Mărțișorul, 8 Martie și ridicarea restricțiilor au temperat ”efectul de platou” al achizițiilor, indus de războiul din Ucraina (date pentru 24 februarie – 9 martie 2022). Retragerile de la ATM au crescut doar cu 4%. Nevoia de lichidități s-a manifestat mai degrabă sub forma unei creșteri a sumei medii retrase/ client, care a progresat cu 19% față de 24 februarie – 9 martie 2021.
Despre toate astea ne-a vorbit Gabriela Simion în interviul de mai jos.
1. Cum s-a schimbat comportamentul utilizatorilor în aceasta perioadă? Au scos banii de pe card? Ce s-a întâmplat cu tranzacțiile?
Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head: În perioada 24 februarie – 9 martie 2022, clienții din România au continuat să utilizeze Revolut pentru plăți, economii sau schimb valutar, și nu au fost remarcate schimbări semnificative nici în comportamentul de achiziție, nici la nivelul tranzacțiilor, atât ca număr, cât și ca volum. Raportându-ne la perioada similară a anului trecut, am constatat că rata de adopție a aplicației s-a menținut pe un trend crescător, iar, ca urmare, am înregistrat cu 81% mai multe tranzacții, numărul clienților activi a crescut cu 56%, iar suma medie tranzacționată/ utilizator a progresat cu 13%. În aceeași perioadă, 24 februarie – 9 martie, numărul conturilor de utilizatori noi create în aplicație a crescut cu 73%, față de intervalul similar din 2021. Astfel, România s-a menținut ca a doua cea mai dinamică piață pentru Revolut, atât ca număr de clienți noi, cât și ca număr total de clienți.
Cât despre preferința clienților pentru numerar sau plăți digitale, datele noastre arată că doar 4% din tranzacțiile totale înregistrate în această perioadă au fost retrageri de la ATM. În schimb, nevoia de lichidități s-a manifestat mai degrabă sub forma unei creșteri a sumei medii retrase/ client, care a crescut cu 19% față de intervalul de comparație din 2021.
În primele șapte zile ale intervalului, utilizatorii au fost pe modul de ”expectativă”, preferând să fie mai calculați cu banii.
2. În acest context, ce ați observat în comportamentul utilizatorilor? Au început oamenii să renunțe la achiziții? Fac mai multe economii sau dimpotrivă folosesc mai mult Cash?
Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head: Datele noastre arată că achizițiile s-au încadrat, mai degrabă, într-un efect de platou, în timp ce interesul clienților pentru a pune bani deoparte a crescut.
Principala categorie de cheltuieli în rândul clienților Revolut a fost tot segmentul ”magazine alimentare și supermarket-uri”, urmat de ”petrecerea timpului liber și socializare” (restaurante, cafenele, baruri) și de ”servicii de mobilitate urbană”. Ar trebui să cuplăm aceste tendințe și cu momentele de sărbătoare – 1 Martie și 8 Martie, precum și cu ridicarea restricțiilor impuse de pandemie. În special în ultimele șapte zile ale intervalului menționat, achizițiile au început din nou să crească și am văzut o evoluție inclusiv la nivelul sumei medii cheltuite/ utilizator care s-a ridicat la aproximativ 41 de euro pe zi, în timp ce valoarea medie cea mai scăzută a fost de 37 euro/ client. Nu am putea spune că utilizatorii nu au mai cheltuit, ci, mai degrabă, au fost pentru câteva zile pe modul de ”expectativă”, preferând să fie mai calculați cu banii.
3. Oamenii sunt sfătuiți sa aibă un cont de economii în care sa-si depună 3-4 salarii. În acest sens, cat de sigur este să facă aceste economii pe cardul Revolut?
Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head: În UE și în Spațiul Economic European (EEA), din care face parte și România, Revolut operează prin două entități înregistrate în Lituania – Revolut Bank (instituție bancară) și Revolut Payments UAB (instituție emitentă monedă electronică). Banca operează sub jurisdicția Băncii Centrale Europene și ambele entități derulează activități financiare înregistrate în Lituania, fiind licențiate și supravegheate de Banca Lituaniei. Ca atare, fondurile clienților Revolut Bank au același tip și nivel de protecție ca și cele deținute în orice altă bancă din Uniunea Europeană, fiind garantate de Compania de stat lituaniană pentru Asigurarea Depozitelor și Investițiilor, până la suma de 100.000 euro.
Revolut continuă să fie în topul preferințelor românilor când este vorba de instrumente pentru optimizarea bugetului personal, mulțumită atât cursului valutar avantajos, cât și transferurilor în lei și valută pe care le oferim gratuit. Varietatea de monede disponibile în aplicația noastră și transparența procesului de schimb valutar în sine sunt factorii cheie ai ratei de adopție pozitive de care se bucură Revolut pe piața locală.
În ceea ce privește economisirea, Revolut oferă multiple opțiuni extrem de facile pentru a încuraja atât economisirea progresivă, prin rotunjirea sumelor cheltuite cu cardul, cât și stabilirea unor sume recurente fixe care să ajungă în Seifuri, cu o frecvență aleasă de aceștia. Un astfel de seif sau pușculiță digitală se creează instant clientul are acces oricând ca să adauge sau să retragă bani din seif, în diverse valute, fără să plătească taxe și comisioane. În contextul recent, în perioada perioada menționată anterior, numărul clienților Revolut care au decis să economisească a crescut cu 3%, iar sumele depozitate în Seifuri au crescut cu 9%. Moneda europeană a rămas prima în opțiunile românilor, iar suma totală economisită în Seifuri în euro a crescut 11,5%.
Fondurile clienților Revolut Bank au același tip și nivel de protecție precum cele deținute în orice altă bancă din UE, fiind garantate de Compania de stat lituaniană pentru Asigurarea Depozitelor și Investițiilor.
4. Cat de sigur este azi să ținem banii într-un depozit la bancă sau la un fintech?
Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head: Sistemul bancar european este extrem de stabil și bine reglementat și populația ar trebui să aibă încredere în continuare în serviciile oferite de instituțiile financiare reglementate.
Voi relua ceea ce am spus și mai devreme: Revolut Bank UAB, entitatea noastră bancară europeană, derulează activități sub supravegherea Băncii Centrale Europene și a Băncii Naționale a Lituaniei, în baza unei licențe emise de aceasta, motiv pentru care se supune și respectă aceleași reglementări ca orice bancă de pe teritoriul comunitar. Fondurile clienților Revolut Bank au același tip și nivel de protecție precum cele deținute în orice altă bancă din UE, fiind garantate de Compania de stat lituaniană pentru Asigurarea Depozitelor și Investițiilor, până la suma de 100.000 euro.
Cine este Gabriela Simion, Revolut Branch Head și Head of Lending?
Gabriela Simion, Revolut Branch Head și Head of Lending, s-a alăturat echipei Revolut România în martie 2021 și este responsabilă de dezvoltarea pe piața locală a serviciilor de banking ale super-aplicației financiare, incluzând lansarea ofertei de creditare. Este licențiată în economie și managementul afacerilor și absolventă a programului Executive MBA al KENNESAW State University – Coles College of Business, Atlanta-Georgia, USA Executive MBA în cadrul ASEBUSS România.
Gabriela are o experiență de peste 20 de ani în industria financiar-bancară, ocupând poziții manageriale de tip C-level în organizații multinaționale precum ABN AMRO, RBS, Citibank și BRD – Societe Generale. Și-a început cariera în banking la ABN AMRO, în 1999, în domeniul corporate și a continuat parcursul profesional preponderent în zona de retail banking, marketing și business development. Anterior preluării responsabilităților în cadrul Revolut România, Gabriela a fost Director General Adjunct la banca Intesa San Paolo.