentru revista Capital Top 300 companii, a răspun chiar Gabriel Bănică, directorul general al grupului de firme Europharm.

Investiții de preț

Capital: – Care este cifra de afaceri aferentă anului 2021?

Gabriel Bănică: – Pentru anul 2021, estimam o cifră de afaceri de 780 milioane de lei, în creştere faţă de anul anterior cu 12,7%.

C: – Ce profit progonozați la finalul acestui an?

G.B: – La finalul anului 2021, estimăm un profit de 3 milioane de lei, în creştere cu 0,5 milioane lei faţă de anul 2020.

C: – Care este bugetul de investiţii pentru acest an? Dar pentru anul 2022?

G.B: – Investiţiile totale în 2021 se ridică la peste 1,3 milioane de euro urmând ca în 2022 să continuăm în acelaşi trend.

Ce s-a făcut în 2021

C: – Care sunt cele mai importante investiți pe care compania dumneavoastră le-a realizat în acest an?

G.B: – Am finalizat recent o investiție de peste 1 milion de euro privind achiziționarea a 31 de noi autoutilitare Mercedes Benz Sprinter, ca parte a procesului de modernizare şi extindere a capacităţilor logistice ale companiei.

Tot în acest an am finalizat implementarea și integrarea soluției Financiar-Contabile din cadrul Charisma ERP. Acesta este cel mai recent dintr-un lung șir de proiecte începute încă din 2004 care au vizat eficientizarea activității, a interacțiunii cu partenerii de business ai Europharm Distribuție, gestiunea comenzilor online, WMS, managementul rutelor de livrare și o raportare managerială complexă cum ar fi: analiza de venituri şi cheltuieli pe centre de cost sau rapoartele de profit şi pierdere.

Extinderea depozitului Chitila Logistic Warehouse este, de asemenea, o investiţie şi o realizare foarte importantă şi mult aşteptată pentru noi dar şi pentru partenerii noştri. În urma acestei investiții, suprafața depozitului a crescut de la 3.540 mp la 5.300 mp, iar capacitatea de depozitare (la temperaturi de 15-25 grade C) s-a extins cu 24%, ajungând la 9.234 paleți. De asemenea, capacitatea de depozitare la temperaturi de 2-8 grade C s-a extins cu 14%, la 1.000 metri cubi. Depozitul a primit autorizarea Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din România, conform normelor în vigoare.

În acest moment, pe platforma logistică extinsă, asigurăm peste 25 de tipuri de servicii logistice pentru unii dintre cei mai mari producători de medicamente din piață.

Despre provocări

C: – Care sunt cele mai importante provocări pe care le-aţi înfruntat în acest an?

G.B: – Anul 2020 a însemnat pentru noi, mai mult decât orice, cel mai dur test la care au fost supuse departamentele logistica şi vânzări. Cu toţii am fost conştienţi, încă de la începutul pandemiei, că parametrii  după care vom măsura eficiența în cadrul departamentelor logistic şi vânzări vor suferi modificări. Astfel, asigurarea unui mediu de lucru sigur şi distribuţia la timp a tuturor comenzilor către clienţii noştri – în special spitale – au devenit doi indicatori cheie pentru analizarea performanţei.

Revenirea în scenariul verde ne-a găsit, astfel, cu două obiective îndeplinite – unul dintre ele a fost de a menţine operaţionale toate depozitele, în fiecare zi, pe întreaga perioadă a pandemiei, iar cel de-al doilea de a ne asigura că peste 99% din livrări respecta SLA-urile agreate înaintea debutului pandemiei.

A fost un efort de echipă, susţinut, care a însemnat purtarea în permanentă a măştilor, separarea completă a turelor din cadrul depozitelor, restricţionarea accesului agenţilor în zonele de preluare a comenzilor şi introducerea de operaţiuni de dezinfecţie atentă a spaţiilor de depozitare (inclusiv nebulizarea spaţiilor) şi a maşinilor de transport. De asemenea, pe întreaga perioadă am asigurat testarea personalului cu teste rapide sau, acolo unde s-a impus, testarea PCR a întregii echipe.

Peste 63% din personalul companiei este în acest moment imunizat, fie ca urmare a vaccinării sau în urma contractării COVID, cu toate acestea luăm în serios ameninţarea unui alt val al pandemiei. Astfel, ne pregătim prin achiziţia unui nou stoc de dezinfectanţi şi de materiale de protecţie, urmând să menţinem activa echipa de control şi prevenţie COVID a companiei.

Perioada pandemiei nu a adus doar adaptarea activităţii în vederea asigurării unor condiţii stricte de igienă, ci şi accelerarea unor procese necesare, cum ar fi cel de digitalizare. Am continuat investiţiile în dezvoltarea serviciilor logistice pe care Europharm le oferă partenerilor săi, ceea ce a însemnat, în 2020, creşterea spaţiului de depozitare şi dezvoltarea softului utilizat în depozitul de servicii logistice.

De asemenea, am investit în eficientizarea proceselor, prin dezvoltarea softului utilizat în gestionarea depozitului dedicat serviciilor logistice astfel încât să permită interconectarea automată cu SAP-ul, automatizând în acestdfel comunicarea cu partenerii noștri.

Ținând cont că Europharm activează într-un sector strategic, acela al distribuției produselor farmaceutice, restricțiile impuse la nivel național nu au avut un impact major asupra modului lor de lucru. Cu toate acestea, preocuparea companiei a fost aceea de a implementa măsuri de prevenire și protecție, astfel încât să poată asigura continuitatea distribuției. Astfel, au fost menținute funcționale toate cele opt depozite regionale, pe toată perioada pandemiei, chiar şi în perioada stării de urgenţă.

O bună perioadă, angajații Europharm nu au mai folosit transportul în comun pentru a ajunge la serviciu sau pentru a pleca spre casă. Au fost găsite soluții alternative, prin care a fost eliminat și acest risc. Pe lângă preocuparea de a avea angajați sănătoși, au existat și schimbări în modul de lucru cu clienții. Unii dintre ei, de exemplu, preferă acum să discute online sau telefonic cu oamenii de vânzări, în detrimentul vizitelor față în față. Din acest motiv a fost nevoie să se adapteze și să schimbe strategia de vânzări, ținând cont și de acest aspect.

Întâlnirile față în față au fost limitate și la nivel de companie, dar păstrând o comunicare eficientă. Cum? Au început să folosească intens platformele de comunicare online, organizează regulat ședințe cu echipele de lucru, meeting-uri cu partenerii, cu clienții etc.

Realizări și perspective

C: – Care sunt cele mai importante realizări din ultimul an?

G.B: – Reînnoirea parcului de autovehicule utilitare este una dintre cele mai importante investiţii şi realizări ale anului.

O investiție care aduce cu sine o creștere semnificativă a capacității de transport, de peste 30%, în acelaşi timp având acum posiblitatea de a integra şi oferi partenerilor noştri soluţii fiabile pentru “last mile delivery”. Noile autoutilitare au fost configurate astfel încât să asigure atât condiții optime pentru transportul de marfă, cât și confortul și siguranța șoferilor, prin intermediul sistemelor auxilizare ce oferă, printre altele, manevrabilitate și conectivitate sporite.

De asemenea, pentru a răspunde exigențelor privind transportul la temperatură controlată a medicamentelor, întreaga flotă a fost dotată cu sisteme de izotermare, menţinere şi monitorizare a temperaturii Thermo King, proiectarea şi implementarea sistemelor în conformitate cu specificațiile dorite fiind asigurată de către compania Termoport. Astfel, noile autoutilitare se aliniază standardelor BPD din piața farmaceutică, fiind calificate pentru transportul în condiții sigure a produselor cu regim de temperatură 2-8 grade Celsius, cât și 15-25 grade Celsius.

Tot în acest an am finalizat implementarea și integrarea soluției Financiar-Contabile din cadrul Charisma ERP. Acesta este cel mai recent dintr-un lung șir de proiecte începute încă din 2004 care au vizat eficientizarea activității, a interacțiunii cu partenerii de business ai Europharm Distribuție, gestiunea comenzilor online, WMS, managementul rutelor de livrare și o raportare managerială complexă cum ar fi: analiza de venituri şi cheltuieli pe centre de cost sau rapoartele de profit şi pierdere.

Acest modul completează soluția Charisma ERP, asigură acuratețea datelor, informații la zi și în timp real, un mod de lucru mult mai facil și efort limitat pentru modificarea sau adăugarea de noi fluxuri de lucru.

C: – Dacă ar fi să vă caracterizaţi compania într-o singură frază, care ar fi aceea?

G.B: – Europharm Distribuţie este companie autohtonă, care de 27 de ani este orientată către maximizarea rezultatelor prin care să asigurăm profitabilitatea noastră şi a partenerilor noştri.