Sectorul de IT şi electronice mizează pe revigorarea vânzărilor de pe urma primelor televizoare 3D, a netbookurilor, a computerelor de buzunar şi a noii generaţii de mobile inteligente.

După ce primele filme artistice tridimensionale au făcut vâlvă la finele anului trecut în cinematografele lumii (vezi succesul înregistrat de Avatar), întregul an 2010 va sta sub semnul tehnologiei de redare a imaginilor tridimensionale (3D). Numai că noutăţile în materie de gadgeturi se vor învârti în segmentul de entertainment pentru acasă.

La Consumer Electronics Show (CES), cel mai mare târg-expoziţie de electronice şi produse IT din lume, desfăşurat la fiecare început de an în Las Vegas, televizoarele capabile să redea imagini tridimensionale au ţinut capul de afiş, reuşind să pună în umbră aproape orice lansare. Toţi marii producători, Sony, Panasonic, Samsung, LG, Toshiba, s-au întrecut în demonstraţii 3D-TV, majoritatea aparatelor fiind compatibile şi cu tehnologia high definition (HD). Primele exemplare vor intra pe piaţă chiar în această primăvară, unul dintre primele anunţate fiind plasma din seria VT25 de la Panasonic, care a câştigat la CES şi premiul de cel mai bun 3D-TV. Unele asemenea TV-uri vor veni însă echipate şi cu conexiuni internet,  tehnologii de comunicaţii Voice over IP (VoIP) precum Skype (LG, Panasonic), posibilitatea de a se conecta wireless cu alte dispozitive din reţeaua de acasă sau ecrane OLED. Tehnologia 3D nu va fi regăsită anul acesta doar în segmentul TV, ci şi în playere video sau  în automobile, aşa cum au demonstrat cei de la Audi, în parteneriat cu producătorul de soluţii grafice Nvidia, prin primul sistem de navigaţie tridimensional.

Bineînţeles, industria de electronice şi IT, zguduită de criză anul trecut, avea nevoie ca de aer de produse capabile să stârnească un asemenea entuziasm, măcar declarativ, dar întrebarea este dacă televiziunea 3D va avea şi succesul comercial scontat. Consumer Electronics Association (CEA), organizaţia retailerilor de profil din SUA, anticipează vânzări de 4 milioane de unităţi doar pe piaţa americană.

TV-urile devin computere…

193-45873-36ceslogo.jpgÎn sfârşit, adio cabluri, ne spune producătorul de cipuri Intel, care a prezentat un nou standard de conectare wireless a PC-urilor şi playerelor cu TV-ul, WiDi, la care au anunţat că vor adera mai mulţi producători. „Noţiunea de smart TV va deveni la fel de uzuală ca şi cea de smartphones“, previzionează Paul Otellini, CEO Intel. „Practic, vom ajunge să putem importa pe TV, wireless, conţinut din orice alt dispozitiv“. Mai mult decât atât, la CES, cel mai mare producător mondial de cipuri a prezentat noua sa gamă de procesoare din segmentul consumer (care vor fi lansate în România săptămâna aceasta), din seriile Core i3, i5 şi i7. Vârfurile de gamă din seria Core i7 sunt deja capabile să asigure suficientă putere de procesare astfel încât consumatorii obişnuiţi să poată nu doar viziona conţinut 3D, ci şi să-l producă pe PC-ul de acasă.

…ca şi telefoanele mobile, de altfel

Zvonurile de la finele anului trecut, potrivit cărora Apple va lansa un computer cu ecran tactil în genul tablet PC-urilor, dar fără tastatură (şi posibil sub numele iSlate), au făcut producătorii de PC-uri să iasă la CES cu produse similare, pentru a beneficia de un avantaj. Parte din acestea, cele care profită de capabilităţile Windows 7 de a reacţiona la comenzi prin intermedul ­touchscreenului, au fost prezentate chiar în preziua deschiderii, în cuvântul inaugural, de către Steve Ballmer, CEO al Microsoft. Întâmplător sau nu, acesta a denumit noua categorie de tablete Slate PC. HP pare să fie primul producător aşteptat pe piaţă, în această primăvară, cu un asemenea dispozitiv. Oarecum în aceeaşi categorie se înscriu şi noile combinaţii între telefonul mobil şi tablete PC, denumite fie smartbooks, fie Mobile Internet Devices (Intel, Nokia, LG). Potrivit lui Gary Shapiro, preşedintele CEA, acestea şi netbookurile vor forma principalul motor de creştere globală a industriei de profil în 2010.

681 miliarde de euro vor însuma, în 2010, vânzările globale de produse electronice şi IT, potrivit CEA; o valoare aproximativ egală cu cea din 2009

Capete de afiş

120.000 de vizitatori şi peste 5.000 de jurnalişti şi bloggeri s-au strâns la CES 2010.

Televizoare care redau imagini 3D, din primăvară

193-45871-36_led7000na46_r45_02.jpgVedetele incontestabile ale CES din acest an au fost televizoarele care redau imagini tridimensionale, în format HD, mari producători având deja lansări în pregătire. Multe vor veni echipate cu conexiune internet şi ecrane OLED. Se aşteaptă vânzări de 4 milioane de 3D-TV doar în SUA.
 
Automobilul-robot începe să prindă contur

193-45870-36_audi_nvidia_02.jpgMaşina conectată la reţele sociale precum Facebook şi Twitter (realizată de Ford şi Microsoft) sau care are hărţi de navigaţie tridimensionale (Audi şi Nvidia). Şoferii încep să spună adio CD-ului şi DVD-ului, noile sisteme audio-video conectându-se direct la laptop sau player.

Telefonul-computer de buzunar, din toamnă

193-45872-36_mg_9983_02.jpgMobile Internet Devices (MID) sau smartbooks sunt primele produse care vor desfiinţa graniţa dintre telefon şi computer. Primul astfel de dispozitiv, cu procesor Intel Atom şi sistem de operare Linux, va veni în toamnă de la LG şi va fi capabil să redea conţinut video în format HD (rezoluţie 1080x720p) sau video­con­ferinţă pe trei canale.