Un euro puternic are si beneficiile lui: o dovadă e ca businessul Jolidon a avut în 2011 o creștere a exportului de 40%. ”Nu mă aștept la o revenire a pieței românești nici în 2012. Poate în doi-cinci ani. Oricum, am atins limita de jos și ar trebui să începem să urcăm. În schimb, pe export văd o creștere de 30%”, estimează Gabriel Cîrlig, proprietarului producătorului de lenjerie intimă Jolidon.
Spus altfel, exporturile sub brandurile proprii – Jolidon, Prelude, Argos, Infiore, Chiaro di Luna, Lilly, Falla, Eclizia și Kelitha – compensează riscul mai ridicat al pieței locale. „Nu am pierdut clienți la export. Dimpotrivă, am intrat pe piețe noi, ca Irlanda, Finlanda, Azerbaidjan, Kazahstan, Georgia sau Belgia“, explică Gabriel Cîrlig. Compania exportă, în prezent, în peste 50 de ţări. Procentual, circa 55% din vânzările Jolidon vin acum din afara granițelor.
Gabriel Cîrlig admite că statutul de multinațională al Jolidon a jucat un rol important în ceea ce privește abordarea de după începutul crizei a businessului: „Am văzut dinainte criza; stand–by‑ul piețelor externe l‑am resimțit încă din toamna lui 2008 și din plin în primul trimestru al lui 2009“.
Încă de pe atunci și-a pus problema regândirii, în ansamblu, a structurii de venituri a businessului pe care îl fondase în urmă cu 18 ani. S‑a concentrat în primul rând pe schimbarea modelului de business și direcționarea efortului pentru creșterea exporturilor, prin reorganizarea rețelei comerciale, repoziționarea de produse, discutarea opțiunilor de externalizare, plus eliminarea sau restrângerea activităților devenite în noul context mai puțin profitabile. La nivel operațional, s-au renegociat contractele cu furnizorii, s-a redimensionat activitatea, s-a schimbat orarul de lucru și s-au făcut reorganizări interne.
Jolidon mai are acum doar 87 de magazine, de la o reţea de circa 150, în România şi în străinătate, în anii de boom; în mai puţin de doi ani clujenii au închis 47 de unităţi proprii în Italia, Franţa şi Ungaria, dar continuă să exporte pe aceste pieţe.
Jolidon a realizat in 2011 o cifra de afaceri de circa 31,5 mil. euro. Pentru acest an, previziunile lui Cîrlig vizează o creștere între 10 și 15%, „dar care va veni de pe alte piețe decât cea internă”.
Gabriel Cîrlig a pornit afacerea cu costume de baie si lenjerie intima in 1993, pe cand avea 24 de ani și tocmai absolvise Facultatea de Electrotehnica din Cluj. Acum, grupul Jolidon numără aproape 2.000 de angajaţi și patru fabrici: Jolidon, Argos, LCS și Tricotaje Ineu.