Gabriel Mardarasevici iese pe outdoor

Tånărul om de afaceri, proaspăt business angel, s-a implicat într-o firmă de servicii de publicitate în care a investit, împreună cu un alt asociat, 100.000 de euro. Urmează o altă investiţie în servicii online, în aproximativ două săptămåni. În urmă cu trei ani şi jumătate, cånd şi-a våndut compania, Radix, multinaţionalei IT Ness Technologies, Gabriel Mardarasevici a surprins prin decizia sa de a rămåne în cadrul firmei care i-a preluat afa

Tånărul om de afaceri, proaspăt business angel, s-a implicat într-o firmă de servicii de publicitate în care a investit, împreună cu un alt asociat, 100.000 de euro. Urmează o altă investiţie în servicii online, în aproximativ două săptămåni.

În urmă cu trei ani şi jumătate, cånd şi-a våndut compania, Radix, multinaţionalei IT Ness Technologies, Gabriel Mardarasevici a surprins prin decizia sa de a rămåne în cadrul firmei care i-a preluat afacerea. Poziţia de country manager îi oferea noi provocări, dar spiritul antreprenorial se pare că nu-i dădea pace tånărului om de afaceri. Iar cele şapte milioane de euro încasate de pe urma vånzării trebuiau puse la lucru.
Şi, cum în lumea businessului se ştie că nu prea poţi să dai lovitura de două ori, Mardarasevici a ales să se facă business angel. Adică să-i sprijine pe alţii să dea lovitura, investind în proiectele lor şi împărţind, evident, profitul.

Mardarasevici a atras în proiectul său şi un alt om de afaceri, Bogdan Piţigoi, care este şi dealer de automobile pe Moldova al Ţiriac Auto, prin Casa Auto. Împreună, au pus la bătaie circa 250 de mii de euro. „Iniţial, am anunţat un sfert de milion, dar de fapt nu e o sumă fixă; ea poate să fie şi mai mare, în funcţie de oportunităţile pe care le identificăm“, explică Mardarasevici.

Serviciile rămån cele mai atractive investiţii

Într-o primă fază au stråns 20 de proiecte care le-au atras atenţia. „Jumătate dintre acestea propuneau afaceri în zona serviciilor, un sfert erau orientate către producţie, iar restul în zona comerţului“, explică omul de afaceri ieşean. „Mulţi aveau deja o afacere şi căutau finanţare, alţii nu au fost suficient de convingători. În final, ne-am oprit asupra a şase proiecte pentru o analiză finală“. Dintre acestea, cei doi investitori au identificat două afaceri. „Alegerea este destul de dificilă: pe långă afacerea în sine, trebuie să analizezi şi omul, trebuie să existe o anumită empatie; la urma urmei, decizi cu cine te vei asocia pe termen lung“, spune Mardarasevici.

Businessul în care cei doi oameni de afaceri au şi investit 100 de mii de euro este în domeniul publicităţii outdoor, mai exact în panotaj pe ecrane luminoase. Poate că afacerea în sine nu pare spectaculoasă pentru ochiul bucureşteanului, dar în Iaşi, de exemplu, există un singur astfel de panou pentru reclame. De altfel, Răzvan Antohie, tånărul student la drept care a devenit partenerul de afaceri al lui Gabriel Mardarasevici în MPA Network, a şi plecat în ţară pentru a studia oportunităţile de extindere a afacerii şi în alte oraşe mari din provincie.

O posibilă vånzare este luată în calcul doar pe termen lung

Potrivit lui Mardarasevici, investiţia sa ar trebui să se recupereze în minimum un an şi maximum un an şi jumătate, în funcţie de condiţiile pieţei, iar marja de profit să se situeze între 10% şi 20%. În funcţie de evoluţia afacerii, cei doi business angel au în vedere inclusiv o refinanţare a acestui proiect din resurse proprii.

„Nu discutăm despre o vånzare a afacerii decåt pe termen lung, de trei pånă la cinci ani, şi în condiţiile în care ajungem să deţinem o cotă de piaţă considerabilă, iar acest lucru depinde foarte mult de cum va evolua piaţa în următorii ani“, adaugă omul de afaceri.

Acesta este decis să continue investiţiile de tip business angel. „Căutăm în continuare mai multe proiecte pentru a dispersa riscul. Nu ne oprim la aceste două investiţii, dar am ieşit cu ele pentru a da un semnal că ceea ce facem e business serios, în care ne implicăm sută la sută“, completează Mardarasevici.

Cel de-al doilea proiect avut în vedere de cei doi investitori este o afacere în zona serviciilor şi comerţului online şi urmează să semneze actele în maximum două săptămåni. „Mai avem de stabilit doar detaliile de organizare a firmei, cine va deţine şi cåt din companie, aspecte tehnice“, încheie omul de afaceri.

VÅNÂTORII DE IDEI

Investitorii de tip business angel (sau angel investors) sunt o prezenţă recentă pe piaţa romånească. Toţi sunt oameni afaceri care au construit cåte o companie şi pe care au våndut-o, iar cu o parte din bani sunt dispuşi să impartă riscurile, dar şi profitul cu alţi antreprenor care au nevoie de finanţare. Printre cei mai cunoscuţi astfel de investitori se numără Marius Ghenea, fost acţionar al Flamingo, Radu Georgescu, preşedintele grupului de firme Gecad, Mihai Andrei, care a lansat şi site-ul BizAngels.ro, gruparea de oameni de afaceri Bucharest Business Angels, Bogdan Piţigoi sau Gabriel Mardarasevici. Practic, fiecare din aceşti business angels acţionează ca un mic fond de investiţii. Rolul lor este să ofere suport financiar proiectelor cu necesităţi mici de capital, cum sunt serviciile, afacerile din IT, comunicaţii, turism, care nu pot accesa uşor credite bancare sau investitori instituţionali.