Gabriel Biriș, cunoscutul avocat de business a declarat astăzi la Capital Live că Impozitul pe Venitul Gospodăriilor este un subiect foarte controversat la care speră că Guvernul va renunța. Pare a fi o idee bună, de a face oamenii mai responsabili, dar care nu poate fi aplicată în practică. În plus, din cazua scăderii veniturilor, statul va trebui să se împrumute din exterior. Iar costurile pentru asta vor fi tot mai mari.
Invitat: GABRIEL BIRIS – avocat
Posted by capital.ro on Wednesday, April 26, 2017
Impozitul pe Venitul Gospodăriilor este un subiect foarte controversat la care eu sper că Guvernul va renunța. Nu a existat în programul de guvernare și nu a fost luat în calcul la prognoza privind veniturile bugetare. El pare a veni ca o idee bună de a face oamenii mai responsabili, dar care nu poate fi aplicată în practică. Este complet nerelizabilă o astfel de inițiativă oricât de frumoasă ar părea. Foarte mulți investitori decid să investească la noi tocmai pentru că avem un sistem fiscal cu reguli clare, aliniate la Directivele Europene. Acum vrem să aruncăm la coș tocmai asta? Vrem să copiem sistemul american, foarte criticat și acolo? Fostul ministru de finanțe Ioana Petrescu, care a locuit în SUA, a spus acum câteva zile că nu este un exemplu bun. Nici în Franța lucrurile nu sunt foarte clare. Din 2018 francezii au a decis să schimbe acest sistem și îl înlocuiesc cu unul bazat pe reținere la sursă.
Eu explicam recent că nu mă bucură acest sistem chiar dacă, personal, aș plăti mult mai puțini bani statului. Noi putem cădea mai jos decât Grecia. Pentru o perioadă scurtă de timp românii ar putea avea mai mulți bani. Dar pentru foarte scurt timp! Pentru că nu va avea venituri suficiente la Buget, statul va trebui să se împrumute din exterior și costurile vor fi tot mai mari. Grecia are un Guvern sărac, dar cetățeni bogați. La noi nici măcar asta nu este adevărat.
Toată administrarea noastră fiscală este organizată pe CNP, pe persoane. Este un sistem direct. Acum vrem să facem administrarea pe gospodării. Asta ne duce la întrebări care ne blochează. Proiectul spune că o astfel de gospodărie este formată din persoane înrudite sau nu. Cu alte cuvinte, cum spunea dl. Daea, nu va mai fi nimic clar.
Un exemplu personal: Am o casă în care stau cu familia, am o casă de vacanță, câteva apartamente, dar și un patrimoniu pe care îl împart cu niște asociați. Va trebui ca acești asociați să mă ia în gospodăria lor? Sau îi iau eu în a mea? Presupunând că asta se va realiza, cine va fi gospodarul-șef? Cel care răspunde în fața legii. Dacă acesta uită ceva în declarația fiscală anuală poate deveni evazionist. Va vrea cineva postura asta? Intenționat sau neintențiponat el devine infractor. Chiar cu probleme penale.
Vom avea 7 milioane de gospodării, fiecare cu câte un gospodar-șef. Aceștia vor sta la câteva sute de ghișee și vor primi câte o decizie de înființare a gospodăriei. Cine le va da hârtia asta? În trei luni cei circa 1.000 de angajați care pot face așa ceva vor trebui să dea deciziile și, eventual, să facă și alte modificări ulterioare. Apoi, în 2018, o să vină consultantul fiscal, unul dintre cei 35.000 pe care nu știm cine îi va plăti – Guvernul nu poate pentru că ar da astfel un ajutor de stat ținând cont că acel consultant va lucra pentru o persoană privată. Poate doar dacă îi angajează la Stat să îi poată plăti, dar va fi greu să găsească atâția consultanți într-un singur an. Deci, vine consultantul și îți spune că trebuie redactată declarația de venit. Tu, ca gospodar-șef, trebuie să știi toate veniturile celor din gospodăria ta și orice omisiune poate duce la probleme grave cu ANAF. Nu este foarte clar ce răspundere va avea consultantul fiscal în treaba asta, dar gospodarul-șef sigur va fi făcut responsabil pentru orice greșeală sau omisiune din declarația dată.
Ajungem astfel la răspundere pentru fapta altuia în cazul gospodarului-șef. Și atunci trebuie schimbate niște norme juridice. Nici măcar cei din ANAF nu cred că un astfel de sistem este realizabil. Unii își fac cruce când aud „noutățile”.
La salariul minim pe economie probabil că impozitul va fi zero. Am făcut o socoteală la o familie un pic peste medie care va plăti la finalul anului mai puțin de jumătate decât plătește acum. Și atunci de unde va avea statul bani? De unde vor fi bani de pensii și salarii – mai ales majorate – și de unde fonduri pentru investiții?
În loc să vedem unde trebuie investiți banii pe care i-am colectat la buget noi ne pregătim să facem împrumuturi externe pe care le vor plăti copii noștri. Asta dacă ei vor mai sta în țară.
Dacă acest sistem se aplică ajungem cu banii din Bugetul Național cel mult până la finalul anului. Agențiile de rating ne vor retrogarda înainte de începutul lui 2018. Iar costurile cu care ne vom împrumuta din afară vor fi tot mai mari, cum spuneam. Deja există semne în acest sens. Nu sunem mult deasupra nivelului „junk”. Dacă ajungem iar acolo… Dumnezeu cu mila. Va exploda inclusiv costul pentru creditele oamenilor, nu doar ale statului. Pentru că sunt legate de riscul de țară. Asta trebuie să înțeleagă cetățeanul.
Cele mai mari probleme pe care le avem în Codul Fiscal nu sunt la impozite, ci la contribuții. Noi întoarcem totul cu fundul în sus acum în loc să corectăm ceea ce avem. Cum să faci investiții și să mărești salarii când tu nu vei mai avea venituri la Buget? Eu cred că PSD încă se crede în campanie electorală și promite orice. E o adevărată nebunie.
Emisiunea Capital Live a fost difuzată astăzi, începând cu ora 11.00. O puteți găsi înregistrată pe Facebook şi pe site-ul capital.ro